Μέχρι τώρα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φορτίζονται από τα κτήρια και τις υποδομές στις οποίες σταθμεύουν. Μπορεί όμως να γίνει και το αντίθετο: όταν το αυτοκίνητο είναι απλώς σταθμευμένο, η μπαταρία του μπορεί να αξιοποιηθεί και για την αποθήκευση ενέργειας για ένα κτήριο ή για το ηλεκτρικό δίκτυο. Το όφελος; Το κόστος της ενέργειας μπορεί με αυτόν τον τρόπο να μειωθεί σημαντικά.

Πώς γίνεται όμως κάτι τέτοιο; Και τι προβλήματα προκύπτουν;

Τι είναι η αμφίδρομη φόρτιση;

Πέραν της κάλυψης των ενεργειακών αναγκών του ιδίου του οχήματος, η μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την ηλεκτροδότηση εξωτερικών συσκευών, όπως για παράδειγμα ενός ψυγείου σε ένα ταξίδι για κάμπινγκ, ή και για τη φόρτιση άλλων ηλεκτρικών οχημάτων. Οι πρόσθετες αυτές δυνατότητες ονομάζονται V2D (Vehicle-to-Device) και V2L (Vehicle-to-Load).

Ορισμένα μοντέλα μπορούν να καλύψουν τις ενεργειακές ανάγκες ολόκληρων κτηρίων (V2H, Vehicle-to-Home). Και ορισμένα άλλα μπορούν να δώσουν ρεύμα ακόμα και στο ίδιο το δημόσιο δίκτυο (V2G, Vehicle-to-Grid).

Για την επιστροφή ηλεκτρικής ενέργειας από την μπαταρία του αυτοκινήτου χρειάζεται ένας σταθμός «αμφίδρομης φόρτισης». Αυτός ο σταθμός μπορεί και να φορτίσει ένα αυτοκίνητο, αλλά και αντιστρόφως να πάρει την ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στην μπαταρία του αυτοκινήτου και να τη μεταφέρει σε ένα κτήριο ή στο ηλεκτρικό δίκτυο. Μέχρι στιγμής πάντως είναι λίγοι οι σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων που προσφέρουν αυτήν τη δυνατότητα.

Πόση ενέργεια μπορεί να αποθηκεύσει μία μπαταρία αυτοκινήτου;
Το εντυπωσιακό είναι πως οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων χωρούν συνήθως τόση ενέργεια, που θα μπορούσε να καλύψει τις εβδομαδιαίες ενεργειακές ανάγκες ενός μικρού νοικοκυριού – στη Γερμανία ένα σπίτι στο οποίο διαμένουν δύο άτομα καταναλώνει εβδομαδιαίως κατά μέσο όρο 54 κιλοβατώρες, ενώ οι μπαταρίες των περισσότερων ηλεκτρικών οχημάτων μεσαίου μεγέθους ξεκινούν με μία χωρητικότητα γύρω στις 60 κιλοβατώρες.

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο που «φωτίζει» ένα ολόκληρο σπίτι

Επιπλέον, με την αμφίδρομη φόρτιση και τη χρήση ηλιακών πάνελ ένα σπίτι μπορεί να παράγει ρεύμα κατά τη διάρκεια της ημέρας, να το αποθηκεύει στην μπαταρία του αυτοκινήτου και να το καταναλώνει ξανά το βράδυ. Έτσι, όχι μόνο θα είναι σε θέση να καταναλώσουν ενέργεια την οποία παρήγαγαν οι ίδιοι σε πολύ χαμηλό κόστος, αλλά ταυτοχρόνως γλυτώνουν και τα έξοδα αγοράς ειδικών μπαταριών για την αποθήκευσή της, οι οποίες κοστίζουν αρκετές χιλιάδες ευρώ.

Η αμφίδρομη φόρτιση «δεν είναι per se επιβλαβής για την μπαταρία του αυτοκινήτου», δηλώνει στην DW ο Ρόμπερτ Κορς, ειδικός για τα «έξυπνα» ενεργειακά δίκτυα στο Ινστιτούτο ISE. «Εάν γίνει σωστά, η ελεγχόμενη φόρτιση και αποφόρτιση της μπαταρίας μπορεί μάλιστα να αυξήσει τη διάρκεια ζωής της κατά 5 έως 10%». Και ο ιδιοκτήτης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να παρακολουθήσει την μπαταρία του αυτοκινήτου του, όπως και το πότε και για πόσο μπορεί να φορτιστεί, αρκετά εύκολα, μέσω μίας εφαρμογής στο κινητό του τηλέφωνο.

Διαβάστε τη συνέχεια στη Deutsche Welle