Ο ΔΕΣΦΑ ανακοίνωσε την επιτυχή ολοκλήρωση της Δοκιμής Αγοράς (Market Test) για την κατανομή δυναμικότητας στην Ελληνική πλευρά του Σημείου Διασύνδεσης Ευζώνων-Γευγελής, κατόπιν της ολοκλήρωσης της δεσμευτικής φάσης και της θετικής αξιολόγησης οικονομικής βιωσιμότητας των δεσμευτικών προσφορών που υποβλήθηκαν για το σκοπό αυτό.
Το έργο «Αγωγός Νέας Μεσημβρία – Ειδομένη/Γευγελή και Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός» περιλήφθηκε από το Διαχειριστή για πρώτη φορά στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ για τα έτη 2017-2026 και εγκρίθηκε με την υπ’ αριθμ. 236/2019 Απόφαση της Αρχής.
Στην απόφαση αυτή ρητά προβλεπόταν ότι προϋπόθεση για την ένταξη του έργου αυτού στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση (εξαιρουμένων των επιχορηγήσεων) αποτελεί η διεξαγωγή δεσμευτικής διαδικασίας κατανομής δυναμικότητας «Market Test» σε συνεννόηση και μετά από σύμφωνη γνώμη της ΡΑΕ, η οποία δεν θα οδηγήσει σε αύξηση της Μέσης Χρέωσης Χρήσης ΕΣΦΑ.
Τι περιλαμβάνει το έργο
Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για τα έτη 2022-2026 το έργο εντός της ελληνικής επικράτειας συνίσταται σε:
- Αγωγό μήκους 55 km και διαμέτρου 30 in, με πίεση σχεδιασμού 80 barg και μέγιστη πίεση λειτουργίας 66.4 barg οποίος ξεκινά από την Νέα Μεσημβρία (Σημείο σύνδεσης κατάντη του Συμπιεστή Ν. Μεσημβρίας) έως το Μεθοριακό Σταθμό U-7550 που ανήκει στα Διοικητικά Όρια της Κοινότητας Ευζώνων, ανατολικά από τον ποταμό Αξιό.
- Συνοριακό Μετρητικό Σταθμό (ΜΣΣ) στην περιοχή διασύνδεσης (εκτιμώμενη δυναμικότητα 430.000 Nm3/h) με κεντρική διάταξη παράκαμψης του σταθμού 50% της τελικής δυναμικότητας. Ο σχεδιασμός του νέου ΜΣΣ αποτελείται από τα παρακάτω τμήματα: a. τμήμα φίλτρανσης αερίου, (1+1), ένα ρεύμα φίλτρων σε λειτουργία και ένα σε αναμονή – δυναμικότητα κάθε ρεύματος 430.000 Nm3/h, b. τμήμα μέτρησης αερίου, (2+1), δυο μετρητικά ρεύματα σε λειτουργία και ένα σε αναμονή – δυναμικότητα κάθε ρεύματος 215.000 Nm3/h, c. τμήμα Ελέγχου ροής αερίου, (2+1), δυο ρεύματα ελέγχου ροής σε λειτουργία και ένα σε αναμονή – δυναμικότητα κάθε ρεύματος 215.000 Nm3/h,
- Σταθμό Ξεστροπαγίδων-αποστολής (Launcher Scraper Stations) στην διασύνδεση με τον ΕΣΜΦΑ στην Νέα Μεσημβρία
- Σταθμό Ξεστροπαγίδων-αποστολής (Launcher Scraper Station) και υποδοχής (Receiver Scraper Station) στην περιοχή του ΜΣΣ.
Σημειώνεται ότι ο βασικός σχεδιασμός του έργου έχει ολοκληρωθεί και έχουν εγκριθεί οι περιβαλλοντικοί όροι από τον Φεβρουάριο 2020. Επί του παρόντος ο βασικός σχεδιασμός είναι υπό αναθεώρηση για να συμπεριλάβει τις απαιτήσεις για την συμβατότητα του αγωγού με το Η2.
Οι στόχοι και τα οφέλη
Το έργο αποσκοπεί στη διασύνδεση των συστημάτων φυσικού αερίου Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας με στόχο την διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου στη Βόρεια Μακεδονία καθώς σήμερα η τροφοδοσία της εν λόγω αγοράς εξαρτάται αποκλειστικά από τη σε συμφόρηση διασύνδεση με τη Βουλγαρία.
Για το έργο έχει υπογραφεί Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) μεταξύ του ΔΕΣΦΑ και της ΝER τον Οκτώβριο 2016 καθώς και στις 10 Σεπτεμβρίου 2021 Συμφωνία Συνεργασίας για την κατασκευή του αγωγού στις δύο πλευρές των συνόρων.
Η πρόσβαση στο ΕΣΦΑ και ειδικότερα στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας και στο αέριο μέσω ΤΑΡ θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό, οδηγώντας έτσι σε δυνητικά πιο χαμηλές τιμές προμήθειας φυσικού αερίου στη γείτονα χώρα.
Ταυτόχρονα το έργο αυτό προωθεί την περιφερειακή ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου και την 5 δραστηριοποίηση περισσότερων Χρηστών συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του ελληνικού κόμβου φυσικού αερίου.
Επίσης, θα συμβάλει στην αύξηση του βαθμού χρήσης των ελληνικών υποδομών όπως της Ρεβυθούσας, με στόχο τη μείωση των χρεώσεων του Συστήματος μακροπρόθεσμα.
Τι έγινε στο Market Test
Σύμφωνα με την Έκθεση Δοκιμής Αγοράς του Διαχειριστή, δύο εταιρείες υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές για δέσμευση δυναμικότητας, η μία για 5 έτη και η άλλη για 21 έτη, ενώ και οι δύο προχώρησαν στην υπογραφή Σύμβασης Δέσμευσης Δυναμικότητας με τον ΔΕΣΦΑ και προσκόμισαν την προβλεπόμενη εγγυητική επιστολή.
Η παρούσα αξία των δυναμικοτήτων που συμβολαιοποίησαν οι δύο εταιρείες, όπως αυτή υπολογίζεται λαμβάνοντας υπόψη εκτίμηση του τιμολογίου για το νέο Σημείο Εξόδου «Εύζωνοι» που θα δημιουργηθεί, είναι μεγαλύτερη από το γινόμενο του συντελεστή f factor (f≤1) (ο οποίος έχει οριστεί σε 0,5 σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 532/2022 Απόφαση της ΡΑΕ) επί της παρούσας αξίας της εκτιμώμενης αύξησης του επιτρεπόμενου εσόδου του ΔΕΣΦΑ λόγω του έργου «Αγωγός Νέας Μεσημβρία – Ειδομένη/Γευγελή και Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός».
Στο πλαίσιο αυτό, η Οικονομική Δοκιμή χαρακτηρίστηκε θετική από το Διαχειριστή.
Μετά τον σχετικό έλεγχο η ΡΑΕ κατέληξε ότι τηρήθηκε πλήρως η προβλεπόμενη διαδικασία και ορθώς το αποτέλεσμα της Οικονομικής Δοκιμής χαρακτηρίστηκε θετικό από τον Διαχειριστή. Έτσι, αποφάσισε την επιτυχή ολοκλήρωση του Market Test για την κατανομή δυναμικότητας στην Ελληνική Πλευρά του Σημείου Διασύνδεσης «Ευζώνων/Γευγελής».
Διαβάστε ακόμη