Σε ρυθμούς… εκτόξευσης κινήθηκαν τα μεγέθη του ΔΕΣΦΑ κατά το 2023, ιδιαίτερα όσον αφορά τον κύκλο εργασιών και τα κέρδη. Έτσι, οι πωλήσεις έφτασαν πέρυσι τα 573,15 εκατ. έναντι 295,21 εκατ. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα 226,62 εκατ. ευρώ (έναντι 159,43 της προηγούμενης χρήσης προήλθαν από τη μεταφορά και 198 εκατ. (έναντι 16,87 εκατ). Ακόμη, τα λειτουργικά κέρδη ήταν αυξημένα στα 205 εκατ. ευρώ από 112.66 εκατ. το 2022, τα κέρδη μετά φόρων διαμορφώθηκαν σε 156,79 έναντι 81,6 εκατ. πέρυσι.
Που αποδίδεται
Σύμφωνα με τη διοίκηση, τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 278 εκατ. , κυρίως λόγω:
1. σημαντικής αύξησης των Ρυθμιζόμενων Εσόδων κατά περισσότερο από 80 εκατ. ευρώ λόγω της εφαρμογής των πριμ δημοπράτησης που τιμολογήθηκαν το 2023 ως αποτέλεσμα της ενεργειακής κρίσης του 2022/2023, σε συνδυασμό με υψηλότερες συνολικές δεσμεύσεις δυναμικότητας και αυξημένες τιμές σε σύγκριση με το 2022,
2. i) της υλοποίησης του Σχεδίου Προληπτικής Δράσης του 2022 από τη Δραστηριότητα Ασφάλειας Εφοδιασμού με τα έκτακτα μέτρα για τον χειμώνα 2022-2023, όπως η αποθήκευση σε υπόγειες εγκαταστάσεις των γειτονικών χωρών και η ναύλωση της πλωτής μονάδας αποθήκευσης, καθώς και
3 ii) των συνολικών επιπτώσεων του 2023 από τη μετακύλιση του ενεργειακού κόστους (που εφαρμόστηκε πλήρως από την 1η Ιουλίου 2022 και μετέπειτα) και το υψηλότερο κόστος του Αερίου Εξισορρόπησης (τιμές και ποσότητες). Αντίστοιχη αύξηση είχε και το κόστος πωλήσεων (στα 371 εκατ. έναντι μόλις 192,67, δηλαδή 178,4 εκατ. ευρώ
Σχετικά με τις υποχρεώσεις, φτάνουν συνολικά τα 877,82 εκατ. ευρώ (έναντι 729,56 εκατ. ευρώ) εκ των οποίων οι δανειακές διαμορφώνονται στα 410,7 (έναντι 244,47 εκατ.).
Ανάπτυξη αγοράς χονδρικής
Όπως σημειώνεται, το 2023 ο ΔΕΣΦΑ συνέχισε να επιδιώκει τη βελτιστοποίηση των λειτουργιών του και την περαιτέρω ενσωμάτωση της αγοράς στις δραστηριότητές του, υποστηρίζοντας παράλληλα την ανάπτυξη της χονδρικής αγοράς. Σε αυτό το πλαίσιο, υπέβαλε στη ΡΑΑΕΥ πρόταση για την αγορά «αερίου αντιστάθμισης» μέσω της Πλατφόρμας Συναλλαγών.
Σκοπός της πρότασης είναι η αναμόρφωση της τρέχουσας διαδικασίας αγοράς «αερίου αντιστάθμισης» τόσο για το ΕΣΜΦΑ όσο και για τον τερματικό σταθμό ΥΦΑ, προκειμένου να επιτευχθεί μια πιο αποτελεσματική προσέγγιση βασισμένη στην αγορά, αξιοποιώντας την στο μέτρο του δυνατού. Η υλοποίηση του έργου, που βρίσκεται υπό ανάπτυξη, αναμένεται να διευρύνει τη βάση των δυνητικών πωλητών, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό και βελτιστοποιώντας τις τιμές προμήθειας για τον ΔΕΣΦΑ, διατηρώντας παράλληλα το τρέχον καθεστώς των «συμβάσεων-πλαίσιο» ως δευτερεύοντα εφεδρικό μηχανισμό.
