Στην εποχή του υδρογόνου βάζει την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας ο ΔΕΣΦΑ, εγκαινιάζοντας την έναρξη του πρώτου αγωγού στην Ελλάδα και ενός από τους πρώτους στην Ευρώπη για την μεταφορά του νέου καυσίμου.
Η κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης προς τη Δυτική Μακεδονία, προβλέπεται να ολοκληρωθεί τέλη του 2024, θα είναι συνολικού μήκους 160 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 163 εκ. ευρώ. Το έργο του ΔΕΣΦΑ θα κατασκευαστεί σε συνεργασία με την Προμηθέας Gas, τη DAMCO Energy και την AVAX.
Σύμφωνα με την διευθύνουσα σύμβουλο του ΔΕΣΦΑ κ. Μαρία Ρίτα Γκάλι, είναι ένα έργο που ανοίγει νέες προοπτικές ανάπτυξης για τις περιφέρειες της Κεντρικής και της Δυτικής Μακεδονίας, εξασφαλίζοντας την ομαλή μετάβαση σε μια καθαρότερη, ενεργειακή εποχή, παρέχοντας παράλληλα πρόσβαση των χρηστών και στο φυσικό αέριο.
Όπως σημείωσε χθες κατά την τελετή έναρξης του έργου, το φυσικό αέριο θα παραμείνει σημαντικό για το ενεργειακό μείγμα της Ελλάδας για αρκετά ακόμη χρόνια, τόνισε όμως ότι η χρήση υδρογοναθράκων δεν θα συνεχιστεί για πάντα. «Χρειαζόμαστε καύσιμα όπως το υδρογόνο το οποίο είναι ενταγμένο πλήρως στη στρατηγική ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ που μεταξύ των άλλων συμμετέχει στην ευρωπαϊκή πρωτοβουλία Hydrogen Backbone για τη δημιουργία ενός πανευρωπαϊκού δικτύου μεταφοράς υδρογόνου μήκους 40.000 χλμ.». Πρόκειται για ένα σχέδιο, το οποίο προβλέπει τη δημιουργία ενός δικτύου που θα συνδέει 21 ευρωπαϊκές χώρες και θα έχει μήκος 39.700 χιλιομέτρων.
Ξεκινώντας από τη Δυτική Μακεδονία, ο νέος αγωγός δημιουργεί μια ενεργειακή υποδομή έτοιμη να παίξει κεντρικό ρόλο στο μελλοντικό ενεργειακό σύστημα της χώρας, με πολλαπλά οφέλη για την περιοχή.
Η νέα υποδομή θα επιτρέψει την παραγωγή πράσινων αερίων όπως βιομεθάνιο και υδρογόνο, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες για επενδύσεις και θέσεις εργασίας στην περιοχή, ενώ παράλληλα διαφοροποιεί και ενισχύει περαιτέρω την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας.
«Η πορεία έλευσης του φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία, μέσω του νέου αγωγού που θα τη συνδέει με το εθνικό δίκτυο, είναι μια μεγάλη κατάκτηση για την περιοχή», σημείωσε χθες ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γεώργιος Κασαπίδης, κατά την τελετή έναρξης του έργου.
Όπως είπε, με την κατασκευή του αγωγού θα μπορέσει η περιοχή να αναπτύξει σημείο διάθεσης φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία, τροφοδοτώντας πόλεις και επιμέρους σημεία στην Περιφέρεια, καθώς και το ενοποιημένο σύστημα τηλεθέρμανσης σε Κοζάνη, Πτολεμαΐδα και Αμύνταιο.
Όπως δήλωσε μάλιστα, ο αγωγός θα είναι 100% συμβατός με τη μεταφορά υδρογόνου και θα αποτελέσει μία σημαντική υποδομή στην προσπάθεια που καταβάλει η Δυτική Μακεδονία να παραμείνει το σημαντικότερο ενεργειακό κέντρο της χώρας και στη μετά λιγνίτη εποχή, με την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου.
Η Δυτική Μακεδονία έχει βάλλει στο επίκεντρο της στρατηγικής της την μετάβαση στην νέα εποχή καθώς οι νέες τεχνολογίες διαπερνούν ένα μεγάλο κομμάτι των σχεδιασμών στην μετά λιγνίτη εποχή.
