Πολλές από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου αποτυγχάνουν να επιτύχουν τους δικούς τους στόχους για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, ενώ υπερβάλλουν ή αναφέρουν εσφαλμένα την πρόοδό τους, όπως δείχνει νέα μελέτη του New Climate Institute.
Για να φανεί το μέγεθος του προβλήματος αρκεί να αναφερθεί ότι οι 25 πολυεθνικές που αναλύθηκαν είναι οι: Maersk, Apple, Sony, Vodafone, Amazon, Deutsche Telekom, Enel, GlaxoSmithKline, Google, Hitachi, Ikea, Vale, Volkswagen, Walmart, Accenture, BMW Group, Carrefour, CVS Health, Deutsche Post DHL, E.On SE, JBS, Nestle, Novartis, Saint-Gobain, Unilever.
Μιλάμε, δηλαδή, για πραγματικούς κολοσσούς πολλοί από τους οποίους διαφημίζουν τις «πράσινες» επιδόσεις τους.
Κι όμως, με βάση τη μελέτη, βαριά ονόματα όπως η Google, η Amazon, η Ikea, η Apple και η Nestle είναι μεταξύ εκείνων που δεν αλλάζουν αρκετά γρήγορα.
Η πίεση των καταναλωτών
Οι εταιρείες βρίσκονται υπό πίεση να μειώσουν τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές απαιτούν πράσινα προϊόντα, όπως αναφέρει το BBC News. Ορισμένες από αυτές δήλωσαν ότι διαφωνούν με κάποιες από τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται στην μελέτη και επίσης ότι έχουν δεσμευτεί να αναλάβουν δράση για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής.
Οι εταιρείες που αναλύθηκαν αντιπροσωπεύουν το 5% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, σύμφωνα με τη μελέτη, πράγμα που σημαίνει ότι παρόλο που έχουν τεράστιο αποτύπωμα άνθρακα, διαθέτουν και τεράστιες δυνατότητες να πρωτοστατήσουν στην προσπάθεια περιορισμού της κλιματικής αλλαγής.
«Η ταχεία επιτάχυνση των εταιρικών δεσμεύσεων για το κλίμα, σε συνδυασμό με τον κατακερματισμό των προσεγγίσεων, καθιστά πιο δύσκολο από ποτέ να γίνει διάκριση μεταξύ πραγματικής πρωτοπορίας και αβάσιμων ισχυρισμών», αναφέρει η μελέτη.
Ο συγγραφέας της Thomas Day είπε στο BBC News ότι η ομάδα του αρχικά ήθελε να ανακαλύψει καλές πρακτικές στον εταιρικό κόσμο, αλλά έμειναν “ειλικρινά έκπληκτοι και απογοητευμένοι με τη συνολική ακεραιότητα των ισχυρισμών των εταιρειών”.
Η Amazon ανέφερε στη δήλωσή της: “Θέσαμε αυτούς τους φιλόδοξους στόχους επειδή γνωρίζουμε ότι η κλιματική αλλαγή είναι ένα σοβαρό πρόβλημα και χρειάζεται δράση τώρα περισσότερο από ποτέ. Ως μέρος του στόχου μας να φτάσουμε στο net-zero έως το 2040, η Amazon σκοπεύει να τροφοδοτήσει τις δραστηριότητές της με 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έως το 2025».
Από την πλευρά της, η Nestle σχολίασε: “Χαιρετίζουμε τον έλεγχο των ενεργειών και των δεσμεύσεών μας για την κλιματική αλλαγή. Ωστόσο, η έκθεση του New Climate Institute Corporate Climate Responsibility Monitor (CCRM) δεν κατανοεί την προσέγγισή μας και περιέχει σημαντικές ανακρίβειες.”
Το Corporate Climate Responsibility Monitor πραγματοποιήθηκε από τους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς New Climate Institute και Carbon Market Watch. Εξέτασε τις δημοσίως δηλωμένες στρατηγικές των εταιρειών για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου προκειμένου να φτάσουν το καθαρό μηδέν (net-zero).
Πρόκειται για ένα στόχο που οι επιστήμονες λένε ότι ο κόσμος πρέπει να επιτύχει μέχρι το 2050 για να περιορίσει την αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας.
Η «ποικιλία» στόχων και εκπομπών
Οι εταιρείες όμως θέτουν τους δικούς τους στόχους. Για παράδειγμα, η Google υπόσχεται να είναι απαλλαγμένη από τον άνθρακα έως το 2030, ενώ η Ikea δεσμεύεται να είναι «θετική για το κλίμα» έως το 2030.
