Από τη λεωφόρο Βεΐκου, την Κατεχάκη, τα Εξάρχεια, την Ακαδημία, το Κoλωνάκι και την περιοχή του «Ευαγγελισμού» θα ξεκινήσει τις προκαταρκτικές εργασίες για την κατασκευή της Γραμμής 4 η Αττικό Μέτρο, καθώς σε αυτές τις έξι περιοχές θα ξεπηδήσουν από τον επόμενο μήνα τα πρώτα μίνι εργοτάξια του γιγαντιαίου έργου.
Διερευνητικά αλλά και αποφασιστικά τα επιτελεία της Αττικό Μετρό και του αναδόχου θα θέσουν τον θεμέλιο λίθο του νέου έργου, που μόνο με την κύρια γραμμή του μετρό της Αθήνας μπορεί να συγκριθεί τόσο σε έκταση όσο και σε δυσκολίες.
Η σύμβαση για την κατασκευή της νέας γραμμής, ύψους 1,15 δισ. ευρώ, έχει ανατεθεί στην κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom και προβλέπεται να ξεκινήσει σε περίπου ενάμιση χρόνο. Μέχρι τότε ο εργολάβος των πρόδρομων εργασιών, κόστους περίπου 40 εκατ. ευρώ, η εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ, θα αναλάβει να καθαρίσει τα 24 σημεία της νέας γραμμής (15 σταθμούς και 9 φρέατα εξαερισμού) από τα δίκτυα κοινής ωφέλειας (ύδρευση, αποχέτευση, οπτικές ίνες, δίκτυα ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου), αλλά και από τα αρχαιολογικά ευρήματα.
Ενα δύσκολο και απαιτητικό εγχείρημα για το οποίο η επιλογή των θέσεων δεν έγινε τυχαία. Πρόκειται για τους σταθμούς στα δύο άκρα του δικτύου (Βεΐκου και Κατεχάκη), οι οποίοι πρέπει να είναι έτοιμοι μέχρι τα τέλη του έτους για να υποδεχτούν τους δύο μετροπόντικες για τη διάνοιξη της σήραγγας. Επιπλέον πρόκειται για κομβικά σημεία μέσα στο κέντρο της πόλης, με σχεδόν απρόβλεπτο υπόγειο κόσμο αρχαιοτήτων (αν κρίνουμε από τα ευρήματα των άλλων έργων μετρό) σε μια πυκνοδομημένη περιοχή, με πραγματικά ελάχιστους έως ανύπαρκτους ελεύθερους χώρους και με ένα πλέγμα δικτύων κοινής ωφέλειας που θα πρέπει να μετακινηθεί.
Αυτή την περίοδο γίνεται ο συντονισμός όλων των εμπλεκομένων με τη συνεργασία και των οργανισμών κοινής ωφέλειας ώστε να γίνουν οι μετακινήσεις των δικτύων που θα έχουν μόνιμο χαρακτήρα.
Στόχος της Αττικό Μετρό είναι μια ομαλή και ήπια (όσο γίνεται) παρουσία στις περιοχές του κέντρου και των δύο άκρων του δικτύου μέσα στους καλοκαιρινούς μήνες για αναζήτηση αρχαιολογικών ευρημάτων και δικτύων κοινής ωφέλειας μέσω διερευνητικών τομών.
«Επιδιώκουμε χειρουργικές επεμβάσεις για το επόμενο διάστημα έως την εγκατάσταση της κοινοπραξίας του κυρίως έργου ώστε να εξασφαλίσουμε την ελαχιστοποίηση της όχλησης και τη σταδιακή εμφάνιση των εργοταξιακών καταλήψεων», επισημαίνουν από την εταιρεία. Με εξαίρεση κάποιες θέσεις για τις οποίες δεν θα υπάρξει χρονικό κενό μεταξύ των δύο εργολαβιών (πρόδρομων εργασιών και κυρίως έργου), οπότε κάποιες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα γίνουν μια και έξω για να μην επιβαρύνουν το κοινό με πολλαπλές οχλήσεις.
Τα σημεία επέμβασης και οι λύσεις
Μια τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση θα αποτελέσει το μεγαλύτερο εργοτάξιο του έργου επί της λεωφόρου Βεΐκου, που είναι και η αφετηρία της Γραμμής 4, μήκους 13 χιλιομέτρων.
