Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα διστάσει να κάνει αλλαγές όταν πρόκειται να βοηθήσει τους εξαγωγείς της να αντιμετωπίσουν τις παρενέργειες της συνοριακής εισφοράς άνθρακα, σύμφωνα με ανώτερο αξιωματούχο των Βρυξελλών, τον οποίο επικαλείται το Bloomberg.
Το διεθνές πρακτορείο σε σχετικό ρεπορτάζ του αναφέρει στη συνέχεια ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα διερευνήσει επιλογές για να βοηθήσει τις εγχώριες βιομηχανίες που επηρεάζονται από τον Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), – όπως ο χάλυβας και το αλουμίνιο -, σε μια αναθεώρηση που θα προωθηθεί για το επόμενο έτος, όπως δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής Φορολογίας Γεράσιμος Θωμάς. Στη συνέχεια, θα υποβάλει προτάσεις το 2026.
Υπενθυμίζεται ότι ο Γεράσιμος Θωμάς έχει διατελέσει υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αρμόδιος για τα θέματα Ενέργειας και Φυσικών Πόρων στην πρώτη κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και τον Ιούλιο του 2020 παραιτήθηκε προκειμένου να αναλάβει την θέση του Γενικού Διευθυντή Φορολογίας και Τελωνειακής Ένωσης της Ε.Ε.
Ο… δύσκολος μηχανισμός
Η ΕΕ εφαρμόζει την εισφορά CBAM σε μια προσπάθεια να εμποδίσει τις πιο ρυπογόνες βιομηχανίες να μετακινηθούν στο εξωτερικό για να ξεφύγουν από την αυστηροποίηση των κλιματικών κανονισμών. Σταδιακά θα επιβάλει δασμούς για τα εισαγόμενα αγαθά και θα καταργήσει τα δωρεάν δικαιώματα άνθρακα για όσους έχουν υψηλές εκπομπές στην ΕΕ. Οι ευρωπαϊκές εξαγωγικές βιομηχανίες, ωστόσο, διαμαρτύρονται ότι τα προϊόντα τους θα γίνουν πιο ακριβά καθώς αρχίζουν να πληρώνουν περισσότερα για τις εκπομπές.
Η διατήρηση της ανταγωνιστικής εγχώριας βιομηχανίας κατά τη διάρκεια της ενεργειακής μετάβασης αποτελεί βασική προτεραιότητα της δεύτερης θητείας της προέδρου Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δήλωσε ο κ. Θωμάς σε συνέντευξή του στο πλαίσιο της Διάσκεψης COP29 για το κλίμα στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν. «Υπάρχουν πολλές ιδέες και τίποτα δεν αποκλείεται. Έχουμε επίγνωση ότι θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτό το θέμα νωρίτερα από ό,τι αρχικά είχε προβλεφθεί», όπως πρόσθεσε. Παράλληλα, επισήμανε ότι η Κομισιόν θα προτείνει επίσης μέτρα απλούστευσης των κανόνων για τις μικρές και μεσαίες εταιρείες, μειώνοντας το βάρος της γραφειοκρατίας.
Η ΕΕ χρειάζεται το CBAM για να εξασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού με τους παγκόσμιους αντιπάλους της στη μετάβαση προς το net-zero. Ωστόσο, ο πολύπλοκος σχεδιασμός του έχει εγείρει αμφιβολίες για την εφαρμογή του, όπως έχει τονίσει, μεταξύ άλλων, και ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, προειδοποιώντας ότι η ΕΕ μπορεί να χρειαστεί να επανεξετάσει τον ρυθμό της σταδιακής κατάργησης της στήριξης.
Προηγούμενες προσπάθειες για να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός βοήθειας προς τους εξαγωγείς της ΕΕ απορρίφθηκαν εν μέσω φόβων ότι μπορεί να παραβιάσουν τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου. Εμπορικοί εταίροι όπως η Βραζιλία και η Κίνα έχουν επικρίνει το CBAM και η ΕΕ ανησυχεί για το πώς θα αντιδράσει η νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ σε αυτό, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο κ. Θωμάς.
Η Αμερική βρίσκεται υπό πίεση να αναπτύξει το δικό της CBAM, με τους Δημοκρατικούς και τους Ρεπουμπλικάνους να υποβάλλουν προτάσεις τα τελευταία χρόνια. Προς τα τέλη του 2025, η ΕΕ θα καθορίσει ποια βήματα στις ΗΠΑ και σε άλλα κράτη θα μπορούσαν να θεωρηθούν ότι έχουν ισοδύναμο αντίκτυπο στο κλίμα με το σύστημα εμπορίας άνθρακα του μπλοκ.
«Δεν θα επιτρέψουμε μέτρα που παρακάμπτουν τον κανονισμό, αλλά θα έχουμε ένα σύστημα που ενθαρρύνει και δίνει κίνητρα σε χώρες που λαμβάνουν μέτρα για να κάνουν αυτούς τους τομείς πιο πράσινους» συμπλήρωσε ο Γ. Θωμάς.
Πάντως, το συνολικό χρονοδιάγραμμα για το CBAM, το οποίο θα αρχίσει να εισπράττει ένα τέλος το 2026, παραμένει αμετάβλητο.
Διαβάστε ακόμη
Αναλυτές: Γεωπολιτικά και δασμοί θα φέρουν απόλυτη ισοτιμία μεταξύ ευρώ και δολαρίου το 2025
Καθ’ οδόν για χρονιά ρεκόρ ο ΟΠΑΠ – Ο Aρειος Πάγος «έφερε» bonus 7 εκατ. ευρώ
Ρεύμα: Ποιοι παράγοντες θα «κλειδώσουν» τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας τον Δεκέμβριο
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα