Η εκτίναξη της κατανάλωσης του φυσικού αερίου η οποία το α΄ εξάμηνο του 2021 αυξήθηκε κατά 14,11% θα φέρει τα μειωμένα τέλη χρήσης του δικτύου του ΔΕΣΦΑ.
Πρόκειται για μια εξέλιξη στην αγορά με θετικό πρόσημο για τους μεγάλους καταναλωτές που έρχεται σε μια περίοδο αυξημένου ενεργειακού κόστους.
Υπολογίζεται ότι η μείωση αυτή θα ανέλθει από 17% έως και 24% ανάλογα με το σημείο εισόδου και θα φανεί στα τιμολόγια του 2022 αλλά εκτιμήσεις δείχνουν ότι θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια. Στην άποψη αυτή που εκφράζουν κορυφαίοι παράγοντες του ΔΕΣΦΑ συνηγορεί η ένταξη στο σύστημα νέων ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων αλλά και η άνοδος των εξαγωγών, η οποία επηρεάζεται από τα σχέδια απανθρακοποίησης γειτονικών χωρών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διευθύνουσας συμβούλου του ΔΕΣΦΑ κ. Μαρίας-Ρίτας Γκάλι το εσωτερικό αλλά και εξωτερικό περιβάλλον της αγοράς φυσικού αερίου θα απογειώσει την ζήτηση μέχρι το 2025, η οποία προβλέπεται να φτάσει τα 7 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) από 5,6 bcm το 2020. Όπως εξήγησε χθες η διοίκηση του διαχειριστή σε ενημέρωση δημοσιογράφων, ο ΔΕΣΦΑ λόγω της αυξημένης ζήτησης σε αέριο εισέπραξε περισσότερα έσοδα.
Αυτό βάσει των κανονισμών της αγοράς επιστρέφεται από τον διαχειριστή στην κατανάλωση και μειώνει αντίστοιχα το ποσό που θα εισπράξει για μια χρονιά. Για φέτος υπολογίζεται σε 47,4 εκατ. ευρώ η υπερανάκτηση εσόδων λόγω ζήτησης.
Η ακτινογραφία της αγοράς
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ στην Ελλάδα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ο τομέας της ηλεκτροπαραγωγής κάλυψε το 60% της εγχώριας κατανάλωσης. Παράλληλα, αυξημένη κατά 6,59% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2020 ήταν και η κατανάλωση από τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις μέσω των δικτύων διανομής, η οποία κάλυψε το 23% της ζήτησης. Αντίστοιχα, στο 17% αντιστοιχούσε η ζήτηση από εγχώριες βιομηχανίες και το CNG καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 24,41% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2020. Λίγο κάτω από το 10% ήταν η ζήτηση που παρατηρήθηκε για εξαγωγές στην Βουλγαρία με σημείο διασύνδεσης τα Σιδηρόκαστρο.
Το 10ετές πλάνο ανάπτυξης επιταχύνεται
Παρουσιάζοντας την στρατηγική και το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας, ο διευθυντής Ανάπτυξης Υποδομών του ΔΕΣΦΑ Γιάννης Χωματάς, δήλωσε ότι περιλαμβάνει πάνω από 40 έργα συνολικού ύψους 540 εκ. ευρώ με τέσσερις πυλώνες ανάπτυξης.
Ο πρώτος είναι τα έργα διασυνδέσεων των αγωγών, ο δεύτερος η επέκταση σε νέες περιοχές με πρώτες τη Δυτική Μακεδονία και τη Δυτική Ελλάδα (με αρχή από την Πάτρα), ο τρίτος η αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου και ο τέταρτος τα έργα στον τομέα του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Για τις διασυνδέσεις, εκτός από το αγωγό με την Βόρεια Μακεδονία, είναι υπό κατασκευή ο διασυνδετήριος αγωγός με την Βουλγαρία (IGB) που ολοκληρώνεται τέλος του χρόνου, ενώ αναμένονται οι διασυνδέσεις με τους τερματικούς σταθμούς (FSRU) σε Αλεξανδρούπολη (Gastrade) και Κορίνθου (όμιλος Motor Oil).
Μέχρι τέλος του χρόνου αναμένεται να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για τον αγωγό των 155 χιλιομέτρων με τον οποίο το φυσικό αέριο θα φτάσει στη Δυτική Μακεδονία (Νάουσα, Βέροια, Φλώρινα, Πτολεμαΐδα, Κοζάνη), ενώ σύντομα θα παραδοθεί η μελέτη βιωσιμότητας για τον αγωγό των 130 χιλιομέτρων που θα συνδέει τη Μεγαλόπολη με την Πάτρα, με δυνατότητες επέκτασης προς Ηλεία και Αιτωλοακαρνανία. Εντός του έτους αναμένονται οι μελέτες βασικής χάραξης και οι μελέτες για περιβαλλοντική αδειοδότηση με στόχο υλοποίησης εντός πενταετίας. Σε εξέλιξη είναι και οι μελέτες για την επέκταση προς την Ήπειρο.
Στη Ρεβυθούσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 θα λειτουργήσει ο σταθμός φόρτωσης βυτιοφόρων υγροποιημένου φυσικού αερίου ενώ στο πρώτο τρίμηνο του 2023 η λιμενική υποδομή για φόρτωση μικρών πλοίων.
Στις πρωτοβουλίες του ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης, στον τομέα του υδρογόνου, των βιοαερίων και των ανανεώσιμων αερίων αναφέρθηκε ο διευθυντής στρατηγικής & ανάπτυξης Μιχάλης Θωμαδάκης με επίκεντρο το White Dragon, ύψους 8 δισ. ευρώ για την περίοδο 2022 – 2029 στο οποίο ο ΔΕΣΦΑ συμμετέχει με 11 ακόμη κορυφαίες ενεργειακές εταιρείες της χώρας, διεκδικώντας χρηματοδότηση από τα έργα κοινού ενδιαφέροντος (IPCEI).
Η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ δήλωσε επίσης ότι είναι σε συζητήσεις με τους ευρωπαϊκούς μηχανισμούς για τη χρηματοδότηση του αγωγού σύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία. Η επικεφαλής του ΔΕΣΦΑ αναφέρθηκε και στις μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες της εταιρείας, όπως η σύμβαση για την εκμετάλλευση του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ αλλά και το μεγάλο συμβόλαιο που υπέγραψε προ μηνών για τη συντήρηση και λειτουργία σταθμού LNG στο Κουβέιτ, του μεγαλύτερου στον κόσμο (δυναμικότητας 1.784 bcm).
Βλέπει συνέχεια στις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις ο ΔΕΣΦΑ
Στο μεταξύ, μέλλον στις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις του αερίου βλέπει η κ. Γκάλι που ρωτήθηκε χθες πως επηρεάζει το ΔΕΣΦΑ η βούληση τη ΕΕ να σταματήσει να ενισχύει έργα υποδομής από φυσικό αέριο. Η ίδια εμφανίστηκε αισιόδοξη πως θα αποδώσουν οι πιέσεις των κρατών – μελών του ευρωπαϊκού Νότου και θα δοθεί παράταση μέχρι το 2030 στη χρηματοδότηση έργων φυσικού αερίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τους χρηματοδοτικούς μηχανισμούς της Ε.Ε. (όπως η ΕΤΕπ).