search icon

Ενέργεια & Περιβάλλον

ΑΤΤΙΚΑΤ: Και περιβαλλοντικό «μπλέξιμο» για οικόπεδο με υλικά κατεδαφίσεων

Με απόφαση της αρμόδιας υπηρεσίας του ΥΠΕΝ καθορίστηκαν μέτρα πρόληψης και αποκατάστασης σε γήπεδο που «κληρονόμησε» η άλλοτε κραταιά τεχνική εταιρεία από την ΑΤΕΜΚΕ στη Θήβα, δίπλα στη λίμνη Υλίκη

Με μια ακόμη περιπέτεια φαίνεται να βρίσκεται αντιμέτωπη η κραταιά άλλοτε τεχνική εταιρεία Αττικάτ Α.Τ.Ε.

Αυτή τη φορά το «μπλέξιμο» είναι περιβαλλοντικό καθώς αφορά τη συγκέντρωση υλικών κατεδαφίσεων σε οικόπεδο ιδιοκτησίας της, γεγονός που προκάλεσε κινητοποίηση της αρμόδιας υπηρεσίας του ΥΠΕΝ.

Με απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του ΥΠΕΝ και συγκεκριμένα του Συντονιστικού Γραφείου Αντιμετώπισης Περιβαλλοντικών Ζημιών (ΣΥΓΑΠΕΖ) έγινε «καθορισμός μέτρων πρόληψης και αποκατάστασης λόγω εναποθέσεων υλικών κατεδαφίσεων και άλλων αποβλήτων-απορριμμάτων σε γήπεδο ιδιοκτησίας της εταιρείας Αττικάτ Α.Τ.Ε., στο 91ο χλμ. της Ε.Ο. Αθηνών-Θεσσαλονίκης, θέση «Βαγένια» στην Δ.Ε. Θήβας, Ν. Βοιωτίας».

Στο σκεπτικό της απόφασης αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι σύμφωνα με ισχύον θεσμικό πλαίσιο «σε ιδιάζουσες καταστάσεις και όταν το επιβάλλουν λόγοι εξαιρετικής σημασίας ή έκτακτης ανάγκης μπορεί το ΥΠΕΝ να αναλαμβάνει το συντονισμό των εμπλεκόμενων συναρμόδιων υπηρεσιών. Εν προκειμένω, το γεγονός ότι το γήπεδο όπου έχουν εναποτεθεί τα απόβλητα, βρίσκεται εντός της προστατευόμενης ζώνης της λίμνης Υλίκης, συνιστά λόγο εξαιρετικής σημασίας και ως εκ τούτου το ΥΠΕΝ αναλαμβάνει το συντονισμό των συναρμόδιων αρχών και φορέων σε κεντρικό επίπεδο και καθορίζει σε συνεργασία με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας- Στερεάς Ελλάδας τα απαραίτητα μέτρα για την πρόληψη και την αποκατάσταση της περιβαλλοντικής ζημίας».

Η υπόθεση, όμως, δεν είναι τόσο απλή. Γιατί σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, «υπεύθυνος φορέας εκμετάλλευσης» είναι η Αττικάτ, «ως ιδιοκτήτρια του γηπέδου συνολικής επιφάνειας 9.500 τ.μ., που βρίσκεται στην θέση «Βαγένια» ή «Σκαλί», του Δήμου Θηβαίων, Νομού Βοιωτίας, και επί της Εθνικής Οδού Αθηνών-Λαμίας, στο ρεύμα προς Λαμία».

Σύμφωνα, ωστόσο με την από 30-01-2020 «Μήνυση-Έγκληση» της Αττικάτ κατά παντός υπευθύνου που υποβλήθηκε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών, το εν λόγω γήπεδο είχε περιέλθει στην κυριότητα της εταιρείας ΑΤΕΜΚΕ ΑΤΕ, δυνάμει του υπ’ αριθμ. 4337/1993 συμβολαίου. Η εταιρεία ΑΤΕΜΚΕ ΑΤΕ συγχωνεύτηκε, δια απορροφήσεως με την Αττικάτ ΑΤΕ το 2002, με αποτέλεσμα το επίμαχο γήπεδο να περιέλθει στην αποκλειστική κυριότητα, νομή και κατοχή της τελευταίας…

Τι υπάρχει στο οικόπεδο

Με βάση την απόφαση, στο επίμαχο γήπεδο είναι αποθηκευμένες μεγάλες ποσότητες στερεών αποβλήτων, σε μη στεγανοποιημένο (διαπερατό) έδαφος και εκτεθειμένες, ενώ αυτό βρίσκεται σε απόσταση 520 μέτρων από την περιοχή,«Λίμνες Υλίκη και Παραλίμνη – Σύστημα Βοιωτικού Κηφισού – Καταβόθρα Αλιάρτου» που είναι ενταγμένη στο δίκτυο NATURA 2000.

Στην περιοχή έχουν εφαρμογή οι διατάξεις για «Προστασία των νερών που χρησιμοποιούνται για την ύδρευση της περιοχής Πρωτευούσης από ρυπάνσεις και μολύνσεις», σύμφωνα με την οποία μεταξύ άλλων «απαγορεύεται η εναπόθεση απορριμμάτων που μπορεί να ρυπάνουν ή μολύνουν το νερό σε απόσταση μικρότερη από 1.500 μ. από τα όρια της ανώτατης στάθμης των λιμνών Σταμάτα, Μαραθώνα, Υλίκης, Παραλίμνη και Μόρνου…».

