Με 24 λέξεις η διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ έριξε τους τίτλους τέλους στον διαγωνισμό-μαμούθ των 3 δις ευρώ για εργολαβίες κατασκευής έργων δικτύων διανομής σε όλη την Ελλάδα. Και αυτό λίγες μόλις ημέρες πριν την κατάθεση των προσφορών που είχε οριστεί για τις 9 Ιουνίου.
Συγκεκριμένα, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΕΔΔΗΕ κατά τη συνεδρίαση του στις 21 Μαΐου «αποφάσισε την ματαίωση του Διαγωνισμού αριθ. ΔΔ-210 για εργολαβίες κατασκευής Έργων δικτύων Διανομής σε όλη την Ελλάδα και την επαναπροκήρυξή του», σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο λακωνικό σχετικό επίσημο κείμενο.
Ο διαγωνισμός ΔΔ-210 ήταν ο μεγαλύτερος που είχε προκηρύξει ο Διαχειριστής και ασφαλώς προκύπτουν εύλογα ερωτήματα για τους λόγους που οδήγησαν στη ματαίωση, ιδιαίτερα υπό το πρίσμα του επείγοντος χαρακτήρα των έργων εκσυγχρονισμού του δικτύου.
Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, όπως ξεκαθαρίζεται, πρόθεση της διοίκησης του ΔΕΔΔΗΕ είναι η όσο το δυνατόν συντομότερη επαναπροκήρυξή του, χωρίς ωστόσο να υπάρχει, μέχρι τώρα τουλάχιστον, ένα «ορατό» χρονοδιάγραμμα.
Έτσι, για παράδειγμα, το Δ.Σ. στην επόμενη συνεδρίασή του που έγινε στις 27 Μαΐου δεν ασχολήθηκε με το συγκεκριμένο θέμα, αλλά με άλλα όπως η σύγκληση της Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης για τις 16 Ιουνίου και η έγκριση του τον Κώδικα Δεοντολογίας της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.
Οι ενστάσεις, οι προσφυγές και οι τροποποιήσεις
Στην αγορά, πάντως, ήταν γνωστό ότι ορισμένοι όροι του διαγωνισμού είχαν προκαλέσει αντιδράσεις, ιδιαίτερα από ισχυρούς ομίλους. Ένας από αυτούς αφορούσε το πλαφόν στον αριθμό των εργολαβιών που θα μπορούσε να αναλάβει κάθε ανάδοχος καθώς σύμφωνα με τα οριζόμενα στην προκήρυξη κανείς δεν θα μπορούσε να κερδίσει περισσότερες από 15 συνολικά εργολαβίες και για τις 5 Διοικητικές Περιφέρειες του ΔΕΔΔΗΕ.
Έτσι, οι πληροφορίες το προηγούμενο διάστημα έκαναν λόγο για αρκετές ενστάσεις και προσφυγές από εταιρείες που συμμετείχαν στο διαγωνισμό τόσο για τον συγκεκριμένο όρο, όσο και για άλλα ζητήματα. Εξ ου, άλλωστε, προέκυψε και η πρώτη μετάθεση της ημερομηνίας υποβολής των προσφορών, από τις 12 Μαΐου που ήταν αρχικά, για τις 9 Ιουνίου.
Στις 5 Μαΐου το newmoney είχε αποκαλύψει ότι το Δ.Σ. του Διαχειριστή, στη συνεδρίασή του στις 22 Απριλίου, προχώρησε σε αλλαγές ορισμένων όρων, οι οποίες ενσωματώθηκαν στο «Συμπλήρωμα Νο2».
Όσον αφορά τον αριθμό των τμημάτων που μπορούσαν να ανατεθούν σε έναν προσωρινό ανάδοχο, «για λόγους διασφάλισης των συμφερόντων του ΔΕΔΔΗΕ και μη εξάρτησης των Περιφερειών από έναν και μόνο ανάδοχο, αλλά και για την ανάπτυξη του ανταγωνισμού», το πλήθος εργολαβιών, ανά Περιφέρεια Διανομής (ΔΠΑ,ΔΠΜ-Θ, ΔΠΠ-Η, ΔΠΚΕ, ΔΠΝ) παρέμεινε στις 3.
