Στην προσπάθειά της να πλήξει οικονομικά τη Ρωσία και ειδικότερα τη χρηματοδότηση του πολέμου στην Ουκρανία, η ΕΕ έθεσε από χθες Κυριακή ένα ακόμη, τρίτο εμπάργκο, αυτήν τη φορά στα προϊόντα διύλισης του ρωσικού πετρελαίου, όπως το ντίζελ, η κηροζίνη και το πετρέλαιο θέρμανσης. Υπενθυμίζεται ότι είχαν προηγηθεί οι απαγορεύσεις στο ρωσικό πετρέλαιο που φτάνει στην Ευρώπη δια θαλάσσης αλλά και μέσω του αγωγού Druzhba.
Κι όπως συνέβη και με το πετρέλαιο έτσι κι σε αυτήν την περίπτωση αποφασίστηκαν σε συνεργασία με τους G7 πλαφόν στην τιμή πώλησης αυτών των προϊόντων προς τρίτες χώρες. 100$ για το ντίζελ και 45$ για πετρελαιοειδή χαμηλότερης ποιότητας, όπως το πετρέλαιο θέρμανσης, σχετικά υψηλές τιμές καθώς στόχος των συμμάχων δεν είναι να σταματήσουν οι ρωσικές ποσότητες αλλά να ελεγχθούν.
Γνωρίζοντας ότι έρχεται η ώρα του εμπάργκο, το οποίο έχει ανακοινωθεί εδώ κάποιους μήνες, οι Ευρωπαίοι προσπάθησαν να πετύχουν δύο στόχους ταυτοχρόνως. Και να γεμίσουν τις αποθήκες τους και να μειώσουν την εξάρτηση τους από τη Ρωσία, όπως ακριβώς έκαναν με το φυσικό αέριο. Και πράγματι εισήγαγαν πολύ μεγάλες ποσότητες , περίπου 600.000 βαρέλια τον Δεκέμβριο και 450.000 τον Ιανουάριο περιορίζοντας το ποσοστό συμμετοχής της Ρωσίας στο 27% από 50% πριν την εισβολή της στην Ουκρανία. Ακόμη κι έτσι όμως είναι μεγάλες οι ποσότητες που πρέπει να αντικαταστήσουν εξασφαλίζοντας καινούριους προμηθευτές. Οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι η Ευρώπη θα τα καταφέρει. ΗΠΑ, Ινδία, χώρες της Μέσης Ανατολής όπως η Αίγυπτος ή ακόμη και η Κίνα έχουν ήδη αυξήσει τις εξαγωγές τους προς την Ευρώπη και ασμένως θα τις αυξήσουν και περισσότερο.
Είναι λογικό πάντως ότι θα υπάρξει ένα σύντομο χρονικό διάστημα που απαιτείται έως ότου η Ευρώπη να αντικαταστήσει πλήρως τις ρωσικές ποσότητες και σύμφωνα με τους αναλυτές τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα αναμένεται να υπάρξουν κάποιες διαταραχές στον εφοδιασμό , ακόμη και ελλείψεις, προβλήματα που πάντα όταν εμφανίζονται προκαλούν αύξηση τιμών.
Διαβάστε ακόμη
ΕΚΤ: Άργησε να αυξήσει τα επιτόκια, θα καθυστερήσει να τα μειώσει