Περαιτέρω διευκρινίζεται ότι η Αττικάτ αποτελεί τον κάτοχο αποβλήτων που ορίζεται ως «ο παραγωγός αποβλήτων ή το φυσικό ή νομικό πρόσωπο, στην κατοχή του οποίου ευρίσκονται τα απόβλητα». Έτσι και «σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», το κόστος διαχείρισης των αποβλήτων, συμπεριλαμβανομένου του κόστους της απαιτούμενης υποδομής και της λειτουργίας της, βαρύνει τον αρχικό παραγωγό των αποβλήτων ή τον τρέχοντα ή τους προηγούμενους κατόχους αποβλήτων».

Η απειλούμενη ζημιά και τα μέτρα

Λόγω της εγγύτητας του γηπέδου με την λίμνη Υλίκη, καθώς και του γεγονότος πως βρίσκονται αποθηκευμένες μεγάλες ποσότητες στερεών αποβλήτων, εγκυμονεί άμεση απειλή περιβαλλοντικής ζημίας στο έδαφος, στα επιφανειακά και υπόγεια ύδατα. Επίσης η Αττικάτ ως φορέας εκμετάλλευσης δεν απαλλάσσεται από την υποχρέωση να λάβει μέτρα πρόληψης ενώ ακόμη και «σε περίπτωση εξαφάνισης του φορέα εκμετάλλευσης, η σχετική υποχρέωση θα βαρύνει ανάλογα τους καθολικούς διαδόχους».

Κατόπιν διαδοχικών αυτοψιών του ΣΥΓΑΠΕΖ, αλλά και υπομνημάτων της εταιρείας, η αρμόδια Αρχή καθόρισε τα αναγκαία μέτρα πρόληψης, με τις δαπάνες εφαρμογής τους να βαρύνουν τον υπεύθυνο φορέα εκμετάλλευσης.

Αυτά περιλαμβάνουν:

1. Υποβολή στην αρμόδια Αρχή (ΣΥΓΑΠΕΖ) τεχνικής έκθεσης, στην οποία θα περιγράφονται τα βήματα που θα ακολουθήσει η εταιρεία, προκειμένου να εφαρμόσει τα μέτρα με σχετικό χρονοδιάγραμμα.

2. Λήψη και ανάλυση, κατ’ ελάχιστο, 20 δειγμάτων από τον συνολικό όγκο των αποθέσεων. Τα σημεία των δειγματοληψιών να είναι έτσι κατανεμημένα, ώστε να παρέχουν μια ικανοποιητική αποτίμηση της σύστασης των αποβλήτων που έχουν εναποτεθεί σε όλη την έκταση του γηπέδου.

3. Χαρακτηρισμός των στερεών αποβλήτων σύμφωνα με την οδηγία 2008/98/ΕΚ και το νόμο 4042/2012, καθώς και αναλυτική καταγραφή των ΕΚΑ τους.

4. Άμεση απομάκρυνση των στερεών αποβλήτων. Κατά την φόρτωσή τους θα πρέπει να ληφθούν όλα τα μέτρα προφύλαξης των εργαζομένων.

5. Τα απόβλητα θα μεταφερθούν με κατάλληλα αδειοδοτημένα οχήματα και θα οδηγηθούν σε κατάλληλα αδειοδοτημένες εγκαταστάσεις – αποδέκτες, ανάλογα με τα αποτελέσματα του χαρακτηρισμού τους.

6. Μετά την απομάκρυνση των αποθέσεων, να πραγματοποιηθούν δειγματοληψίες εδάφους από 10 σημεία εντός του γηπέδου, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχει επέλθει περιβαλλοντική ζημία.

7. Ενημέρωση της Δ/νσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Στερεάς Ελλάδας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας πριν την έναρξη των εργασιών, ώστε να παρακολουθήσει την υλοποίησή τους.

Τα παραπάνω μέτρα αφορούν την πρόληψη και την πρωτογενή αποκατάσταση, όπως αυτή ορίζεται στο Παράρτημα ΙΙ του Π.Δ. 148/2009.

Εφόσον απαιτηθεί μετά την ολοκλήρωση των μέτρων πρόληψης και ειδικότερα αν τα αποτελέσματα που θα προκύψουν καταδεικνύουν ότι έχει επέλθει περιβαλλοντική ζημία, θα απαιτηθεί η λήψη μέτρων αποκατάστασης.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των μέτρων πρόληψης το όλο εγχείρημα θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2024.

Τέλος διευκρινίζεται ότι κατά της απόφασης επιτρέπεται διοικητική προσφυγή, ενώ η μη συμμόρφωση της εταιρείας επιφέρει τις διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 17 του Π.Δ. 148/2009.

Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μια ακόμη περιπέτεια για την Αττικάτ, η οποία τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε οικονομικό αδιέξοδο και αντιμέτωπη με διαδοχικούς πλειστηριασμούς. Υπενθυμίζεται ότι μόλις στις 11 Ιανουαρίου 2024 βγήκε στο σφυρί και άλλαξε χέρια επαγγελματικό ακίνητό της με γραφεία στην περιοχή της Κηφισιάς.

Διαβάστε ακόμη

Πλειστηριασμοί: Το ημιτελές hotel στην Κύθνο και το εμπορικό κέντρο στην Αργυρούπολη (pics)

London Institute for Healthcare Engineering: Προσκλητήριο για συνέργειες με ελληνικές εταιρείες (pics)

Eurogroup: 6 μήνες «φωτιά» για τους δημοσιονομικούς στόχους του 2025

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

 

Exit mobile version