Με σοβαρές τροποποιήσεις στον μηχανισμό μείωσης των λογαριασμών ρεύματος επιστρέφει από την Κομισιόν το ελληνικό σχέδιο αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης προκαλώντας αναστάτωση και ερωτήματα στην αγορά.
Στον κλάδο της προμήθειας μιλούν για απόρριψη του σχεδίου κατά το ήμισυ καθώς η παρέμβαση στη λιανική αγορά αποτέλεσε αγκάθι στις διαπραγματεύσεις και δεν εγκρίθηκε. Κάτι άλλωστε που φάνηκε να γνωρίζει η ελληνική πλευρά, από τις συζητήσεις και τις επαφές που είχαν προηγηθεί το προηγούμενο διάστημα γι’ αυτό και πήγε προετοιμασμένη στην προχθεσινή επίσκεψη στις Βρυξέλλες.
Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε διπλή εκκαθάριση της αγοράς ώστε να προστατευτεί το διασυνοριακό εμπόριο, πλαφόν στη χονδρεμπορική αγορά και ένα έμμεσο πλαφόν στη λιανική που θα επέτρεπε στους προμηθευτές να αγοράζουν ενέργεια με κόστος κάτω από την οριακή τιμή συστήματος.
Η ΕΕ στις συναντήσεις που είχε τη Δευτέρα στην Κομισιόν ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας και η Γενική Γραμματέας Αλεξάνδρα Σδούκου, εμφανίστηκε ανυποχώρητη στο θέμα της παρέμβασης στο retail με αποτέλεσμα να εγκριθεί μόνο το πλαφόν στη χονδρεμπορική αγορά.
Οι Βρυξέλλες απορρίπτουν κάθε μέτρο που «χτυπά» τους όρους της κοινής ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (target model) και αυτός είναι ο λόγος που ο μηχανισμός όπως εξελίσσεται δεν είναι ο ίδιος που είχε ανακοινωθεί από το ΥΠΕΝ.
Επομένως, το βάρος για να περιοριστούν τα τιμολόγια «φωτιά» πέφτει στις επιδοτήσεις μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, το οποίο στο εξής προβλέπεται να συλλέγει και τα υπερκέρδη των παραγωγών για να τα επιστρέφει στη συνέχεια στους καταναλωτές.
Και εδώ προκύπτει ένα ακόμη αγκάθι καθώς η απόδοση των υπερκερδών περιορίζει, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, τη δυνατότητα των παρόχων για εκπτώσεις στα τιμολόγια ρεύματος και την παροχή σταθερών λογαριασμών ρεύματος.
Εάν κρίνουμε μάλιστα από το πόρισμα της ΡΑΕ για τα υπερέσοδα τα ποσά αυτά μόνο για την περίοδο Οκτωβρίου 2021-Μαρτίου 2022 προσέγγισαν το 1 δισ. (927 εκατ. ευρώ) και αυτό δημιουργεί μεγάλες αναταράξεις στους κόλπους της προμήθειας. Μόνο για την ΔΕΗ αντιστοιχούν σε πάνω από 700 εκατ. ευρώ.
Το σχέδιο όπως διαμορφώνεται αλλά μένει να αποσαφηνιστεί στην νομοθετική ρύθμιση που θα κάνει το υπουργείο τις επόμενες μέρες και θα στείλει στην Κομισιόν, προβλέπει επιβολή πλαφόν ανά τεχνολογία (αέριο, λιγνίτης, ΑΠΕ, υδροηλεκτρικά) για την αποζημίωση των μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με βάση το πραγματικό κόστος της παραγωγής τους.
Η διαφορά μεταξύ της αποζημίωσης και της χρηματιστηριακής τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας θα μεταφέρεται στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης (ΤΕΜ) και θα δεσμεύεται για τη χρηματοδότηση των μέτρων στήριξης των καταναλωτών για την αντιστάθμιση των επιπτώσεων της διεθνούς ενεργειακής κρίσης.
Με τον νέο μηχανισμό, όπως έχει δηλώσει ο κ. Σκρέκας επιτυγχάνεται η αποσύνδεση των υψηλών τιμών φυσικού αερίου με τις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας στους καταναλωτές.
Ωστόσο η μορφή που παίρνει ο μηχανισμός διαφοροποιείται αισθητά με βάση το αρχικό σχέδιο και εγείρει πολλά ερωτήματα για την αγορά στην εφαρμογή του, η οποία θεωρεί ότι οι κυβερνητικές εξαγγελίες τείνουν να μετατραπούν σε βεγγαλικά που στο τέλος επιστρέφουν σε εκείνους που τα ρίχνουν.
Μεγάλο ζητούμενο παραμένει η χρηματοδότηση των μέτρων καθώς με τις τιμές του φυσικού αερίου στα επίπεδα που είναι σήμερα εκτιμάται ότι θα χρειαστούν πόροι ύψους 3,5 δισ. ευρώ τους επόμενους μήνες για την στήριξη των καταναλωτών και από τον κρατικό προϋπολογισμό έχουν υπολογιστεί μόλις 1,1 δισ.
Διαβάστε ακόμα:
«Υπερέσοδα» και στα καύσιμα ψάχνει το ΥΠΟΙΚ για να βρει… επίδομα αντλίας
H Ελλάδα στο Διάστημα – Πρόγραμμα… made in Greece με πάνω από 200 εκατ. ευρώ