Στα τέλη του 2011, ο Έλον Μασκ γελούσε στην ιδέα ότι η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD θα μπορούσε ποτέ, να απειλήσει ή να ανταγωνιστεί την Tesla, κατά τη διάρκεια συνέντευξης στο Bloomberg.

Μάλιστα, ο ίδιος απευθυνόμενος στη δημοσιογράφο, είχε αναφέρει χαρακτηριστικά: «Έχετε δει τα αυτοκίνητά τους; Δεν νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα ελκυστικά, η τεχνολογία δεν είναι πολύ δυνατή. Η BYD, ως εταιρεία, έχει αρκετά σοβαρά προβλήματα στο εσωτερικό της. Θα πρέπει πιστεύω, αρχικά, να διασφαλίσουν ότι δεν θα πεθάνουν στην Κίνα».

Σχεδόν μία δεκαετία αργότερα, και παρά τα λεγόμενα του Μασκ, η BYD όχι μόνο, δεν εξαφανίστηκε από τον χάρτη, αλλά κατάφερε να αναπτυχθεί ραγδαία. Ειδικότερα, κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2023, η κινεζική εταιρεία παρουσίασε εντυπωσιακή επίδοση, κατακτώντας την πρωτιά ως ο κορυφαίος παραγωγός ηλεκτρικών οχημάτων (EV). Παράλληλα, ξεπέρασε την Tesla, αφού πούλησε 526.000 ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία – αριθμός ρεκόρ.

«Πριν από τέσσερα με πέντε χρόνια, κανείς δεν θα πίστευε ότι τα κινεζικά EV θα είχαν την ποιότητα ή την αξιοπιστία για να κυριαρχήσουν στην αγορά», δήλωσε ο Του Λι, ιδρυτής της Sino Auto Insights, μιας εταιρείας συμβούλων στο Πεκίνο. Παρόλα αυτά, το 2021, ο τότε επικεφαλής της Volkswagen, Xέρμπερτ Ντίες είχε αποκαλύψει σε συνέντευξή του, ότι ο κινεζικός όμιλος ήταν η εταιρεία που φοβόταν περισσότερο η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.

«Στόχος τους ήταν να γίνουν ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων της Κίνας και την βάλουν στο παιχνίδι», δήλωνε ο Τέιλορ Όγκαν, διευθύνων σύμβουλος της Snow Bull Capital, σχετικά με τη φιλοδοξία της BYD.

Και πράγματι, τα κατάφεραν καθώς, η εταιρεία με έδρα την πόλη Σεντζέν και επικεφαλής τον Γουάνγκ Τσουανφού έχει υπερδιπλασιάσει τα καθαρά της κέρδη τους πρώτους εννέα μήνες του 2023, στα 3 δισεκατομμύρια δολάρια, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρσι.

Μπορεί η κινεζική εταιρεία να ξεκίνησε από την παραγωγή μπαταριών για τηλέφωνα όμως, έχει καταφέρει να εξελιχθεί σε γίγαντα στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Μάλιστα, η επιρροή της επεκτείνεται και σε άλλους τομείς όπως η παραγωγή μπαταριών, η εξόρυξη και η παραγωγή ημιαγωγών, γεγονός που έχει συμβάλλει στην αναγνώριση και την επιτυχία της εταιρείας.

Ποιος βρίσκεται πίσω από την BYD

Ο χημικός Γουάνγκ Τσουανφού ίδρυσε την BYD (Build Your Dreams),το 1995 στη νότια κινεζική πόλη Shenzhen, έναν τεράστιο τεχνολογικό κόμβο της Κίνας. Ο επιχειρηματίας κατάγεται από μια φτωχή οικογένεια αγροτών και έμεινε ορφανός μετά τον θάνατο και των δύο γονιών του. Παρόλα αυτά, αποδείχθηκε ως ο άνθρωπος που κατάφερε να χτίσει τα όνειρά του μέσω της BYD.

Σπούδασε χημεία στο Central South University και έπειτα, συνέχισε τις σπουδές του σε μεταπτυχιακό επίπεδο, στο Ινστιτούτο Ερευνών στο Πεκίνο. Από εκείνο το σημείο, ξεκίνησε μια εντυπωσιακή πορεία που πιθανόν ούτε, ο ίδιος δεν φανταζόταν.

Για χρόνια ήταν κυβερνητικός ερευνητής, ώσπου το 1995 εισήλθε στον ιδιωτικό τομέα, ιδρύοντας την BYD μαζί με τον ξάδελφό του. Η εταιρεία ξεκίνησε με 20 υπαλλήλους και κεφάλαιο 2,5 εκατομμυρίων κινεζικών γιουάν, που ισοδυναμούν με 351.994 δολάρια σήμερα. Το 1996, η BYD άρχισε την παραγωγή μπαταριών ιόντων λιθίου, σαν και αυτές, που χρησιμοποιούνται στα σύγχρονα smartphones. Την ίδια περίοδο, άρχισε να εφοδιάζει μπαταρίες σε εταιρίες όπως η Motorola και η Nokia, δύο από τις μεγαλύτερες τηλεπικοινωνιακές εταιρίες εκείνη την εποχή. Το 2002, εισήχθη στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, επιβεβαιώνοντας την επιτυχία της στην παραγωγή μπαταριών ιόντων λιθίου.

