search icon

Ενέργεια & Περιβάλλον

Commerzbank: Ανησυχητικά σημάδια από το φυσικό αέριο για τον επόμενο χειμώνα σε Γερμανία και Ευρώπη

Η πυρηνική ενέργεια θα μπορούσε να αντικατασταθεί από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αναφέρουν οι αναλυτές της τράπεζας

Στο τέλος της περιόδου θέρμανσης, οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου της Γερμανίας και της Ευρώπης είναι αρκετά γεμάτες, ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν προβλήματα τον προσεχή χειμώνα, εκτιμά η Commerzbank. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι προσπάθειες εξοικονόμησης έχουν χαλαρώσει. Με χαμηλότερες θερμοκρασίες, οι τιμές θα μπορούσαν επομένως να αυξηθούν και πάλι σημαντικά τον προσεχή χειμώνα, ιδίως εάν το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) γίνει σπάνιο στην παγκόσμια αγορά λόγω της μεγαλύτερης ζήτησης από την Κίνα και εάν χρειαστεί περισσότερο φυσικό αέριο και για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας»,

Όσον αφορά την προμήθεια φυσικού αερίου, το επίπεδο πλήρωσης των γερμανικών αποθηκών φυσικού αερίου, για παράδειγμα, εξακολουθεί να βρίσκεται 30 ποσοστιαίες μονάδες πάνω από την πορεία-στόχο. Αυτό σημαίνει ότι τα επίπεδα είναι σημαντικά υψηλότερα από ό,τι ήταν την ίδια στιγμή τα δύο προηγούμενα χρόνια. Είναι επίσης κάπως υψηλότερα από τον μέσο όρο από το 2010 και μετά. Ωστόσο, το σημερινό επίπεδο δεν είναι ιδιαίτερα ασυνήθιστο. Αντιθέτως, από το 2010 και μετά υπήρξαν πολλά έτη κατά τα οποία οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου ήταν τόσο καλά γεμάτες την άνοιξη.

Οι συνεχιζόμενες υψηλές καθαρές εισαγωγές στην Γερμανία

Ο κύριος λόγος για τη θετική εξέλιξη αυτό το χειμώνα ήταν το υψηλό επίπεδο των (καθαρών) εισαγωγών. Ο όγκος του εισαγόμενου φυσικού αερίου ήταν σημαντικά μεγαλύτερος, παρά το γεγονός ότι οι τερματικοί σταθμοί υγροποιημένου φυσικού αερίου δεν χρησιμοποιήθηκαν πλήρως. Η συμβολή των νεόδμητων τερματικών σταθμών ΥΦΑ ήταν σημαντικά χαμηλότερη από ό,τι είχε υποθέσει η γερμανικής τράπεζα. Από αυτόν τον μήνα, ο τρίτος τερματικός σταθμός στο Brunsbüttel (μετά τους τερματικούς σταθμούς στο Wilhelmshaven και στο Lubmin) βρίσκεται επίσης σε κανονική λειτουργία. Ενώ ο τερματικός σταθμός στο Wilhelmshaven χρησιμοποιείται πιθανώς σε μεγάλο βαθμό, υπάρχουν ακόμη σημαντικά περιθώρια βελτίωσης στους άλλους δύο τερματικούς σταθμούς – ιδίως στον τερματικό σταθμό στο Lubmin.

Είναι ανησυχητικό ότι, ενόψει του επερχόμενου χειμώνα, πρόσφατα η κατανάλωση φυσικού αερίου μειώθηκε σημαντικά λιγότερο σε σχέση με το προηγούμενο έτος από ό,τι τις πρώτες εβδομάδες του χειμώνα. Τα νοικοκυριά κατανάλωσαν περισσότερο φυσικό αέριο από ό,τι πριν από ένα χρόνο, παρόλο που οι θερμοκρασίες ήταν στην πραγματικότητα κάπως υψηλότερες. Σε συσχετισμό, λοιπόν, με την επίδραση της θερμοκρασίας, αυτό αντιπροσωπεύει στην πραγματικότητα μια αρκετά σημαντική αύξηση, ενώ η προσαρμοσμένη κατανάλωση στη βιομηχανία αυξήθηκε επίσης ελαφρώς. Μια πιο μακροπρόθεσμη άποψη δείχνει επίσης ότι οι προσπάθειες εξοικονόμησης, πιθανώς έχουν επιβραδυνθεί αισθητά από την αλλαγή του έτους. Προσαρμοσμένη για την επίδραση της θερμοκρασίας, η κατανάλωση μεταξύ των αρχών Οκτωβρίου και του τέλους Δεκεμβρίου ήταν κατά 16% χαμηλότερη από ό,τι ένα χρόνο νωρίτερα, ενώ από την αρχή του έτους είναι μόνο κατά 2% χαμηλότερη.

Η πυρηνική ενέργεια θα μπορούσε να αντικατασταθεί από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μέχρι στιγμής

Στην πρόσφατη αυτή αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου δεν έπαιξε ρόλο η διακοπή λειτουργίας των τριών τελευταίων πυρηνικών εργοστασίων. Αντίθετα, η απώλεια αυτής της ενεργειακής πηγής έχει αντισταθμιστεί μέχρι στιγμής κυρίως με περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Ωστόσο, αυτό είναι απίθανο να είναι δυνατό μακροπρόθεσμα, καθώς οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεν είναι κατάλληλες για λειτουργία σε φορτίο βάσης. Αντ’ αυτού, είναι πιθανό ότι όλο και περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια θα πρέπει να παράγεται από άνθρακα και, σε ορισμένες περιπτώσεις, από φυσικό αέριο.

Η μείωση των προσπαθειών εξοικονόμησης και πιθανή αύξηση της χρήσης φυσικού αερίου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας θα μπορούσαν να προκαλέσουν προβλήματα τον προσεχή χειμώνα. Το θετικό είναι ότι υπάρχουν ακόμη αποθέματα δυναμικότητας στους γερμανικούς και ευρωπαϊκούς τερματικούς σταθμούς ΥΦΑ και ότι θα τεθούν σε λειτουργία και άλλοι τερματικοί σταθμοί προς το τέλος του τρέχοντος έτους. Ωστόσο, δεν είναι ακόμη σαφές εάν οι αντίστοιχες ποσότητες ΥΦΑ θα είναι πράγματι διαθέσιμες στην παγκόσμια αγορά, εν μέρει επειδή η πρόσφατη μάλλον αδύναμη ζήτηση από την Κίνα είναι πιθανό να ανακάμψει. Ενδεχομένως το φυσικό αέριο να γίνει και πάλι πιο σπάνιο και οι τιμές να αυξηθούν αισθητά. Ο μεγαλύτερος παράγοντας αβεβαιότητας, ωστόσο, είναι ο καιρός, ενώ ο χειμώνας του 2022/23 ήταν μάλλον ήπιος. Αν ο επερχόμενος χειμώνας αποδειχθεί παρόμοιος με εκείνον του 2010/11, θα μπορούσε να είναι ‘σφιχτός’ χωρίς πρόσθετη εξοικονόμηση, όπως δείχνει και ένας υπολογισμός σεναρίου από την Ένωση Διαχειριστών Αποθηκών Φυσικού Αερίου INES.

Διαβάστε ακόμη

First Republic: Στον έλεγχο των ρυθμιστικών αρχών και μετά στην JPMorgan (upd)

Ποια αγορά πολυτελών ακινήτων στην Ευρώπη τραβάει σαν μαγνήτης τους τραπεζίτες

Πλειστηριασμοί: Τετραπλό σφυρί για ακίνητα του Τ. Κουίκ στο Πήλιο (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version