Εντός χρονοδιαγράμματος κινούνται οι εξελίξεις για το mega project του FSRU της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους, μια επένδυση που εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ.
Όπως ανακοινώθηκε χθες, ήδη ξεκινάει η κρίσιμη φάση του market test για τον τερματικό σταθμό της Διώρυγα Gas. Στο πλαίσιο αυτό, μετά την έγκριση των κατευθυντηρίων γραμμών από τη ΡΑΕ για τη διαχείριση και κατανομή δυναμικότητας στο νέο ΑΣΦΑ, όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, όπως παραγωγοί, έμποροι και μεγάλοι καταναλωτές από την Ελλάδα και το εξωτερικό, θα καταθέσουν το ενδιαφέρον τους για δέσμευση δυναμικοτήτων και υπηρεσιών στον νέο τερματικό σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου.
Τι ακολουθεί τους επόμενους μήνες
Με βάση το χρονοδιάγραμμα, παράλληλα με το market test, μέχρι το τέλος του έτους προβλέπεται η ολοκλήρωση των μελετών (FEED-Front-End-Engineering Design) ενώ η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης τοποθετείται χρονικά στο πρώτο τρίμηνο του 2022.
Ταυτόχρονα, προχωρεί η αδειοδοτική ωρίμανση και βρίσκονται σε εξέλιξη οι τελικές συζητήσεις με δυνητικούς προμηθευτές για τα τεχνικά σκέλη του project.
Το πρώτο και βασικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση έγινε μέσα στο καλοκαίρι καθώς στις 16 Ιουλίου υπεγράφη με τον ιαπωνικό ναυτιλιακό κολοσσό Mitsui O.S.K. Lines σύμβαση προμήθειας για την ανάπτυξη του FSRU. H Mitsui O.S.K. Lines είναι από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου με πλήθος δραστηριοτήτων, ενώ διαθέτει στόλο που περιλαμβάνει από LNG Carriers και τάνκερ μέχρι πλοία ξηρού φορτίου και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Με βάση όλα τα παραπάνω, η έναρξη κατασκευής του project έχει οριστεί για το τρίτο τρίμηνο του 2022 με στόχο να τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 2023.
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Ιούλιο έγινε και αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Διώρυγα Gas κατά 2,8 εκατ. ευρώ, με το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας να ανέρχεται πλέον στα 4.274.000 ευρώ.
Τι θα περιλαμβάνει το project
- την εγκατάσταση μιας μονάδας FSRU, δυναμικότητας έως 4 bcm/έτος (με ροή επαναεριοποίησης 11,76 εκατ. Nm3/ημέρα) και μέγιστης χωρητικότητας αποθήκευσης έως 210.000 m3 LNG. Οι ποσότητες ΥΦΑ θα μεταφέρονται με πλοία που θα αγκυροβολούν δίπλα στην πλωτή μονάδα (ship to ship).
- Έναν λιμενοβραχίονα, με κεντρική πλατφόρμα αγκυροβόλησης για το μόνιμο ελλιμενισμό του FSRU σε απόσταση περίπου 150 μέτρων από την ακτογραμμή. Ο λιμενοβραχίονας θα φιλοξενεί τους αγωγούς μεταφοράς και επίσης θα εξυπηρετεί την πρόσβαση σε εξοπλισμό και οχήματα.
- Χερσαίες εγκαταστάσεις που περιλαμβάνουν αγωγό υψηλής πίεσης (που θα κατασκευαστεί με δυνατότητα υποδοχής και υδρογόνου) και σταθμό μέτρησης και ρύθμισης για την έγχυση του φυσικού αερίου στο ΕΣΦΑ, καθώς και εγκατάσταση φόρτωσης φορτηγών μεταφοράς LNG (δυνατότητα φόρτωσης 24 φορτηγών την ημέρα)
Η στρατηγική σημασία του έργου
Πρόκειται για ένα στρατηγικό έργο, εθνικής και διεθνούς εμβέλειας, καθώς θα αποτελέσει μία νέα πύλη εισαγωγής που θα εξυπηρετεί τους καταναλωτές φυσικού αερίου σε όλη την Ελλάδα και τις γειτονικές χώρες.
Έτσι, η Διώρυγα Gas θα είναι μια ανοικτή και ευέλικτη υποδομή εισαγωγής ΥΦΑ με στόχους:
- Την ενίσχυση της διαθεσιμότητας ευέλικτων πηγών ενέργειας.
- Την εξασφάλιση ανταγωνιστικών τιμών φυσικού αερίου.
- Την αύξηση της δυναμικότητας αποθήκευσης του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου κατά 80%, με άμεση συνέπεια την ενίσχυση ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας. Η σημασία της αύξησης αποθηκευτικής δυναμικότητας ΥΦΑ διαφαίνεται σε περιόδους όπως η σημερινή που επικρατούν υψηλές τιμές στις διεθνείς αγορές και η ενεργειακή επάρκεια της χώρας πρέπει να εξασφαλισθεί με το ελάχιστο δυνατό κόστος για τον τελικό καταναλωτή.
- Τη δημιουργία δεύτερης νότιας πύλης εισαγωγής φυσικού αερίου στο νότιο άκρο της Ελλάδας, με τη μεγαλύτερη εγχώρια κατανάλωση, καθώς και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης προωθώντας το φυσικό αέριο σε κάθε γωνιά της χώρας και σε κάθε σπίτι μέσω βυτιοφόρων που μεταφέρουν Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο.
- Την εξυπηρέτηση αυξημένης ζήτησης φυσικού αερίου (λόγω νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής) και των αναπτυσσόμενων αγορών φυσικού αερίου στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια.
- Την ανάπτυξη εφαρμογών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου μικρής κλίμακας, συμβάλλοντας διαρκώς στην ευρωπαϊκή και εθνική στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα στον τομέα της ναυσιπλοΐας.
Εκτός από όλα τα παραπάνω υπάρχει πρόβλεψη για εισαγωγή υδρογόνου και ανανεώσιμων αερίων, ώστε η Διώρυγα Gas να καταστεί πρωτοπόρος δύναμη κατά τη μετάβαση στη νέα εποχή με χρήση καθαρότερων πηγών ενέργειας.
Μία ακόμη σημαντική παράμετρος είναι ότι το project θα διαφοροποιήσει στρατηγικά τις πηγές προμήθειας, δεδομένου ότι τώρα και στο ορατό μέλλον το μεγαλύτερο μέρος του φυσικού αερίου που εισάγεται στην Ελλάδα διοχετεύεται μέσω Τουρκίας (Turkstream, Κήποι, TAP). Συνεπώς, θα ενισχύσει την ύπαρξη εναλλακτικών πηγών προμήθειας με τη μορφή ΥΦΑ, που θα εισάγονται χωρίς γεωπολιτικά ρίσκα και περιορισμούς, αφού θα προέρχονται από οποιοδήποτε σημείο του κόσμου. Ενδεικτικά ο τερματικός σταθμός θα έχει τη δυνατότητα να λαμβάνει ΥΦΑ από διάφορες χώρες, όπως Αλγερία, Αίγυπτος, Νιγηρία, Νορβηγία, Περού, Κατάρ, ΗΠΑ καθώς και φορτία που προέρχονται από άλλα ευρωπαϊκά τερματικά (Ισπανία, Βέλγιο Ολλανδία).
Το ιστορικό
Υπενθυμίζεται ότι το έργο αδειοδοτήθηκε ως Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου («ΑΣΦΑ Διώρυγα Gas») από την ΡΑΕ τον Δεκέμβριο του 2018 και εγγράφηκε ως Χρήστης ΕΣΦΑ στο Μητρώο του Διαχειριστή ΕΣΦΑ τον Μάιο του 2019.
Τον Αύγουστο του 2020 ο ΔΕΣΦΑ ενέκρινε την αίτηση μελλοντικής δυναμικότητας, εκδίδοντας ταυτόχρονα τη μελέτη αξιολόγησης για τη σύνδεση της εγκατάστασης του έργου με το ΕΣΜΦΑ.
Τον Απρίλιο του 2021 το project της Διώρυγα Gas εντάχθηκε στην τριετή περίοδο του επικαιροποιημένου Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης 2021-2030 του ΔΕΣΦΑ.
Στις 28 Ιουνίου υπεγράφη η συμφωνία με τον ΔΕΣΦΑ επί της Πρότυπης Σύμβασης Δέσμευσης Μελλοντικής Δυναμικότητας (Advanced Reservation of Capacity Agreement), που έδωσε στο project ρεαλιστική βάση υλοποίησης. Και τούτο καθώς η συμφωνία ξεκλειδώνει την κατασκευή των απαιτούμενων διασυνδέσεων μεταξύ της πλωτής μονάδας και του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ), ανοίγοντας το δρόμο για την εκπόνηση από τον ΔΕΣΦΑ των μελετών που αφορούν τον Μετρητικό και Ρυθμιστικό Σταθμό δυναμικότητας 490.000 Nm3/h (11,76 εκ. Nm3/day).
Διαβάστε ακόμη