Σοβαρές αλλαγές στον τρόπο χρηματοδότησης των μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων από το νέο ΕΣΠΑ και κατ΄επέκταση και στην λειτουργία των αντίστοιχων εργοστασίων, φέρνουν οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί, οδηγώντας σε νέες παρεμβάσεις τα προγραμματισμένα έργα αλλά και σε σοβαρές αναβαθμίσεις όσο ήδη λειτουργούν.
Οι αλλαγές αυτές αφορούν τις τέσσερις μονάδες ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα ) από την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στα Ιωάννινα, την Ηλέκτωρ στην Κοζάνη, τις Intakat-Aρχιρόδον-Envitec στις Σέρρες και την ΑΒΑΞ – Μεσόγειος στην Ηλεία. Και επεκτείνονται σε Χανιά και Αλεξανδρούπολη, για τις μονάδες που κατασκευάστηκαν ως παραδοσιακά δημόσια έργα.
Για να προσαρμοστούν τα έργα αυτά στις νέες κατευθύνσεις της Κομισιόν θα χρειαστούν νέες συμπληρωματικές συμβάσεις αλλά και επικαιροποιημένες περιβαλλοντικές μελέτες, με τις οποίες κατά πληροφορίες θα επιφορτιστούν οι ανάδοχοι για να κερδηθεί χρόνος.
Η Κομισιόν προκειμένου να μην παγώσει τις εντάξεις νέων έργων στο ΕΣΠΑ, ζήτησε να μετατραπούν οι μονάδες σε εργοστάσια ανάκτησης και ανακύκλωσης (Μ.Α.Α.) καθώς μέχρι σήμερα υποστήριζαν την επεξεργασία κυρίως σύμμεικτων απορριμμάτων και στην καλύτερη περίπτωση και τμήματος οργανικών αποβλήτων.
Με τον τρόπο αυτό, θα μπορούν να δέχονται και να επεξεργάζονται όλα τα ρεύματα απορριμμάτων δηλαδή υλικά του μπλε κάδου (ανακύκλωσης), όλο το προδιαλεγμένο οργανικό και το υπολειμματικό σύμμεικτο. Με τις προδιαγραφές του νέου ΕΣΠΑ θα πρέπει επίσης να καταργηθεί ή να ελαχιστοποιηθεί το CLO (κομπόστ από οργανικά απόβλητα) κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να παράγεται καύσιμο.
Με τις κατευθύνσεις του προηγούμενου εθνικού σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων (ΕΣΔΑ), η πλειοψηφία των αντίστοιχων μονάδων (ΜΕΑ), σχεδιάσθηκαν και κάποιες κατασκευάστηκαν με στόχους που δεν συνάδουν με τις Ευρωπαϊκές οδηγίες της κυκλικής οικονομίας.
Πιο συγκεκριμένα είναι προσανατολισμένες να παράγουν χιλιάδες τόνους CLO (η χρήση του οποίου με τις Ευρωπαϊκές οδηγίες περιορίζεται αποκλειστικά στην επανεπίχωση λατομείων) και υψηλά ποσοστά ανακυκλώσιμων, τα οποία λόγω της ελλειμματικής καθαρότητας πολύ δύσκολα διατίθενται στην αγορά.
Η Ελλάδα για να στηριχθεί με 600 εκατ. ευρώ για τα έργα, θα προχωρήσει και σε αλλαγή προδιαγραφών σε άλλες 11 μονάδες που βρίσκονται υπό κατασκευή ή έχουν αναδόχους ανά την Ελλάδα όπως η ΣΔΙΤ Πελοποννήσου (ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή), η Θήβα (WATT), το Αμάρι (Thalis) κ.α.
Στη συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και Ευρωπαϊκής Επιτροπής περιλαμβάνεται και η κατασκευή 18 ακόμη μονάδων που βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία ή θα προκηρυχθούν τους επόμενους μήνες.
Διαβάστε ακόμη:
Κώστας Γεράρδος: Τριετές επενδυτικό πλάνο 30 εκατ. ευρώ για την Πλαίσιο Computers
Στις ράγες τo νέο project της Noval στο Μετς – Επένδυση άνω των €8 εκατ. (pics)
Κορυφώνεται η κακοκαιρία «Μπάρμπαρα»: Τηλεκπαίδευση για μαθητές, τηλεργασία στο Δημόσιο