Με…κωδικό «τρέχουμε» έχει κινητοποιηθεί η κρατική μηχανή για την υλοποίηση του μοναδικού και ιδιαίτερα ελπιδοφόρου πιλοτικού project της Αστυπάλαιας, που θα καταστήσει το νησί, «πρότυπο», αλλά και «εργαστήριο» εφαρμογής στην πραγματική ζωή των πράσινων λύσεων και της βιώσιμης ανάπτυξης.
Ενδεικτικές της επιτάχυνσης είναι άλλωστε όλες οι τελευταίες εξελίξεις γύρω από το συγκεκριμένο εγχείρημα. Έτσι μετά την ανάθεση, προχθές, από το ΥΠΕΝ του πληροφοριακού συστήματος e-astypalea για την υλοποίηση του σχεδιασμού όσον αφορά τον εξηλεκτρισμό των μεταφορών, με στόχο μέχρι το τέλος του μήνα να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία η σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα, σε εντατική προετοιμασία βρίσκεται και ο διαγωνισμός για το υβριδικό έργο που θα καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες.
Στο πλαίσιο αυτό, όπως αποκαλύπτει σήμερα το newmoney, η ΡΑΕ προχωρεί στην πρόσληψη εξειδικευμένου συμβούλου με αντικείμενο την «προετοιμασία προδιαγραφών διαγωνισμού επιλογής αναδόχου για το υβριδικό σύστημα ηλεκτροπαραγωγής του ειδικού πιλοτικού έργου Αστυπάλαιας».
Η ΡΑΕ έκρινε απαραίτητη την παροχή εξειδικευμένης τεχνικής υποστήριξης επί της ιδιαίτερα απαιτητικής διαδικασίας προετοιμασίας των τευχών δημοπράτησης στο πλαίσιο διενέργειας της (προβλεπόμενης στην παρ. 3 του άρθρου 151 του ν. 4495/2017) ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών για την επιλογή αναδόχου. Έτσι, προκειμένου να φέρει σε πέρας έγκαιρα και ολοκληρωμένα το τμήμα που την αφορά «λαμβανομένης υπόψιν και της σημαντικής υποστελέχωσης της Αρχής», όπως αναφέρεται στην σχετική απόφαση, ενέκρινε και κονδύλι 24.800 ευρώ για την πληρωμή του συμβούλου.
Αυτή είναι μόνο μία πλευρά της όλης κινητοποίησης γύρω από το πρωτοποριακό project που εδράζεται στη στρατηγική συμφωνία της ελληνικής κυβέρνησης με τον γερμανικό κολοσσό της αυτοκινητοβιομηχανίας, Volkswagen, η οποία υπεγράφη τον περασμένο Νοέμβριο.
Χαρακτηριστικό είναι δε το ότι, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, στο πλαίσιο της ενεργοποίησης του σχεδιασμού για το έργο της Αστυπάλαιας, ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης θα επισκεφθεί το νησί τον επόμενο μήνα, οπότε θα προβεί και σε επίσημες ανακοινώσεις, κάτι που δείχνει τη βαρύτητα την οποία δίνει η κυβέρνηση στο όλο εγχείρημα. Αποτελεί, άλλωστε, το πρώτο τέτοιο project παγκοσμίως και για την Ελλάδα ανοίγει δρόμους προς αντίστοιχες πρωτοβουλίες.
Στόχος είναι το υφιστάμενο σύστημα μεταφορών στο νησί να αντικατασταθεί από την χρήση ηλεκτρικών οχημάτων που θα κινούνται με ρεύμα από τοπικές ΑΠΕ (ηλιακή και αιολική ενέργεια) και η Αστυπάλαια να εξελιχθεί στο πρώτο νησί-πρότυπο της Ευρώπης, με πράσινη-έξυπνη μετακίνηση για τους κατοίκους και τους επισκέπτες και με ουδέτερο κλιματικό αποτύπωμα.
Τι προβλέπεται για το υβριδικό έργο
Προϋπόθεση για να επιτευχθεί το στόχος είναι η κατασκευή και λειτουργία του υβριδικού έργου που θα καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες.
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, θα πρόκειται για επένδυση ύψους 10 εκατ. ευρώ (για την πρώτη φάση των έργων ηλεκτροπαραγωγής), ενώ ο ανάδοχος θα αναλάβει τη χρηματοδότηση με ίδια κεφάλαια, δάνεια και χρήση όλων των εργαλείων της αγοράς. Ένα μέρος του κόστους εκτιμάται ότι θα καλυφθεί από κρατικές και ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις ή κίνητρα.
Σήμερα, το 90% των ενεργειακών αναγκών του νησιού καλύπτεται από 4 ντιζελογεννήτριες, συνολικής ισχύος 4 MW και το 10% από μικρά φωτοβολταϊκά, συνολικής ισχύος 320 KW.
Στόχος του υβριδικού συστήματος είναι η διείσδυση των ΑΠΕ να φτάσει στο 60%, που σημαίνει την εγκατάσταση ισχύος 3 MW, σε συνδυασμό με μια μπαταρία ισχύος 2 MW και δυνατότητα αποθήκευσης τουλάχιστον 7 MWh. Δηλαδή, πρακτικά 1-2 ανεμογεννήτριες, σε συνδυασμό με την μπαταρία και ένα φωτοβολταϊκό σύστημα.
Το πλάνο προβλέπει την κάλυψη τουλάχιστον της νέας ζήτησης για τη φόρτιση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων με ενέργεια προερχόμενη από ΑΠΕ, με την προοπτική περαιτέρω διεύρυνσης, για την κάλυψη και μέρους της κατανάλωσης του νησιού, κάτι που ήδη μελετάται από τον ΔΕΔΔΗΕ.
Το ενδιαφέρον για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό εκτιμάται ότι θα είναι ιδιαίτερα υψηλό, όχι μόνο σε επίπεδο οικονομικού αντικειμένου, -με δεδομένο ότι τόσο οι αιολικοί όσο και οι φωτοβολταϊκοί σταθμοί παράγουν πλέον με εξαιρετικά ανταγωνιστικούς όρους-, αλλά και με σκοπό ο όποιος ανάδοχος να συνδέσει το όνομά του με το πρωτοποριακό Astypalea Project.