Η εταιρεία εξελίχθηκε σε έναν από τους δύο μεγαλύτερους κατασκευαστές μπαταριών κινητών τηλεφώνων στον κόσμο. Με ισχυρές θυγατρικές όπως οι BYD Automobile και BYD Electronic, με έδρα το Shenzhen και συνεργασία με έναν από τους πλουσιότερους επιχειρηματίες του κόσμου, τον Γουόρεν Μπάφετ, η BYD φιλοδοξεί να κατακτήσει τις αγορές στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Επενδύοντας στα αυτοκίνητα

Μόλις το 2003, η BYD απέκτησε μια μικρή αυτοκινητοβιομηχανία που ονομάζεται Xi’an Qinchuan Automobile. Δύο χρόνια αργότερα, λάνσαρε το πρώτο της αυτοκίνητο με το όνομα F3. Το 2008, έκανε τα πρώτα της βήματα στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Την ίδια χρονιά, η Berkshire Hathaway του Γουόρεν Μπάφετ επένδυσε 230 εκατομμύρια δολάρια στην BYD. Αυτό έδωσε ώθηση στις φιλοδοξίες της BYD για την επέκταση στην αγορά ΕV.  Tο 2020, η εταιρεία κυκλοφόρησε την μπαταρία Blade, η οποία βοήθησε στην ανάπτυξη της BYD στα EV.

Η στήριξη του Μπάφετ

Το 2008, ο Τσάρλι Μάνγκερ, το «δεξί χέρι» του Γουόρεν Μπάφετ, έπεισε τον δισεκατομμυριούχο, να επενδύσει 230 εκατομμύρια δολάρια για ένα μερίδιο 10% σε μία κινεζική εταιρεία η οποία εκείνη την εποχή, ήταν σχεδόν, γνωστή. Το επιχείρημα του Μάνγκερ βασιζόταν στο όραμα του Γουάνγκ, τον οποίο είχε χαρακτηρίσει ως μία σύνθεση του Τόμας Έντισον και του Τζακ Γουέλτς, του πρώην επικεφαλής της General Electric.

Το 2018, μετά από 10 χρόνια, η αξία του μεριδίου της Berkshire αυξήθηκε σε περίπου 1,6 δισ. δολάρια. Με την ταχεία ανάπτυξη της κινεζικής αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων και την άνοδο της τιμής των μετοχών της BYD, το μερίδιο της Berkshire αυξήθηκε στα 5,9 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το τέλος του 2020.

Το πράσινο φως από το Πεκίνο

Εκτός από τις τακτικές της ίδιας της BYD, η άνοδός της έχει βοηθηθεί από την τεράστια υποστήριξη της κινεζικής κυβέρνησης στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων της χώρας. Τα τελευταία χρόνια, το Πεκίνο έχει προσφέρει επιδοτήσεις ώστε να δώσει κίνητρα στους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων και πρόσφερε κρατική υποστήριξη στη βιομηχανία.

Ο Όμιλος Rhodium εκτιμά ότι η BYD έλαβε περίπου 4,3 δισεκατομμύρια δολάρια από κρατική βοήθεια μεταξύ 2015 και 2020. «Η BYD είναι μια εξαιρετικά καινοτόμος και προσαρμοστική εταιρεία, αλλά η άνοδός της έχει συνδεθεί άρρηκτα με την προστασία και την υποστήριξη του Πεκίνου», δήλωσε στο CNBC, ο Γκρέγκορ Σεμπάστιαν, ανώτερος αναλυτής της Rhodium. «Χωρίς αυτή τη βοήθεια, η BYD δεν θα ήταν η παγκόσμια δύναμη που είναι σήμερα», προσθέτει.

Παγκόσμιες φιλοδοξίες

Αφού κυριάρχησε στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, η BYD επεκτείνεται τώρα και στο εξωτερικό. Πουλάει αυτοκίνητα σε πολλές χώρες από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα μέχρι την Ταϊλάνδη και το Ηνωμένο Βασίλειο Στη νοτιοανατολική Ασία, η BYD κατέχει μερίδιο αγοράς 43% στα ηλεκτρικά οχήματα.

Η διεθνής επέκταση της εταιρείας, ωστόσο, δεν αφορά μόνο την πώληση αυτοκινήτων, αλλά και την κατασκευή και τα υλικά. Η BYD δήλωσε τον Δεκέμβριο ότι θα ανοίξει το πρώτο της ευρωπαϊκό εργοστάσιο παραγωγής στην Ουγγαρία. Και η εταιρεία αναζητά επίσης να αγοράσει περιουσιακά στοιχεία εξόρυξης λιθίου στη Βραζιλία. Το λίθιο είναι βασικό συστατικό των μπαταριών της BYD.

Το μόνο σίγουρο είναι, ότι η μάχη ανάμεσα στην Tesla και τη BYD – των δύο μεγαλύτερων κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο – συνεχίζεται.

 

Διαβάστε ακόμη

Τα μεγάλα deals που έρχονται στα τρόφιμα το 2024

Χωρίς τέλος οι αναταράξεις για τη «συνεδρίαση των Σπετσών» στον ΣΥΡΙΖΑ – «Δεν περιμένει power point η κοινωνία»

Ο Ντόναλντ Τραμπ υπόσχεται «να σώσει την Αμερική» (vid)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