Σε μια περίοδο που οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν χτυπήσει επίπεδα ρεκόρ, ο αρχικός προγραμματισμός του ΔΕΣΦΑ για τον μήνα Σεπτέμβριο περιλαμβάνει τρία φορτία LNG που θα μεταφέρουν συνολικά ποσότητα 369.275 m3.
Συγκεκριμένα, με βάση χθεσινή σχετική ανάρτηση του Διαχειριστή, στον αρχικό προγραμματισμό εκφορτώσεων Σεπτεμβρίου στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας προβλέπεται να πιάσει πρώτο, στις 8 Σεπτεμβρίου, το φορτίο της Motor Oil με 147.710 m3. Θα ακολουθήσει στις 14 Σεπτεμβρίου το φορτίο των 73.855 m3 της ΔΕΠΑ και με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα, ο μήνας θα κλείσει με το φορτίο της Elpedison (147.710 m3), που αναμένεται να αφιχθεί στις 23 Σεπτεμβρίου.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι έναν χρόνο πριν, για τον ίδιο μήνα η συνολική ποσότητα που μεταφέρθηκε στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας ήταν μικρότερη, αλλά από περισσότερους παίκτες της αγοράς. Ειδικότερα, με βάση τον τελικό προγραμματισμό για τον Σεπτέμβριο του 2020, μεταφέρθηκαν 5 φορτία, συνολικής ποσότητας 295.338 m3, τα οποία ήρθαν, -κατά χρονολογική σειρά-, για λογαριασμό της Mytilineos, της Motoroil, της Elpedison, της ΔΕΗ και της ΔΕΠΑ.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση τον αρχικό ετήσιο προγραμματισμό του ΔΕΣΦΑ για το 2021, από τον Ιανουάριο μέχρι το τέλος της χρονιάς αναμένονταν 34 φορτία συνολικής ποσότητας 4.357.445 m3 LNG για λογαριασμό επτά εταιρειών (ΔΕΠΑ, Mytilineos, Elpedison, Motoroil, ΔΕΗ, ΗΡΩΝ, Προμηθέας Gas).
Το διεθνές περιβάλλον εκτόξευσης των τιμών
Όλα αυτά συμβαίνουν σε ένα διεθνές περιβάλλον ειδικών συνθηκών και έντονων πιέσεων που έχουν οδηγήσει τις τιμές του φυσικού αερίου στα ύψη, κάτι που αναμένεται να συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες. Προμηνύοντας, με άλλα λόγια, ένα χειμώνα με τις τιμές του «γαλάζιου χρυσού» να φτάνουν σε ιστορικά ρεκόρ.
Τούτο καθώς λόγω του διακεκαυμένου καλοκαιριού τα αποθέματα στις κύριες αγορές φυσικού αερίου βρίσκονται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα. Ενδεικτικό θεωρείται το γεγονός ότι το ολλανδικό φυσικό αέριο αυξήθηκε κατά 80% το τελευταίο τρίμηνο, ενώ το LNG στην Ασία καταγράφει υψηλά οκταετίας.
Πέραν την έντονης ζήτησης και της χαμηλής προσφοράς υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που προοιωνίζονται μια εξαιρετικά δύσκολη «εξίσωση».
Σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, τα αποθέματα στην Ευρώπη φαίνεται ότι θα παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα καθώς η Ασία μονοπώλησε σχεδόν τα φορτία LNG τους αμέσως προηγούμενους μήνες. Έτσι, τον Ιούλιο οι ποσότητες του LNG που έφτασαν σε ευρωπαϊκούς προορισμούς μειώθηκαν κατά 37%.
Σε πιο μακροπρόθεσμη βάση, γίνεται πλέον σαφές ότι ο μετεωρισμός της ευρωπαϊκής πολιτικής ηγεσίας σε σχέση με τη θέση του φυσικού αερίου στην εποχή του EU Green Deal δημιουργεί περαιτέρω προβλήματα.
Στο πλαίσιο των αυστηρότερων κλιματικών στόχων το φυσικό αέριο, ως ορυκτό καύσιμο, αλλά σαφέστατα λιγότερο επιβλαβές από τον άνθρακα, βρίσκεται, -παρά τις όποιες εξαιρέσεις-, σε φάση εξοβελισμού από κοινοτικά προγράμματα και θεσμικές χρηματοδοτήσεις. Αμφισβητείται, δηλαδή, από ορισμένες πλευρές η λειτουργία του ως «καυσίμου-γέφυρα», παρόλο που όλες οι άλλες «πράσινες» λύσεις δεν είναι ακόμη εμπορικά ώριμες.
Αυτό μεταφράζεται σε απουσία νέων επενδύσεων σε έργα και υποδομές παρά την αυξημένη ζήτηση λόγω κυρίως της ηλεκτροπαραγωγής, που φέρνουν οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής.
Παράλληλα, παραμένει μειωμένη η παραγωγή και του αμερικανικού σχιστολιθικού αερίου λόγω πιέσεων των επενδυτών για δραστικό περιορισμό των δαπανών των εταιρειών.
Μέσα σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον, αναδεικνύεται για την Ελλάδα η στρατηγική σημασία των υποδομών που θα επιτρέψουν τη δυνατότητα αύξησης των αποθεμάτων φυσικού αερίου, ενώ την ίδια ώρα οι εγχώριοι ενεργειακοί όμιλοι καλούνται να χαράξουν τις δικές τους άμεσες κινήσεις στη «σκακιέρα» της αγοράς, ορθώνοντας και τις απαραίτητες γραμμές άμυνας.