Ένα από τα ποιο χαρακτηριστικά έργα που είχε μελετήσει και σχεδιάσει η Περιφέρεια ήταν το White Dragon, με την συμμετοχή κορυφαίων ενεργειακών ομίλων της χώρας και συντονιστή την ΔΕΠΑ Εμπορίας. Το έργο, όμως που είχε κοστολογηθεί στα 8 δις. ευρώ, δεν πέρασε στην λίστα των έργων κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (IPCEI), με αποτέλεσμα οι πολιτικές και ο σχεδιασμός για τις υποδομές υδρογόνου να επανασχεδιάζονται.
Να σημειωθεί ότι όλα τα νέα έργα αγωγών του ΔΕΣΦΑ θα είναι πιστοποιημένα 100% για την μεταφορά υδρογόνου ενώ για τα υφιστάμενα η δυνατότητα αυτή με τις αναγκαίες παρεμβάσεις περιορίζεται σε ποσοστό 10% έως 20%.
Η διαδρομή του νέου αγωγού
Ο αγωγός και οι κλάδοι του θα διασχίζουν τις Περιφέρειες Κεντρικής και ∆υτικής Μακεδονίας, ξεκινώντας από τα Τρίκαλα Ημαθίας και καταλήγοντας στην Καρδιά Κοζάνης, καθιστώντας εφικτή την προμήθεια φυσικού αερίου σε νέες περιοχές και διασφαλίζοντας την πιθανή πρόσβαση νέων Χρηστών (βιοµηχανικών, βιοτεχνικών, αγροτικών & οικιακών καταναλώσεων) στην ευρύτερη περιοχή.
Ταυτόχρονα, με την κατασκευή του Σταθμού Μέτρησης στην περιοχή της Καρδιάς, ο αγωγός θα τροφοδοτεί το ενοποιημένο σύστημα τηλεθέρμανσης σε Κοζάνη, Πτολεμαΐδα και Αμύνταιο, με σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη και βελτίωση του ανθρακικού αποτυπώματος των ανωτέρω περιοχών.
Στους δήμους που επωφελούνται, άμεσα ή έμμεσα μέσω των υπό κατασκευή Μετρητικών/Ρυθμιστικών Σταθμών και των αντίστοιχων δικτύων Μέσης και Χαμηλής Πίεσης που θα αναπτυχθούν από τη ΔΕΔΑ, περιλαμβάνονται από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, η Αλεξάνδρεια, η Νάουσα, η Βέροια, η Πέλλα, η Σκύδρα και η Έδεσσα, ενώ από πλευράς της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας η Εορδαία, η Κοζάνη και το Αμύνταιο. Ειδικότερα, μέσω του νέου κλάδου αγωγού και των υποκλάδων του θα τροφοδοτηθούν οι ακόλουθοι καταναλωτές:
- Οι πόλεις Έδεσσα και Σκύδρα και Γιαννιτσά στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΚΜ) μέσω του Μετρητικού/Ρυθμιστικού (Μ/Ρ) σταθμού που χωροθετείται πλησίον του οικισμού Άσπρου.
- Οι πόλεις Νάουσα και Βέροια στην ΠΚΜ μέσω των Μετρητικών/Ρυθμιστικών (Μ/Ρ) σταθμών που χωροθετούνται αντίστοιχα πλησίον των οικισμών Κοπανός και Πατρίδα.
- Η πόλη της Φλώρινας και η ΒΙΠΕ Φλώρινας, στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας (ΠΔΜ) μέσω του Μετρητικού/Ρυθμιστικού (Μ/Ρ) σταθμού που χωροθετείται πλησίον του οικισμού Περδίκκα.
- Ο σταθμός τηλεθέρμανσης στην Καρδιά μέσω Μετρητικού (Μ) σταθμού Καρδιάς.
- Το έργο περιλαμβάνει πρόβλεψη αναμονών (tap-offs) για τη μελλοντική επέκταση του αγωγού προς τον Μ/Ρ σταθμό της Ποριάς με στόχο την παροχή φυσικού αερίου μέσω μελλοντικής επέκτασης του συστήματος στην περιοχή της Καστοριάς, καθώς και την τροφοδοσία μελλοντικών καταναλωτών.
Διαβάστε ακόμη
Πακέτο στήριξης 800 εκατ. ευρώ έως το καλοκαίρι – Οι κρίσιμες ημερομηνίες και οι δικαιούχοι
Δωμάτιο με θέα: H κατοικία Faucon του Escapade Luxury στο Καρπενήσι