Ο επικεφαλής της Ε.Ε. για το EU Green Deal δεσμεύτηκε ότι θα ληφθούν μέτρα προστασίας για τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά κατά τη μετάβαση σε μια καθαρότερη οικονομία, επιδιώκοντας να μετριάσει τις ανησυχίες για πιθανή επέκταση της ευρωπαϊκής αγοράς άνθρακα στις μεταφορές και τη θέρμανση.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει μια πρόταση για την εφαρμογή της εμπορίας εκπομπών σε αυτούς τους δύο τομείς ως μέρος ενός ευρύτερου πακέτου για την επίτευξη αυστηρότερων κλιματικών στόχων έως το 2030. Τα κράτη μέλη, οι επιχειρήσεις και οι ενώσεις καταναλωτών έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι μια τέτοια κίνηση θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών των καυσίμων, όπως αναφέρει το Bloomberg.
«Αν κάνουμε αυτό το βήμα, και ως αποτέλεσμα τα νοικοκυριά αντιμετωπίζουν αυξανόμενο κόστος, θα διασφαλίσουμε ότι υπάρχει ο κοινωνικός μηχανισμός, ένα κοινωνικό ταμείο δράσης για το κλίμα, που μπορεί να αντισταθμίσει πιθανές δυσμενείς επιπτώσεις, ειδικά για τους πιο ευάλωτους πολίτες μας», δήλωσε ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Κομισιόν και επικεφαλής του προγράμματος για το Green Deal Frans Timmermans, μιλώντας σε συνεδρίαση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής.
Η ΕΕ επιδιώκει να μειώσει τα αέρια του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 από τα επίπεδα του 1990 και να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές (το λεγόμενο net-zero) έως το 2050, σύμφωνα με τη φιλόδοξη στρατηγική του Green Deal.
Στις 14 Ιουλίου, η Κομισιόν σκοπεύει να παρουσιάσει δέσμη αυστηρότερων πολιτικών για το κλίμα ώστε να διασφαλιστεί η επίτευξη του στόχου την επόμενη δεκαετία, στο πλαίσιο μιας αναθεώρησης που αναμένεται ότι θα επηρεάσει κάθε τομέα, από την ενέργεια έως το εμπόριο και τις μεταφορές. Για την αγορά άνθρακα της Ε.Ε., – η οποία επί του παρόντος επιβάλλει όρια εκπομπών σε περίπου 12.000 εγκαταστάσεις που ανήκουν σε κατασκευαστές, επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και αεροπορικές εταιρείες-, αυτή θα είναι η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση στην 16ετή ιστορία της.
Η επέκταση της εμπορίας ρύπων ώστε να συμπεριλάβει καύσιμα μεταφοράς και θέρμανσης θα σημαίνει τη δημιουργία μιας «παράπλευρης» αγοράς, χωρίς σχέση τιμών με το υφιστάμενο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ. Μέρος των εσόδων που θα δημιουργούνται από το νέο πρόγραμμα εμπορίας άνθρακα θα μπορούσε να διατεθεί σε ειδικό ταμείο, το οποίο θα είχαν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν οι εθνικές κυβερνήσεις ώστε να αποζημιώσουν τους ευάλωτους πολίτες για το κόστος της μετάβασης, σύμφωνα με τον Timmermans.
«Εάν λάβουν οικονομική βοήθεια, θα μπορούσαν να κάνουν τη μετάβαση σε καθαρές εναλλακτικές λύσεις, όπως θέρμανση και ψύξη μηδενικών εκπομπών ή ηλεκτρικά αυτοκίνητα, και στη συνέχεια να βιώσουν τα οικονομικά οφέλη αυτής της αλλαγής νωρίτερα», όπως τόνισε.