Την τύχη των αυτόνομων σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στα νησιά καλείται να καθορίσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπό την πίεση της ΔΕΗ να απαλλαγεί από το κόστος λειτουργίας και συντήρησης.
Η διοίκηση της επιχείρησης έβαλε πρόσφατα ξανά το θέμα στο τραπέζι σε συνάντηση με την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας καθώς σταδιακά τα νησιά διασυνδέονται με το ηπειρωτικό σύστημα και οι ρυπογόνες αυτές μονάδες αποσύρονται. Ήδη Άνδρος, Πάρος, Τήνος, Νάξος Σύρος, Μύκονος έχουν ηλεκτρικές διασυνδέσεις και μάλιστα Άνδρος, Τήνος, Σύρος και διπλές. Επομένως, οι μονάδες παύουν να λειτουργούν ενώ όσο εξελίσσεται το επενδυτικό πρόγραμμα των διασυνδέσεων θα βγαίνουν εκτός λειτουργίας και οι υπόλοιπες.
Ωστόσο το ερώτημα που προκύπτει είναι σε ποια κατάσταση θα τεθούν από εδώ και πέρα, οι πετρελαϊκοί σταθμοί αφού μεταξύ της ΔΕΗ, του ΑΔΜΗΕ αλλά και του ρυθμιστή διατυπώνονται διαφορετικές απόψεις.
Η ΔΕΗ τάσσεται υπέρ της διατήρησης των μονάδων σε ψυχρή εφεδρεία για λόγους ενεργειακής ασφάλειας ώστε να μην κινδυνεύσει η τροφοδοσία των νησιών, η οποία έχει δοκιμαστεί στο παρελθόν ακόμη και για τα διπλά διασυνδεμένα νησιά όπως είναι η Άνδρος.
Ωστόσο ζητά να υπάρχει ένας είδος αποζημίωσης για το κόστος λειτουργίας σε αντιστοιχία με τις στρατηγικές εφεδρείες για τις λιγνιτικές μονάδες ώστε να μπορεί να καλύψει το λειτουργικό τους κόστους, το οποίο εκτοξεύεται λόγω ρύπων και καυσίμων. Μάλιστα για τις μονάδες αυτές εργάζεται προσωπικό της ΔΕΗ, γα το οποίο θα πρέπει να υπάρξει και σχετικά μέριμνα τι θα γίνει την επόμενη μέρα.
Από την πλευρά του ο ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με πληροφορίες δεν επικροτεί το σβήσιμο των μονάδων ακόμη και με την ολοκλήρωση του συνόλου των διασυνδέσεων. Προσανατολίζεται μάλιστα στην διατήρηση κάποιων μονάδων που γεωγραφικά θα μπορούν να εξυπηρετήσουν το βόρειο και νότιο Αιγαίο και σε περίπτωση έκτακτων συνθηκών θα είναι ικανές να κρατήσουν όρθια την ηλεκτροδότηση των Κυκλάδων. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται να μείνουν ανοικτοί οι σταθμοί σε Πάρο και Θήρα.
Από την πλευρά της, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας τάσσεται υπέρ της απόσυρσης των μονάδων από τα νησιά και προτείνει να αξιοποιηθούν ηλεκτροπαραγωγικά ζεύγη (γεννήτριες), τα οποία θα αμείβονται με βάση διαγωνιστικές διαδικασίες. Ο ρυθμιστής έχει σύμφωνα με πληροφορίες καταθέσει στο ΥΠΕΝ τη συγκεκριμένη πρόταση από τον περασμένο Δεκέμβριο, την οποία το υπουργείο εμφανίζεται να έχει μελετήσει χωρίς ακόμα να έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις, εκτιμώντας ότι απαιτείται περισσότερη διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους. Αρμόδιες πηγές που είναι κοντά στο ΥΠΕΝ αναφέρουν ότι το υπουργείο βλέπει θετικά την πρόταση της ΡΑΕ μολονότι η ΔΕΗ, εμφανίζεται διστακτική αφενός γιατί προκαλεί αυξημένο κόστος η χρήση ηλεκτροπαραγωγικών ζευγών , αφετέρου γιατί κρίνεται αμφίβολη η αποτελεσματικότητά τους λόγω δυσχερειών στην μεταφορά τους. Στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας εκτιμούν πάντως ότι η λύση που προτείνουν είναι ο πιο ασφαλής δρόμος καθώς η αποζημίωση της ΔΕΗ θα χρειαστεί να περάσει από την έγκριση της Κομισιόν, επομένως θα είναι μια αργή διαδικασία. Επιπλέον τονίζουν ότι το κόστος για τα ηλεκτροπαραγωγικά ζεύγη μπορεί να μπει στα λειτουργικά του ΔΕΔΔΗΕ, άρα δεν θα υπάρχει ρυθμιζόμενο έσοδο για το διαχειριστή και επομένως δεν θα επιβαρύνει τους καταναλωτές.
Το θέμα με την ηλέκτριση των νησιών βρέθηκε στο επίκεντρο της συζήτησης και τις προηγούμενες μέρες. Αφορμή στάθηκε η επίθεση του διευθύνοντος συμβούλου του ΑΔΜΗΕ κ. Μάνου Μανουσάκη προς τη ΡΑΕ σχετικά με τα τέλη χρήσης του δικτύου και τις καθυστερήσεις στην έγκριση του ετήσιου ρυθμιζόμενου εσόδου για τον Διαχειριστή. Ο κ. Μανουσάκης επέκρινε την Αρχή και για τις αυξήσεις στις χρεώσεις χρήσης δικτύου που εισηγήθηκε ο ΑΔΜΗΕ, υποστηρίζοντας ότι θα ήταν σχεδόν μηδενικές εάν η ΡΑΕ είχε προχωρήσει στην μείωση των ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας) μετά την ολοκλήρωση της διασύνδεσης της Σύρου και της Πάρου.
Ωστόσο ο λογαριασμός των ΥΚΩ πρέπει να είναι πλεονασματικός για να προχωρήσει η Αρχή σε μείωση των χρεώσεων και αυτό δεν θα γίνει πριν την ενεργοποίηση της διασύνδεσης της Κρήτης.