Αντιμέτωπες με την υιοθέτηση ενός νέου ιχνηθέτη στα καύσιμα βρίσκονται οι εταιρείες πετρελαιοειδών από τις αρχές Οκτωβρίου, μέτρο το οποίο φέρνει αναστάτωση στην αγορά και νέο γύρο διαβουλεύσεων με την πολιτεία.
Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών υποστηρίζουν ότι το θέμα ανακινείται ξανά από το υπουργείο Οικονομικών, αν και πρόκειται για μία ακριβή λύση που θα μετακυλίσει το κόστος στους καταναλωτές. Το πρόβλημα όπως επισημαίνουν με τα θέματα της λαθρεμπορίας στα καύσιμα έχει λύση και αυτή δεν είναι άλλη από την λειτουργία του συστήματος εισροών –εκροών που έχει εγκατασταθεί στα πρατήρια και δεν λειτουργεί καθώς το software δεν είναι πιστοποιημένο, με αποτέλεσμα η ΑΑΔΕ να μην μπορεί να κάνει την επεξεργασία των στοιχείων.
Το σύστημα εισροών- εκροών προέβλεπε την εγκατάσταση ενός ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών –εκροών καυσίμων στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας, από τις φορολογικές αποθήκες ως τα πρατήρια καυσίμων. Πρόκειται για ένα σύστημα που έχει θεσπιστεί πριν 14 χρόνια αλλά εξακολουθεί να μην λειτουργεί την ώρα που ο ΣΕΕΠΕ ετοιμάζεται να δώσει στην δημοσιότητα και νέα μελέτη του ΕΜΠ με επικαιροποιημένα στοιχεία για την παραβατικότητα που συνεχίζει να καλπάζει.
Όπως λένε στελέχη του κλάδου, για άλλη μια φορά, η αδράνεια της πολιτείας, επιχειρείται να αντιμετωπιστεί με την τοποθέτηση στα καύσιμα ενός τρίτου ιχνηθέτη, του ευρωπαϊκού ιχνηθέτη από τον Οκτώβριο του 2023, παράλληλα με τους δύο εθνικούς ιχνηθέτες που λειτουργούν από το 2016.
Τονίζουν επίσης ότι το μέτρο έχει σημαντικά προβλήματα υλοποίησης ιδιαίτερα εάν την ευθύνη της ιχνηθέτησης έχουν οι εταιρείες πετρελαιοειδών, οι οποίες θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες στις περιφερειακές εγκαταστάσεις για να ιχνηθετήσουν τα καύσιμα που παραλαμβάνουν.
Το σημαντικότερο όμως ζήτημα για τις εταιρείες είναι ότι η πιστοποίηση της ιχνηθέτησης γίνεται μόνο με ειδικές συσκευές που σήμερα δεν υπάρχουν στην αγορά.
Όπως τονίζουν στελέχη του κλάδου, παρόμοιες προτάσεις, αποτελούν σίγουρα ένα κρίκο της αλυσίδας στον έλεγχο της παραβατικότητας. «Όμως πρώτα εξασφαλίζεις την πλήρη λειτουργία ενός συστήματος (εισροών-εκροών) στο οποίο επενδύθηκαν εκατομμύρια και στη συνέχεια προχωράς σε νέα βελτιωμένα μέτρα».
Τονίζουν μάλιστα ότι η ύπαρξη τριών ιχνηθετών σε όλα τα καύσιμα συνιστά υπερβολή. Θα ήταν λογικό όπως αναφέρουν, να εφαρμοστεί ο ιχνηθέτης στα καύσιμα της ναυτιλίας και στο Diesel κίνησης όπου συνήθως γίνεται η νοθεία, ενώ στα υπόλοιπα καύσιμα να καταργηθούν οι εθνικοί ιχνηθέτες.
Τι είναι ο ιχνηθέτης
Ο ιχνηθέτης είναι μια χημική ένωση που τοποθετείται στο καύσιμο σε μικρές ποσότητες (για παράδειγμα στην βενζίνη είναι 3mg/l ενώ στο πετρέλαιο θέρμανσης είναι 6mg/l ) χωρίς να επηρεάζει τα φωτοχημικά χαρακτηριστικά του και εντοπίζεται με ειδικές μεθόδους προσδιορισμού στην προβλεπόμενη συγκέντρωση στο καύσιμο που εμπεριέχεται ή σε άλλο καύσιμο που έχει αναμιχθεί, προσδιορίζοντας και την αναλογία της πρόσμιξης.
Ο ιχνηθέτης τοποθετείται μέχρι σήμερα στα ναυτιλιακά καύσιμα, στο πετρέλαιο και την κηροζίνη θέρμανσης αλλά και στην αμόλυβδη βενζίνη.
Με απόφαση της ΕΕ το αργότερο έως τον Ιανουάριο του 2024, θα πρέπει να χρησιμοποιείται ένα κοινός ευρωιχνηθέτης στο πετρέλαιο θέρμανσης και ναυτιλίας, ο Accutrace plus μοριακής τεχνολογίας ώστε να μην μπορεί να αφαιρεθεί από τα καύσιμα.
Σήμερα, η παρουσία ιχνηθετών προσδιορίζεται αρχικά στα πρατήρια με τη χρήση spot test kits όπου η παρουσία ιχνηθέτη υποδηλώνεται με αλλαγή χρώματος στο δείγμα καυσίμου (diesel κίνησης και βενζίνες UNL 98 και 100 οκτανίων ). Ακολουθεί στη συνέχεια ποσοτικός προσδιορισμός στο εργαστήριο, το οποίο προσδιορίζει το ακριβές ποσοστό πρόσμειξης.
Διαβάστε ακόμη
Οικογένεια Ακκά: Βγαίνει στο σφυρί η κεντρική μονάδα της Ελληνικής Υφαντουργίας στα Γιαννιτσά (pics)
Ποιες είναι οι νέες υποχρεώσεις όσων νοικιάζουν πολλά Airbnb
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