Ο αγωγός φυσικού αερίου  Πάτημα – Λιβαδειά μήκους 100 χιλιομέτρων έχει ενταχθεί στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023 – 2032 του ΔΕΣΦΑ που ενέκρινε πρόσφατα η ΡΑΑΕΥ, με κόστος περίπου 150 εκατ. ευρώ και θα υλοποιηθεί όμως μόνο αν η Διώρυγα Gas κατασκευάσει το νέο πλωτό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU).

Για να είναι μάλιστα έτοιμος ο αγωγός στο πρώτο τρίμηνο του 2027, ο όμιλος της Motor Oil θα πρέπει να έχει λάβει την επενδυτική απόφαση (FID) στις αρχές του φθινοπώρου. Την άποψη αυτή, υποστήριξε χθες σε συνέντευξη τύπου η διευθύνουσα σύμβουλος του Διαχειριστή κ. Μαρία Ρίτα Γκάλι, επιβεβαιώνοντας την «ηλεκτρισμένη» σχέση μεταξύ των δύο πλευρών. Η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ επισήμανε πως η σύνδεση με την επενδυτική απόφαση δεν είναι δική της αλλά της ρυθμιστικής αρχής (ΡΑΑΕΥ). Όπως εξήγησε, ο αγωγός Πάτημα – Λιβαδειά για την αποσυμφόρηση του συστήματος αγωγών της Αττικής είναι πρόσφατο ζήτημα αφού πέρυσι αποφασίστηκε από την Διώρυγα Gas πως το αέριο που θα φτάνει στο FSRU θα εξάγεται εκτός χώρας (μέχρι τότε το σχέδιο προέβλεπε κυρίως κάλυψη της εγχώριας αγοράς). «Χρειάζονται πέντε – έξι χρόνια για να ολοκληρωθεί ένα έργο αγωγού» είπε αναφερόμενη στην περιβαλλοντική αδειοδότηση, το σχεδιασμό, κ.α. Πρόσθεσε μάλιστα  πως στο πρόσφατο market test για την εξασφάλιση δυναμικότητας στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου ήταν σχεδόν μηδενικό το ενδιαφέρον της Διώρυγα Gas ενώ υπήρξε τεράστιο ενδιαφέρον από σχεδόν όλα τα άλλα υπό ανάπτυξη FSRU στην Ελλάδα.

Το «γάντι» στο ΔΕΣΦΑ είχε ρίξει η Motor Oil κατά την διαβούλευση της διασύνδεσης του FSRU της Διώρυγα GAS με το ΕΣΦΑ,  η οποία είχε δηλώσει ότι η ένταξη του έργου «Πάτημα-Λιβαδειά» στο σύστημα τον Οκτώβριο του 2027 είναι αδικαιολόγητα χρονικά απομακρυσμένη, ειδικά αν υπολογιστεί ότι η σύνδεση του FSRU με το ΕΣΦΑ είναι προγραμματισμένη για το Μάιο του 2025. Η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου αγωγού  είχε τονίσει είναι αναγκαία για τη λειτουργία του FSRU, το οποίο ως νέο σημείο εισόδου στο ΕΣΦΑ θα αποτελεί τη μόνη εναλλακτική λύση εφοδιασμού του συστήματος σε περίπτωση συμφόρησης του τερματικού της Ρεβυθούσας ή διακοπής του αερίου μέσω αγωγών.

Η δυσαρέσκεια επεκτείνεται και στο διπλασιασμό του κόστους για τον Μετρητικό και Ρυθμιστικό Σταθμό του έργου από 9,9 εκ. ευρώ σε 19,5 εκ. ευρώ, με την Motor Oil να επισημαίνει ότι δε δικαιολογείται από τις αυξήσεις των υλικών.

Η επικεφαλής του ΔΕΣΦΑ απάντησε χθες πως το κόστος καθορίζεται από τους διαγωνισμούς και εγκρίνεται από τη ΡΑΑΕΥ και πως ο διαχειριστής δε μπορεί να παρέμβει στις διεθνείς τιμές του χάλυβα ή του σιδήρου. Για το λόγο αυτό πρότεινε στον όμιλο της Motor Oil να διεκδικήσει, μέσω εταιρειών συμφερόντων του, την κατασκευή είτε του αγωγού Πάτημα – Λειβαδιά ή άλλων αγωγών με χαμηλότερο κόστος μέσω της υποβολής προσφοράς στους διαγωνισμούς του ΔΕΣΦΑ.

 

Διαβάστε ακόμη

Ξεκινούν από τα νομικά πρόσωπα οι παρατάσεις στις φορολογικές δηλώσεις

Οι ακτοπλόοι, το Μαξίμου και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η Intrakat και οι ΑΠΕ, ο κροίσος της Ενέργειας και η χαρά των δικηγόρων 

14 περιφερειακά αεροδρόμια: Άγγιξε τα 12 εκατ. η επιβατική κίνηση το α’ εξάμηνο – Η διαφορά με το 2019 και 2022 (πίνακες)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