Οι εκπομπές δημιουργούνται από οτιδήποτε, από τη μεταφορά αγαθών έως την ενέργεια που χρησιμοποιείται σε εργοστάσια ή καταστήματα. Επίσης, μετράει το αποτύπωμα άνθρακα των καλλιεργειών ή της κοπής δέντρων. Με βάση αυτά, η μελέτη έδωσε σε κάθε εταιρεία μια βαθμολογία «ακεραιότητας». Διαπίστωσε ότι ορισμένες τα πήγαιναν σχετικά καλά στη μείωση των εκπομπών αλλά και ότι όλες οι εταιρείες μπορούσαν να βελτιωθούν. Σε καμία, ωστόσο, δεν δόθηκε βαθμολογία «υψηλής ακεραιότητας».
Αξιολόγησε παράγοντες όπως η ετήσια αποκάλυψη εκπομπών, η παροχή ανάλυσης των πηγών εκπομπών και γενικότερα των στρατηγικών των εταιρειών για την κλιματική αλλαγή.
Κατέληξε στο συμπέρασμα ότι συνολικά, οι ισχύουσες στρατηγικές – εάν εφαρμοστούν – θα μείωναν τις εκπομπές κατά 40% το πολύ, και όχι στο 100% που υπονοείται στον όρο “καθαρό μηδέν”.
Μόλις τρεις από τις 25 εταιρείες είναι ξεκάθαρα δεσμευμένες να μειώσουν κατά το 90% τις εκπομπές άνθρακα από τις αλυσίδες παραγωγής και εφοδιασμού τους. Αυτές είναι η Maersk, η Vodafone και η Deutsche Telekom.
Το νόημα των λέξεων
Ο τρόπος με τον οποίο οι επιχειρήσεις μιλούν για τις δεσμεύσεις τους για το κλίμα είναι επίσης μεγάλο πρόβλημα, λέει η μελέτη. Υπάρχει μεγάλο χάσμα μεταξύ αυτού που λένε οι εταιρείες και της πραγματικότητας, και έτσι οι καταναλωτές δυσκολεύονται να μάθουν την αλήθεια.
«Οι φιλόδοξοι τίτλοι ισχυρισμών των εταιρειών πολύ συχνά στερούνται πραγματικής ουσίας. Ακόμη και εταιρείες που τα πάνε σχετικά καλά υπερβάλλουν για τις ενέργειές τους», όπως δήλωσε ο συντάκτης της μελέτης Thomas Day.
Η ομάδα του πέρασε εβδομάδες εξετάζοντας έγγραφα, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι ο μέσος άνθρωπος που προσπαθεί, για παράδειγμα, να επιλέξει ένα έπιπλο ή να αγοράσει φαγητό από το σούπερ μάρκετ, θα δυσκολευτεί να λάβει μια τεκμηριωμένη απόφαση.
Ακόμη, ένας από τους πιο αμφιλεγόμενους τομείς είναι αυτός που αφορά τις εκπομπές που δημιουργούνται από δραστηριότητα που συνδέεται έμμεσα με μια εταιρεία. Για παράδειγμα, η μελέτη αναφέρει ότι το 70% του κλιματικού αποτυπώματος της Apple δημιουργείται από εκπομπές που περιλαμβάνουν την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από τους καταναλωτές που χρησιμοποιούν τηλέφωνα Apple, φορητούς υπολογιστές και άλλα προϊόντα.
Πολλές εταιρείες δεν συμπεριέλαβαν αυτές τις εκπομπές στα κλιματικά τους σχέδια.
Η Ikea δήλωσε στο BBC News ότι χαιρετίζει τον “διάλογο και τον έλεγχο” των δεσμεύσεων και των στόχων των εταιρειών για το κλίμα, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι “ευθυγραμμίστηκαν με τον στόχο του 1,5°C”. Και η Unilever σχολίασε: «Ενώ μοιραζόμαστε διαφορετικές απόψεις για ορισμένα στοιχεία αυτής της έκθεσης, χαιρετίζουμε την εξωτερική ανάλυση της προόδου μας και έχουμε ξεκινήσει έναν παραγωγικό διάλογο με το New Climate Institute για να δούμε πώς μπορούμε να εξελίξουμε ουσιαστικά την προσέγγισή μας».
Από την πλευρά της η Google ανέφερε ότι: «Ορίζουμε με σαφήνεια το εύρος των δεσμεύσεών μας για το κλίμα και αναφέρουμε τακτικά την πρόοδό μας στην ετήσια Περιβαλλοντική Έκθεσή μας, όπου τα δεδομένα μας για την ενέργεια και τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου διασφαλίζονται από την Ernst & Young».
Το Corporate Climate Responsibility Monitor θα συνεχίσει να αξιολογεί τις δεσμεύσεις των εταιρειών, δημοσιεύοντας τα πορίσματα του κάθε χρόνο.
Διαβάστε ακόμα:
Κλιματική αλλαγή: Πώς θα γίνει «πικρός» ο καφές τα επόμενα χρόνια
Μπορεί το bitcoin να κάνει ένα monster rally;
Μπάιστερμπος (ΕΚΤ): Οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να συνεχιστούν για την απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας