Δύσκολη αποδεικνύεται η απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο όχι μόνο για την Ευρώπη που έχει αντικαταστήσει τις εισαγωγές από αγωγούς με το LNG αλλά και για τη χώρα μας.
Τα στοιχεία δεκαμήνου αποδεικνύουν ότι η Ελλάδα η οποία κατάφερε πέρσι σχεδόν να μηδενίσει τις εισαγωγές της, έχει επιστρέψει στο ρωσικό αέριο τόσο μέσω αγωγού (με σημείο εισόδου το Σιδηρόκαστρο) όσο και μέσω LNG με πύλη εισόδου τη Ρεβυθούσα.
Tην εικόνα επιβεβαιώνουν τα στοιχεία που επεξεργάστηκε ο κ. Νίκος Μάντζαρης αναλυτής και δημιουργός του Green Tank, τονίζοντας ότι αν και η Ελλάδα απέδειξε πέρσι ότι μπορεί να ζήσει δίχως τα ορυκτά καύσιμα της Ρωσίας, η εικόνα αυτή άρχισε να αντιστρέφεται από το καλοκαίρι και μετά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat που επικαλείται η ανάλυση, ως τον Σεπτέμβριο του 2023, συνολικά η Ελλάδα εισήγαγε 6.28 TWh ρωσικού LNG, καθώς καταγράφηκαν εισαγωγές τους έξι από τους εννέα μήνες του 2023. Η διαφορά είναι ότι το αντίστοιχο διάστημα του 2022 οι εισαγωγές ρωσικού LNG ήταν μηδενικές.
Αύξηση 38,2% σημειώθηκε και στις εισαγωγές ρωσικού αερίου από αγωγούς (πύλη Σιδηροκάστρου). Μάλιστα από τον Αύγουστο του 2023, η χώρα μας βρίσκεται στη δεύτερη θέση με 11.2 TWh και μερίδιο 24.6%.
Μία εξήγηση που δίνεται είναι ότι η Ρωσία στην προσπάθειά της να γίνει ανταγωνιστική, ρίχνει τις τιμές, κάτι που προσελκύει την Ελλάδα αλλά και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Κατά άλλους η πορεία του ρωσικού φυσικού αερίου συνδέεται και με τις ρήτρες take or pay της ΔΕΠΑ, για τις οποίες η χώρα είναι σε διαπραγμάτευση με τους Ρώσους.
Τον προβληματισμό για την πορεία του φυσικού αερίου διατύπωσε προ ημερών και ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης, λέγοντας ότι η ΕΕ έχει περιορίσει στο 9% τις εισαγωγές του αερίου κάτι που στην χώρα μας δεν ισχύει.
Η εικόνα στην ΕΕ είναι διαφορετική καθώς έχουν μειωθεί οι εισαγωγές μέσω αγωγών, αλλά έχουν εκτιναχθεί οι εισαγωγές LNG. Αναλυτές εκτιμούν ότι το 2023 θα είναι χρονιά ρεκόρ για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στην ΕΕ, με χώρες όπως το Βέλγιο και η Ισπανία να πρωτοστατούν μετά την Κίνα.
Στην Ελλάδα, αθροίζοντας τις εισαγωγές ρωσικού αερίου, είτε μέσω του αγωγού Turkstream, είτε με τη μορφή LNG στην πύλη της Αγίας Τριάδας, προκύπτει ότι το Ρωσικό αέριο αντιστοιχεί σε 17.5 TWh ή 27.9% των συνολικών εισαγωγών της χώρας το δεκάμηνο του 2023.
Στην τρίτη θέση βρέθηκαν οι εισαγωγές αζέρικου αερίου από τον ΤΑΡ με μερίδιο 13.9%, (- 43.9% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022). Όμως τη χαμηλότερη συνεισφορά εξακολούθησε να έχει το αέριο που εισάγεται από την Τουρκία μέσω της πύλης των Κήπων, με μόλις 1.87 TWh και μερίδιο 4.1% κατά τους πρώτους δέκα μήνες του 2023.
Τα στοιχεία του Οκτωβρίου αποδεικνύουν ότι οι εισαγωγές αερίου από τη Ρωσία μέσω του αγωγού Turkstream από την πύλη Σιδηροκάστρου ήταν οι υψηλότερες συγκριτικά με τoυς υπόλοιπους μήνες του 2023, συνεισφέροντας πάνω από τις συνολικές μηνιαίες εισαγωγές (64.5%). Ανάλογη ήταν η εικόνα και τον Σεπτέμβριο (50.2%), κάτι που όπως επισημαίνεται είχε να συμβεί σχεδόν τρία χρόνια (Νοέμβριος 2020, 55.8%).
Μείωση ροών
Το Green Tank υποστηρίζει ότι οι εισαγωγές ρωσικού αερίου ξεπέρασαν κατά πολύ τις αντίστοιχες του Οκτωβρίου του 2022, οι οποίες ήταν σχεδόν μηδενικές (0.01 ΤWh). Σε αντίθεση με την πύλη του Σιδηροκάστρου, στην Αγία Τριάδα (Ρεβυθούσα) και της Νέας Μεσημβρίας (TAP) , οι ροές αερίου εμφανίστηκαν μειωμένες σε σχέση με πέρσι. Ειδικά στην Αγία Τριάδα καταγράφηκε η χαμηλότερη μηνιαία ροή υγροποιημένου ορυκτού αερίου για το 2023 (0.86 ΤWh). Το μερίδιο ανήλθε μόλις στο 20% και οι εισαγωγές υποχώρησαν κατά 66.3%. Μικρότερη ήταν η μηνιαία μείωση εισαγωγών από τον ΤΑΡ μέσω Νέας Μεσημβρίας (-29.3%) καταλαμβάνοντας μερίδιο 11% στις συνολικές εισαγωγές της χώρας και πολύ χαμηλότερο το μερίδιο που κάλυψαν οι ροές από την Τουρκία μέσω της πύλης των Κήπων (4.5% ή 0.2 ΤWh), σημειώνοντας την χαμηλότερη μείωση (-23.4%) σε σχέση πέρσι.
Αθροιστικά για τους πρώτους δέκα μήνες του 2023, οι συνολικές εισαγωγές από τις τέσσερις πύλες εισόδου της χώρα ήταν 45.4 TWh. Οι εισαγωγές LNG μέσω της Αγίας Τριάδας καταλαμβάνουν την πρώτη θέση ανάμεσα στις πηγές τροφοδοσίας με 26 TWh (-14.5% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022) και μερίδιο 57.4%.
Διαβάστε ακόμη
Αθανάσιος Πάπιστας: Από το Βατοπέδι στο… διπλό σφυρί (pics)
D-Marin: Αύξηση μεγεθών στην Ελλάδα – Εξετάζει συμμετοχή σε νέους διαγωνισμούς παραχώρησης
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