search icon

Ενέργεια & Περιβάλλον

ΔΕΣΦΑ: Τι φέρνει η αναθεώρηση του δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης

Η αύξηση του προϋπολογισμού κατά ποσό άνω των 300 εκατ. ευρώ, τα νέα έργα και η προοπτική του East-Med

Κατά ποσό που υπερβαίνει τα 300 εκατ. ευρώ είναι αυξημένος ο προϋπολογισμός του αναθεωρημένου δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2022-2031, περιλαμβάνοντας νέα έργα, αλλά ενσωματώνοντας την αύξηση του κόστους λόγω της ενεργειακής και γεωπολιτικής κρίσης.

Έτσι, το σχέδιο για το νέο δεκαετές το οποίο έχει τεθεί ήδη σε διαβούλευση (έως τις 25 Ιουλίου) φτάνει τα 856,26 εκατ. ευρώ. Από τα επιπλέον ποσά θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα 127 εκατ. ευρώ αφορούν την προσθήκη νέων έργων για την εξυπηρέτηση της ζήτησης στην εσωτερική αγορά, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, ενώ τα 196 εκατ. ευρώ την αύξηση του κόστους των υλικών.

Ειδικότερα όσον αφορά τα νέα έργα προβλέπονται:

-Σταθμός Συμπίεσης στην Κομοτηνή : Ο ΔΕΣΦΑ λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της αγοράς καθώς και την ανάγκη ενίσχυσης των διακινούμενων ροών προς την Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB, προχώρησε στην αναθεώρηση του σχεδιασμού του συγκεκριμένου συμπιεστή αυξάνοντας την ισχύ του στα 12,5 MW, σε τρεις μονάδες, συμπεριλαμβανομένης της απαιτούμενης σχετικής λειτουργικής εφεδρείας, με δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης ώστε να καλυφθούν τυχόν μελλοντικές ανάγκες της αγοράς για επαύξηση της διακινούμενης ποσότητας φυσικού αερίου.

Σημειώνεται ότι σε ανταπόκριση της πρόσφατης πρόσκλησης του ENTSO-G, ο ΔΕΣΦΑ έχει ήδη υποβάλει αίτημα για την υπαγωγή της μελλοντικής επαύξησης της δυναμικότητας του συγκεκριμένου συμπιεστή έως τα 17 MW στο TYDP 2022.

-Έξοδοι Δυτικής Μακεδονίας: Σε συνέχεια του σχετικού αιτήματος για συγκριτική εξέταση έναντι της τροφοδοσίας των περιοχών της Πόρειας, του Περδίκκα και του Άσπρου μέσω του αγωγού ΤΑΡ, και έπειτα από ενδελεχή ανάλυση της οικονομικά αποτελεσματικότερης λύσης για την τροφοδοσία των συγκεκριμένων περιοχών, προτείνεται η τροφοδοσία των περιοχών με χρήση εγκαταστάσεων ΥΦΑ μικρής κλίμακας από το σταθμό φόρτωσης βυτιοφόρων στη Ρεβυθούσα. Στο νέο Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης έχει γίνει αναλυτική τεχνική περιγραφή η οποία θα εξειδικευτεί περαιτέρω κατά το στάδιο του λεπτομερούς σχεδιασμού των έργων.

-Αγωγός προς τα Ιωάννινα : Για το έργο των Ιωαννίνων ο ΔΕΣΦΑ ήδη από το Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης 2022-2031 που είχε υποβληθεί στην ΡΑΕ ανέφερε ότι: «εξετάζει την δυνατότητα τροφοδότησης της περιοχής μέσω εναλλακτικών λύσεων, οι οποίες περιλαμβάνουν συνδυασμό αγωγού και SSLNG με στόχο την επίτευξη αποδοτικότερης και ταχύτερης τροφοδοσίας της περιοχής. Λαμβάνοντας υπόψη το ανωτέρω αποτέλεσμα ο ΔΕΣΦΑ επιφυλάσσεται να επανέλθει στην ΡΑΕ για το εν λόγω έργο».

Ο ΔΕΣΦΑ προχώρησε στην αξιολόγηση της τροφοδοσίας της περιοχής των Ιωαννίνων μέσω σχήματος εικονικού αγωγού.

-Τροποποιήσεις και νέα μικρά έργα:

Στο νέο Σχέδιο περιλαμβάνονται τροποποιήσεις στο χρονοδιάγραμμα και στον προϋπολογισμό έργων τα οποία έχουν εγκριθεί σε προηγούμενα προγράμματα ανάπτυξης και προσθήκη νέων μικρών έργων, λαμβάνοντας υπόψη το διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.

Στο πλαίσιο αυτό τονίζεται ότι οι όποιες αποκλίσεις στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των έργων δεν έχουν καμία επίπτωση στη ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας, καθώς είτε αφορούν σε περιοχές οι οποίες δεν τροφοδοτούνται ακόμη με φυσικό αέριο, είτε αφορούν σε υποδομές εξαγωγής φυσικού αερίου προς γειτονικές χώρες, οπότε δεν έχουν κανένα αρνητικό αντίκτυπο στην τροφοδοσία του φυσικού αερίου της Ελλάδας.

Ταυτόχρονα, εντάχθηκαν προς έγκριση νέα μικρά έργα τα οποία προέκυψαν στο διάστημα που μεσολάβησε και των οποίων η υλοποίηση είναι απαραίτητο να γίνει άμεσα.

Προετοιμασία για τον East-Med

Ανάμεσα στα νέα έργα περιλαμβάνεται και αυτό της υλοποίησης ενός Μετρητικού & Ρυθμιστικού Σταθμού στη Μεγαλόπολη, για πιθανή διασύνδεση του ελληνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου με τον αγωγό East-Med. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 7,5 εκατ. ευρώ, ωστόσο τονίζεται ότι η υλοποίηση του εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την πρόοδο και το FID του αγωγού East-Med.

Ακόμη περιλαμβάνονται τα νέα έργα διασύνδεσης του εθνικού συστήματος μεταφοράς με τα υπό ανάπτυξη FSRU στην Αλεξανδρούπολη (Gastrade) και την Κόρινθο (Dioriga Gas), η αναβάθμιση της διασύνδεσης με τον αγωγό ΤΑΡ, ο αγωγός Νέα Μεσημβρία-Εύζωνοι/Γευγελή, νέοι Μετρητικοί & Ρυθμιστικοί Σταθμοί σε Βέροια και Νάουσα κ.α.

 

 

 

Exit mobile version