Ωστόσο, με την τροποποίηση, στην έννοια του αναδόχου περιελήφθησαν οι κοινοπραξίες και ενώσεις στις οποίες συμμετέχει ο υποψήφιος ανάδοχος, καθώς και οι, τυχόν, δανειστές ικανότητάς του.
Μια ακόμη σημαντική αλλαγή αφορούσε το ύψος των εγγυητικών συμμετοχής. Για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό πρέπει να κατατεθεί από κάθε προσφέροντα, εγγύηση συμμετοχής υπό μορφή εγγυητικής επιστολής, για ποσό που αντιστοιχεί στο 2% του συνολικού προϋπολογισμού της υπηρεσίας, χωρίς ΦΠΑ, με ανάλογη στρογγυλοποίηση. Με την τροποποίηση οριζόταν ότι το ποσό αυτό υπολογίζεται μη συμπεριλαμβανομένης της προαίρεσης του 50%.
Όλα αυτά όμως αποτελούν πλέον «ιστορία»…
Ο προϋπολογισμός και τα έργα του ΔΔ-210
Όπως προαναφέρθηκε, ο διαγωνισμός ΔΔ-210 ήταν ο μεγαλύτερος που έχει βγάλει στον αέρα ο ΔΕΔΔΗΕ και αφορούσε 37 εργολαβίες έργων δικτύου σε όλη τη χώρα, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά.
Ο συνολικός προϋπολογισμός, -που αποτελούσε και το ανώτατο όριο προσφοράς-, έφτανε τα 2,4 δισ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και αναλυόταν σε 1,6 δισ ευρώ (πλέον ΦΠΑ) για το κυρίως έργο, δηλαδή συνολικά τις 37 εργολαβίες και 800 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) για τα δικαιώματα προαίρεσης, ενώ η χρονική διάρκεια ισχύος των συμβάσεων οριζόταν σε 48 μήνες.
Το «πακέτο» των 37 εργολαβιών περιλάμβανε όλα τα κρίσιμα έργα, όπως η υπογειοποίηση δικτύων και η γενικότερη αναβάθμιση και «θωράκισή» τους, η αναγκαιότητα των οποίων αναδείχθηκε κατά την περιπέτεια με τις πολυήμερες διακοπές ρεύματος λόγω της κακοκαιρίας «Μήδεια».
Ακόμη, τα έργα που αφορούσαν όλες τις διοικητικές περιφέρειες του ΔΕΔΔΗΕ, περιλάμβαναν και όσα (αυτής της κατηγορίας) έχουν ενταχθεί στη λίστα του Ταμείου Ανάκαμψης και ειδικότερα την αντικατάσταση των αναλογικών μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας Χαμηλής Τάσης με smart meters («έξυπνους μετρητές»), την αναβάθμιση του εναέριου δικτύου ΔΕΔΔΗΕ σε δασικές περιοχές, αναβαθμίσεις του δικτύου με στόχο την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και την προστασία του περιβάλλοντος, έργα ανάπτυξης, κατόπιν αιτημάτων εξωτερικών και εσωτερικών πελατών, όπως ηλεκτροδοτήσεις καταναλωτών και παραγωγών, παραλλαγές, αισθητικές αναβαθμίσεις, ενισχύσεις κ.α.
Επίσης, έργα εντοπισμένης και προληπτικής συντήρησης, επισκευής βλαβών δικτύου και ζημιών από τρίτους, ανακαινίσεων δικτύου, αποκαταστάσεων λόγω κλοπής, κλαδεμάτων- αποψιλώσεων, συντήρησης ξύλινων στύλων κ.α.
Είναι προφανές ότι αντίστοιχος με το οικονομικό μέγεθος του διαγωνισμού είναι και ο ανταγωνισμός που αναπτύχθηκε και θα αναπτυχτεί για τη διεκδίκηση των εργολαβιών.
Δεδομένης, πάντως, της κρισιμότητας των έργων αναμένονται πολύ σύντομα εξελίξεις σχετικά με την επαναπροκήρυξη…