Αστερίσκους στην έγκριση του δεκαετούς πλάνου ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ βάζει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, προκειμένου να επιταχυνθούν κρίσιμες υποδομές του διαχειριστή που θα ενισχύσουν τον γεωστρατηγικό ρόλο της χώρας.
Το δεκαετές πλάνο ανάπτυξης, για το οποίο ολοκληρώθηκε πρόσφατα η δημόσια διαβούλευση πρόκειται να περάσει από την ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας αύριο Πέμπτη 4 Αυγούστου.
Ωστόσο, η αναθεώρηση προς τα πίσω κάποιων κρίσιμων χρονοδιαγραμμάτων όπως είναι η αναβάθμιση του σταθμού συμπίεσης στην Κομοτηνή, εγείρουν προβληματισμό τόσο από την ΡΑΕ όσο και από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ.
Ο λόγος είναι ότι ο Διαχειριστής έχει μεταθέσει το πλάνο ολοκλήρωσης των επενδύσεων αντί του 2023 για το 2024, σχέδιο το οποίο εμποδίζει την ενίσχυση των διακινούμενων ροών προς την Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB και αποδυναμώνει ταυτόχρονα και τον εξαγωγικό χαρακτήρα του FSRU της Αλεξανδρούπολης.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, το μήνυμα της επιτάχυνσης έστειλε στην διοίκηση του ΔΕΣΦΑ και την Μαρία Ρίτα Γκάλι πρόσφατα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας.
Ο ΥΠΕΝ ζήτησε από την κ. Γκάλι να εξαντλήσει όλα τα περιθώρια, ώστε να τρέξουν τα απαραίτητα έργα εντός της επόμενης χρονιάς ακόμη και αν χρειαστεί η συνδρομή της μητρικής εταιρείας του ΔΕΣΦΑ, της Ιταλικής Snam ώστε να γίνει γρηγορότερα η προμήθεια των τριών συμπιεστών για την αναβάθμιση του συστήματος συμπίεσης.
Το νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2022-2031 βγήκε σε δημόσια διαβούλευση από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία ολοκληρώθηκε στις 25 Ιουλίου.
Το πλάνο ανάπτυξης έχει προϋπολογισμό ύψους 856 εκατ. ευρώ και είναι αισθητά μεγαλύτερο από το προηγούμενο καθώς περιλαμβάνει προσθήκη νέων έργων για την εξυπηρέτηση της ζήτησης στα Βαλκάνια και την εσωτερική αγορά αλλά και λόγω της αύξησης του κόστους των πρώτων υλών.
Oι επενδύσεις που περιλαμβάνονται στο νέο δεκαετές υπολογίζεται ότι θα αυξήσουν κατά 11% τα τέλη χρήσης του Συστήματος για τους καταναλωτές.
Εκτός από την αναβάθμιση του σταθμού συμπίεσης στην Κομοτηνή στο επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας ενσωματώνονται οι συνδέσεις με τον αγωγό EastMed και με τους πλωτούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη και την Κόρινθο, τα έργα αναβάθμισης της διασύνδεσης με τον αγωγό ΤΑΡ καθώς επίσης και η τροφοδοσία των Ιωαννίνων με υγροποιημένο φυσικό αέριο, που θα μεταφέρεται με βυτία σε αποθήκες στην Ηγουμενίτσα και τα Ιωάννινα έως το 2026.
Να σημειωθεί ότι λόγω της αύξησης του προϋπολογισμού των υλικών κατασκευής, οι αγωγοί προς Δυτική Μακεδονία θα στοιχίσουν 167 εκατ. (από 110 εκατ. αρχικό κόστος), προς Πάτρα 98 εκατ. (από 85 εκ. ευρώ), σε Γευγελή 67 (από 51,4 εκατ. για την κατασκευή αγωγού διασύνδεσης με τη Β. Μακεδονία), η σύνδεση με το πλωτό ΥΦΑ Αλεξανδρούπολης 26 εκ. ευρώ (από 13 εκατ.) και Κορίνθου 15 εκ. (από 9,9 εκατ.).