Επιπλέον, το προτεινόμενο σύστημα θα συγκεντρώσει σε μια ενιαία αγορά όλες τις ανάγκες του ΔΣΜ, ενισχύοντας έτσι τη ρευστότητα προς όφελος της αγοράς συνολικά. Μέσω του έργου, εισάγονται δύο νέα εργαλεία για τους ΔΣΜ: Η διαδικασία Εικονικής Υγροποίησης (προς το παρόν μόνο ως επιχειρησιακό εργαλείο και όχι ως υπηρεσία παρεχόμενη στους Χρήστες) και οι Συμφωνίες Λειτουργικής Αντιστάθμισης (OBA) μεταξύ του συστήματος μεταφοράς και του τερματικού σταθμού ΥΦΑ, οι οποίες παρέχουν λειτουργική ευελιξία και μεγαλύτερη ασφάλεια στους Χρήστες όσον αφορά τις κατανεμημένες ποσότητες.
Υπενθυμίζεται ότι το 2023 πραγματοποιήθηκε εκφόρτωση 41 φορτίων στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί σε μείωση 47% στον αριθμό φορτίων (78 συνολικά το 2022) και σε μείωση 27% σε ποσότητες ΥΦΑ σε σύγκριση με το 2022.
Ακόμη, οι φυσικές απολήψεις από τα σημεία εξόδου του Δικτύου Μεταφοράς μειώθηκαν κατά 13% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος (54 TWh το 2023 σε σύγκριση με 62TWh το 2022), κυρίως λόγω της χαμηλότερης ζήτησης από όλες τις κατηγορίες εγχώριων αποληπτών
Απαιτήσεις και μερίσματα
Οι εμπορικές και λοιπές απαιτήσεις αυξήθηκαν κατά 53,5 εκατ. ευρώ κυρίως λόγω αύξησης του τέλους ασφάλειας εφοδιασμού (κατά 34,57 εκατ.).
Όσον αφορά τα μερίσματα, η Γενική Συνέλευση στις 15.05.2023 αποφάσισε τη διανομή ποσού 80 εκατ.ευρώ. Εξ αυτών, τα 74,33 εκατ. από κέρδη εις νέον μέχρι το 2021 και 5,66 εκατ. ευρώ από κέρδη του 2022.
Σχετικά με την εικόνα των υποδομών στα τέλη του 2023 , το Δίκτυο Μεταφοράς αποτελείται από:
- 1.466χλμ. κύριου αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου και τις διακλαδώσεις του.
- Τους Συνοριακούς Μετρητικούς Σταθμούς στο Σιδηρόκαστρο και τους Κήπους, καθώς και τον Μετρητικό/Ρυθμιστικό Σταθμό (Μ/Ρ) Νέας Μεσημβρίας για τη σύνδεση του ΕΣΜΦΑ με τον ΤΑΡ.
- Τον Σταθμό Συμπίεσης στη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης.
- 55 Μετρητικούς/ Ρυθμιστικούς Σταθμούς Φυσικού Αερίου.
- Τα Κέντρα Ελέγχου και Κατανομής Φορτίου ΦΑ στο Πάτημα πλησίον της Αθήνας και στη Νέα Μεσημβρία πλησίον της Θεσσαλονίκης.
- Τα Κέντρα Λειτουργίας και Συντήρησης Σιδηροκάστρου, Βιστωνίδας (με τον δορυφορικό σταθμό στον μετρητικό συνοριακό σταθμό Κήπων), Νέας Μεσημβρίας (με τον δορυφορικό σταθμό στην Πτολεμαΐδα), Αμπελιών, Πατήματος και Σπαθοβουνίου, καθώς και το Κέντρο Λειτουργίας και Συντήρησης ΤΑΡ στους Κήπους.
- Το Σύστημα Απομακρυσμένου Ελέγχου και Επικοινωνιών που αποτελείται από καλώδια οπτικών ινών και άλλες ειδικές συσκευές.
Διαβάστε ακόμη:
Όμιλος Goody’s: Αύξηση πωλήσεων, κερδών αλλά και μεγάλες προκλήσεις
Στάσσης: Χτίζεται η νέα ΔΕΗ στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης
Γιατί το sell-off στα χρηματιστήρια μπορεί να επιταχύνει τις μειώσεις των επιτοκίων
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