Η σουηδική Northvolt δήλωσε ότι θα μπορούσε να λάβει πιστώσεις φόρων 8 δισ. δολαρίων βάσει του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού των ΗΠΑ.
Η Northvolt εντάχθηκε στις ευρωπαϊκές εταιρείες που ενημέρωσαν τους Ευρωπαίους υπεύθυνους, λέgοντας ότι οι φορολογικές εκπτώσεις που περιλαμβάνονται στον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) του προέδρου Τζο Μπάιντεν είναι αδύνατον να αγνοηθούν.
Ο προμηθευτής μπαταριών του Volkswagen Group και της BMW τόνισε ότι οι εκπτώσεις φόρου που περιλαμβάνονται στο νόμο καλύπτουν περίπου το 30% του λειτουργικού κόστους των κατασκευαστών κυψελών μπαταριών.
Εάν η σουηδική start-up επιχείρηση που παράγει μπαταρίες στη χώρα της άρχιζε τώρα να κατασκευάζει ένα εργοστάσιο παρόμοιου μεγέθους στη Βόρεια Αμερική, θα επωφελούνταν από περίπου 8 δισ. δολάρια φορολογικών πιστώσεων μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
«Σαφώς προσελκύει τις επενδύσεις τώρα με πολύ γρήγορο ρυθμό», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Northvolt, Peter Carlsson για τον IRA σε συνέντευξή του στο Bloomberg Television. «Δυστυχώς, υπάρχει ο κίνδυνος αυτές οι επενδύσεις που προσελκύει ο IRA να μειώσουν τις αντίστοιχες που σχεδιάζονταν να γίνουν στην Ευρώπη».
Τα σχόλια είναι αντίστοιχα με εκείνα των CEO της Siemens Energy και της Volvo, οι οποίοι την περασμένη εβδομάδα επαίνεσαν το πλαίσιο επιδοτήσεων των ΗΠΑ -το οποίο περιλαμβάνει περίπου 500 δισεκατομμύρια δολάρια σε νέες δαπάνες και ελαφρύνσεις- για ένα σαφές 10ετές περιθώριο χρηματοδότησης και φορολογικών ελαφρύνσεων και την γρήγορη έγκριση τους.
Οι εταιρείες έχουν σε μεγάλο βαθμό αποδομήσει το σχέδιο της ΕΕ, το οποίο βασίζεται σε μια δύσκαμπτη διαδικασία υποβολής αιτήσεων και αντλεί χρήματα που είχαν ήδη δεσμευτεί μέσω διαφόρων προγραμμάτων πράσινης μετάβασης. Και ενώ ο IRA προσελκύει όλο και περισσότερες επιχειρήσεις, οι ηγέτες της ΕΕ έχουν κάνει ελάχιστα για να κατευνάσουν τις ανησυχίες της βιομηχανίας.
Στη σύνοδο κορυφής στις Βρυξέλλες την περασμένη εβδομάδα οι ηγέτες υποχώρησαν από την παλαιότερη ρητορική εναντίον των σχεδίων χαλάρωσης των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις, επειδή θα έφερνε σε μειονεκτική θέση τα κράτη της ΕΕ με μικρότερους προϋπολογισμούς. Αντίθετα, το μπλοκ δεσμεύτηκε να επικεντρωθεί στη βελτίωση των δικών του πολιτικών για να κάνει τις ευρωπαϊκές εταιρείες πιο ανταγωνιστικές σε σχέση με αυτές στις ΗΠΑ και την Κίνα.
Θα περάσουν εβδομάδες, αν όχι μήνες, μέχρι να εμφανιστούν λεπτομέρειες για τυχόν νέα μέτρα της ΕΕ και, στη συνέχεια, οι εθνικές κυβερνήσεις θα πρέπει να καταρτίσουν κανόνες για την εφαρμογή τους. Συνολικά η ΕΕ διαθέτει περισσότερα από 380 δισεκατομμύρια ευρώ κοινών κεφαλαίων που δεσμεύονται για την πράσινη μετάβαση έως το 2030.
«Δυστυχώς συγκεκριμένα μέτρα για μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα είναι ακόμη πολύ μακριά», δήλωσε η BDI, η μεγαλύτερη ένωση βιομηχανίας της Γερμανίας. «Ενα ελκυστικό πλαίσιο κανόνων για τις επιχειρήσεις και τις επενδύσεις είναι το Α και το Ω. Οι εταιρείες χρειάζονται περισσότερη ταχύτητα και απλούς κανόνες».
Ο διευθύνων σύμβουλος της Siemens Energy, Christian Bruch, είπε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα με τα προγράμματα της ΕΕ δεν είναι το μέγεθος των επιδοτήσεων αλλά η ταχύτητα υλοποίησης και η έλλειψη προβλεψιμότητας για τα σχέδια χρηματοδότησης. «Ένα σημαντικό πρόβλημα που εμποδίζει τη βιομηχανία είναι ότι χρειαζόμαστε απλούστερους κανόνες σχεδιασμού και εφαρμογής», είπε ο Bruch.
