© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Τις εντυπώσεις που έχουν καλλιεργηθεί στην Κύπρο ότι με την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να προχωρήσει την ηλεκτρική διαδύνδεση Κρήτης- Αττικής ως εθνικό έργο, θέτει το νησί έξω από τα ενεργειακά δίκτυα της ΕΕ, επιχειρεί να αντικρούσει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης. Ύστερα από ένα μαραθώνιο διαβουλεύσεων μεταξύ της ελληνικής πλευράς, της Κύπρου και του Βέλγου διαχειριστεί ELIA, μιλώντας χθες στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε ότι ο στρατηγικός σχεδιασμός για την ηλεκτρική διασύνδεση της νήσου δεν επηρεάζεται, αφού τo τμήμα Κρήτη-Κύπρος παραμένει στα PCI. Όπως είπε η Ελλάδα θα συνεχίσει να στηρίζει την Κύπρο προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το πιο δαπανηρό και τεχνικά δύσκολο σκέλος του έργου που είναι το Κρήτη -Κύπρος.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος επανέλαβε και τους λόγους που η Ελλάδα κλήθηκε να πάρει μια δύσκολη όπως τόνισε απόφαση για να διασφαλιστεί η μακροπρόθεσμη επάρκεια ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης με οικονομικό τρόπο.
«Οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που λειτουργούν με ακριβό πετρέλαιο καλύπτουν οριακά τη ζήτηση και το καλοκαίρι νοικιάζουμε γεννήτριες για να αποτραπεί ο κίνδυνος διακοπών ρεύματος. Οι μονάδες αυτές άλλωστε προβλέπεται να κλείσουν στο τέλος του 2022, καθώς οι ρύποι που εκπέμπουν βρίσκονται εκτός των ορίων που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία στρέφεται στην πράσινη ενέργεια», εξήγησε ο κ. Χατζηδάκης. Όπως είπε οι προτάσεις που κατατέθηκαν από την άλλη πλευρά δεν ήταν ώριμες και ήταν ορατός ο κίνδυνος να οδηγηθεί σε καθυστερήσεις η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής που είναι ύψιστης εθνικής σημασίας.
Με το τέλος των διαπραγματεύσεων που δικαιώνει τις επιλογές της ΡΑΕ και του ΑΔΜΗΕ, η εταιρεία επιταχύνει τις διαδικασίες για την ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών. Όπως δήλωσε προ ημερών σε επενδυτικό φόρουμ ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ κ. Μανούσος Μανουσάκης, στα μέσα Οκτωβρίου, η «Αριάδνη Interconnection», που υλοποιεί το έργο, θα ολοκληρώσει την αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών για τα καλωδιακά τμήματα.
Στη συνέχεια, θα επιλεγούν οι ανάδοχοι ως τις αρχές Νοεμβρίου μέσα από μειοδοτική διαδικασία. Παράλληλα, στα τέλη Οκτωβρίου, εκπνέει η προθεσμία υποβολής προσφορών για τους Σταθμούς Μετατροπής.
Την ίδια ώρα, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο, γνωστή και ως «μικρή διασύνδεση». Πρόκειται για το μεγαλύτερο καλώδιο Εναλλασσόμενου Ρεύματος παγκοσμίως, συνολικού μήκους 180 χλμ. Το 2020 που θα ολοκληρωθεί, θα καλύψει πλήρως τις ενεργειακές ανάγκες του νησιού για τους χειμερινούς μήνες.
Αντίστοιχα, το έργο της μεγάλης διασύνδεσης θα είναι έτοιμο το 2023. Ωστόσο αρμόδιες πηγές, επισημαίνουν ότι η ηλεκτρική διασύνδεση αντιμετωπίζει κινδύνους για νέες καθυστερήσεις και ο λόγος όπως αναφέρουν είναι ότι από τη στιγμή που έχει αποφασιστεί να κατασκευαστεί ως εθνικό έργο και όχι ως PCI (έργο κοινοτικού ενδιαφέροντος) η περιβαλλοντική μελέτη πρέπει να επανυποβληθεί στο ΥΠΕΝ, με κίνδυνο νέων πολύμηνων καθυστερήσεων. Σκεπτικισμό προκαλεί και η γνωμοδότηση της Περιφέρειας Κρήτης για τον υποσταθμό στην Δαμάστα ένα χωριό του Ηρακλείου. Η περιφέρεια έχει εκδώσει θετική γνωμοδότηση για το έργο από τον περασμένο Ιούνιο αλλά έχει ζητήσει να εξεταστούν προηγουμένως άλλες εναλλακτικές χωροθετήσεις σε περιοχές με οχλούσες δραστηριότητες όπως είναι η Κορακιά.