Σε κύρια πύλη εισόδου του φυσικού αερίου στην Ελλάδα μετατρέπεται η Ρεβυθούσα, λόγω της σημαντικής αύξησης των εισαγωγών LNG. Mαζί με το αέριο των αγωγών και τα σημεία εισόδου στο Σιδηρόκαστρο και στην Νέα Μεσημβρία (ΤΑP), ο ΔΕΣΦΑ αποκτά μεγάλες ποσότητες καυσίμου, τμήμα των οποίων εξάγει στη Βουλγαρία.
Η άνοδος του LNG φάνηκε από τον περασμένο Αύγουστο και αποτυπώθηκε στο πρόγραμμα εκφόρτωσης του Δεκεμβρίου καθώς στην Ρεβυθούσα κατέφτασαν έξι καράβια LNG από ΔΕΗ, Εlpedison, Μυτιληναίο, ΔΕΠΑ και Ήρωνα με συνολικές ποσότητες 620.382 κυβικών μέτρων.
Για τον Ιανουάριο το μηνιαίο πρόγραμμα εκφορτώσεων στην Ρεβυθούσα προβλέπει άλλα πέντε φορτία 475.627 κ.μ και επιπλέον τέσσερα των 332.350 κ.μ μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου εκ των οποίων τα δύο είναι προγραμματισμένα από την ΔΕΠΑ. Να σημειωθεί ότι συνολικά 15 καράβια είχαν εκφορτώσει LNG στην Ρεβυθούσα την περίοδο του α΄ εξαμήνου του 2021 με αποδέκτες ηλεκτροπαραγωγούς, νοικοκυριά, επιχειρήσεις και την βιομηχανία.
Τις αυξημένες «καραβιές» υγροποιημένου αερίου, επιβεβαίωσαν στελέχη του ΔΕΣΦΑ και κατά την πρόσφατη τηλεδιάσκεψη, μεταξύ της Ρυθμιστικής Αρχή Ενέργειας με των διαχειριστών (ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ, ΔΕΣΦΑ) με αφορμή την συζήτηση για θέματα ενεργειακής επάρκειας λόγου του χειμώνα.
Τα αυξημένα φορτία αντικατοπτρίζουν και την προσπάθεια των μεγάλων προμηθευτών να αντιμετωπίσουν το διεθνή ράλι τιμών φυσικού αερίου, το οποίο χθες στην χρηματιστηριακή αγορά ΤΤF έκλεισε στα 83,5/ΜWh αλλά και την αβεβαιότητα που υπήρχε μέχρι πρόσφατα στις τιμές λόγω των διαπραγματεύσεων μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Gazprom.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία του ενεργειακού ισοζυγίου, το 44% των εισαγωγών αερίου το Δεκέμβριο που αντιστοιχεί σε 2,9 TWh έγιναν μέσω της Ρεβυθούσας (σημείο εισόδου Αγίας Τριάδας). Αντίστοιχα, το 34% εισήχθη στην χώρα μας από το Σιδηρόκαστρο με ρωσικό αέριο, το 19% μέσω του TAP και το 3% μέσω των Κήπων.
Με βάση τα στοιχεία εννιαμήνου, σημαντική αύξηση παρουσίαζαν τα φορτία LΝG από την Αλγερία (+102,22%) σε σχέση με το α’ ενιάμηνο του 2020 αλλά και από την Αίγυπτο (+10,28%). Οι ΗΠΑ παρέμειναν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στη χώρα μας με 8,04 TWh (44,33%), με το Κατάρ να ακολουθεί στη δεύτερη θέση με 4,74 TWh (26,16%).
Τον Δεκέμβριο παρατηρήθηκε έκρηξη στα δεξαμενόπλοια με LNG εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης του χειμώνα και των χαμηλών αποθεμάτων αερίου στην ΕΕ. Τα πλοία που μέχρι τότε κινούνταν μαζικά στην Ασία (Κίνα, Ιαπωνία, Κορέα) παραγκωνίζοντας τους Ευρωπαίους καταναλωτές άλλαζαν πορεία και στρέφονταν προς τη Γηραιά Ήπειρο. Ο κυριότερος λόγος ήταν ότι είχαν γεμίσει οι ασιατικές αποθήκες και η Ευρώπη ήταν διατεθειμένη να πληρώσει σε υψηλότερες τιμές το αέριο για μην μείνει χωρίς θέρμανση.
Η εικόνα έχει αντιστραφεί τον Ιανουάριο καθώς οι τιμές των spot φορτίων LNG στο TTF έχουν μειωθεί έναντι του Δεκεμβρίου, με αποτέλεσμα να κινούνται κάτω από τις αγορές της Ασίας. Έτσι τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου αλλάζουν ξανά πορεία και αναδρομολογούνται προς την Ασία με τους αναλυτές να προβλέπουν περαιτέρω άνοδο της ζήτησης εντός του μήνα.
Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, το φυσικό αέριο θα παρουσιάζει αυξημένη ζήτηση τουλάχιστον για τα επόμενα 5 έως 10 χρόνια. Στoυς παράγοντες που ενισχύουν το ρόλο του ως μεταβατικό καύσιμο συγκαταλέγεται και η νέα νομοθεσία της Κομισιόν για το taxonomy. Η τελευταία προσδίδει στο αέριο τον χαρακτήρα ενός βιώσιμου καυσίμου που θα ανοίξει το δρόμο για την χρηματοδότηση μεγάλων επενδυτικών σχεδίων ανά την Ευρώπη παρά τις εκπλήξεις που επιφυλάσσει για τους Ευρωπαίους ηλεκτροπαραγωγούς αναφορικά με τις χαμηλές εκπομπές ρύπων.