Να σημειώσουμε εδώ ότι ο αμερικανικός νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) υποστηρίζει εταιρείες που αναβαθμίζουν μια σειρά τεχνολογιών -ηλιακή, αιολική, υδρογόνο- παρέχοντας χρηματοδότηση για κρίσιμες πρώτες ύλες καθώς και χρηματοδότηση για λειτουργικές δαπάνες. Ο νόμος καθιστά διαθέσιμη χρηματοδότηση με ένα σταθερό ποσό ανά προϊόν, μειώνοντας τον κίνδυνο επέκτασης της παραγωγής. Και προσφέροντας κεφάλαια με τη μορφή φορολογικών ελαφρύνσεων.
Το πλαίσιο της ΕΕ θεωρείται ότι προσανατολίζεται περισσότερο στην έρευνα και την ανάπτυξη παρά στην εμπορευματοποίηση της τεχνολογίας. Ενώ EE έχει δεσμευτικούς στόχους για το κλίμα και την καθαρή ενέργεια, η υποβολή αίτησης για κεφάλαια μπορεί να διαρκέσει μήνες ή χρόνια -μια διαδικασία που προσθέτει εκ των προτέρων κίνδυνο για τις εταιρείες.
Την ίδια στιγμή, η έλλειψη σαφήνειας γύρω από το σχέδιο της ΕΕ προκαλεί επικρίσεις. Η Δανία κατηγόρησε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για τη σύνταξη κανόνων τόσο περίπλοκων που έπρεπε να σταματήσουν να εκδίδουν άδειες αιολικής ενέργειας. «Περισσότερα έργα είναι τώρα προς συζήτηση στις Ηνωμένες Πολιτείες», είπε ο Bruch. «Πριν από μερικούς μήνες, η κατάσταση ήταν αντίστροφη. Υπήρχαν περισσότερα έργα σε εξέλιξη στην Ευρώπη».
Οι ίδιες παρατηρήσεις ισχύουν και για την αυτοκινητοβιομηχανία. «Εάν δεν συμβεί τίποτα στην Ευρώπη, θα πρέπει να σκεφτούμε πού θα κάνουμε τις αρχικές επενδύσεις για να αυξήσουμε τη χωρητικότητα για ορισμένες από τις τεχνολογίες στην αλυσίδα εφοδιασμού», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Volvo Trucks, Martin Lundstedt, σε συνέντευξή του αυτόν τον μήνα.
Η Volvo αναπτύσσει φορτηγά που λειτουργούν με μπαταρίες, υδρογόνο και ανανεώσιμα καύσιμα και βρίσκεται στη διαδικασία ενίσχυσης της σχετικής υποδομής. Μαζί με την Daimler Truck και την Traton της Volkswagen, η σουηδική εταιρεία σχεδιάζει να δαπανήσει 500 εκατομμύρια ευρώ τα επόμενα χρόνια για να εγκαταστήσει τουλάχιστον 1.700 φορτιστές στην Ευρώπη για βαρέα επαγγελματικά οχήματα.
Σύμφωνα με τον IRA, οι ΗΠΑ θα κάλυπταν 45 δολάρια ανά kWh του κόστους παραγωγής μιας μπαταρίας -βοήθεια που «θα αλλάξει σίγουρα την εξίσωση για τους πελάτες», και ενδεχομένως επίσης και για τη Volvo, είπε ο Lundstedt.
Η Northvolt βλέπει τη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα «να κινείται γρήγορα ανοδικά» στη Βόρεια Αμερική και οι αλυσίδες εφοδιασμού -συμπεριλαμβανομένων των κατασκευαστών κυψελών, ηλεκτροδίων και διαχωριστών- μετατοπίζονται επίσης στις Η.Π.Α.
Αν και η εταιρεία δεν έχει ακόμη δεσμευτεί να κατασκευάσει εργοστάσιο στις ΗΠΑ, άφησε να εννοηθεί ότι μπορεί να αναβάλλει ένα εργοστάσιο στη Γερμανία αντί ενός στη Βόρεια Αμερική. Με την τρέχουσα ανισορροπία κινήτρων, «είναι βασικά καλύτερα να λειτουργήσει κανείς στην αγορά της Βόρειας Αμερικής από οπουδήποτε αλλού», είπε ο Carlsson.
Ο βαθμός στον οποίο οι ευρωπαϊκές εταιρείες είναι έτοιμες να μεταφέρουν επενδυτικά σχέδια στις ΗΠΑ είναι ακόμα ασαφής. «Δεν χρειάζεται να κινούμαστε με ταχύτητα φωτός», είπε ο Arne Holzhausen, ανώτερος οικονομολόγος στην Allianz. «Πρέπει να κινηθούμε με περίσκεψη και ακρίβεια και να μην πιστεύουμε ότι πρέπει απλώς να εκμεταλλευτούμε τα δισεκατομμύρια των ΗΠΑ».
Διαβάστε ακόμη