Ο χώρος αυτός θα καταλάβει μεγάλη επιφάνεια, όπου θα γίνουν το επόμενο διάστημα σημαντικές αλλά και μόνιμες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις (σε λιγότερο από 1 χιλιόμετρο). Το σχέδιο προβλέπει την κατάληψη μέρους του ρεύματος προς το Ολυμπιακό Στάδιο και την αναδρομολόγηση της κίνησης στο ρεύμα της καθόδου προς Γαλάτσι, που θα μετατραπεί σε δρόμο διπλής κυκλοφορίας. Το πλάτος του δρόμου θα αυξηθεί καταλαμβάνοντας και χώρο από τα πεζοδρόμια. Ηπιες αλλαγές ετοιμάζονται σε πρώτη φάση και στον χώρο επέμβασης στα Εξάρχεια, όπου το περίγραμμα όλου του σκάμματος είναι πάνω στην πλατεία. Για το Κολωνάκι υπάρχουν οι εξής προβλέψεις, οι οποίες όμως δεν αποκλείεται να αναπροσαρμοστούν με βάση τις κυκλοφοριακές μελέτες: θα εμποδιστεί η κυκλοφορία οχημάτων στο μισό κομμάτι της Πατριάρχου Ιωακείμ και σε όλο τον δρόμο που είναι μπροστά από τη «Βιβλιοθήκη» (επί της οδού Φιλικής Εταιρείας) κατά την πλήρη κατασκευή του έργου.
Κατόπιν αυτών δεν θα επιτρέπεται στα Ι.Χ. να κάνουν τον κύκλο της πλατείας Κολωνακίου, όπως συμβαίνει σήμερα, και η κίνηση θα εκτρέπεται σε παρακείμενες οδούς. Αντίστοιχα, για την περιοχή της Ακαδημίας προβλέπονται τρεις θέσεις σκαμμάτων: ένα στον πεζόδρομο της Μασσαλίας και άλλα δύο επί της Κωστή Παλαμά για τις διερευνητικές τομές που θα προκαλέσουν προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, ενώ για την περιοχή του «Ευαγγελισμού» τα έργα εντοπίζονται στη Ριζάρη. Οι σταθμοί του μετρό έχουν χωριστεί σε τρεις ομάδες, στις οποίες σταδιακά θα γίνονται οι επεμβάσεις από τα συνεργεία του αναδόχου, υπό τη στενή επίβλεψη της Αττικό Μετρό και της Εφορείας Αρχαιοτήτων.
H Kατεχάκη, το «401» και το πάρκινγκ
Στην Κατεχάκη η Αττικό Μετρό σκοπεύει να εκμεταλλευτεί τμήμα έκτασης του Στρατιωτικού Νοσοκομείου 401 για να γίνει το σημείο εισόδου ενός από τους δύο μετροπόντικες, μαζί με επιφάνεια που βρίσκεται στο πάρκινγκ. Το άλλο σημείο θα είναι στη λεωφόρο Βεΐκου. Πρόκειται για μια συζήτηση που έχει ξεκινήσει εδώ και λίγους μήνες και έχει επαναφέρει στο προσκήνιο μια μεγάλη εκκρεμότητα μεταξύ της Αττικό Μετρό και του Ταμείου Εθνικής Αμυνας (ΤΕΘΑ), που είναι ο διαχειριστής όλης της ακίνητης περιουσίας του Στρατού Ξηράς. Το ΤΕΘΑ, στο πλαίσιο του έργου, καλείται να αποδεσμεύει έκταση 1.860 τ.μ., ωστόσο έχει επαναφέρει στο τραπέζι οικονομική απαίτηση για τη χρήση έκτασης 5,5 στρεμμάτων που παραχωρήθηκε στο παρελθόν στην Αττικό Μετρό για την ανάπτυξη του εργοταξίου στο πλαίσιο της κατασκευής του σταθμού Κατεχάκη. Βάσει της αρχικής συμφωνίας, η εταιρεία όφειλε να καταβάλει μηνιαίο μίσθωμα και να επιστρέψει με το πέρας των εργασιών την έκταση στον ιδιοκτήτη.
Το ακίνητο όμως δεν επέστρεψε και από το 2006 χρησιμοποιήθηκε ως σημείο στάθμευσης προς διευκόλυνση του επιβατικού κοινού και χωρίς, όπως αναφέρουν από την Αττικό Μετρό, να υπάρχουν έσοδα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι για το θέμα η εταιρεία έχει δηλώσει αδυναμία στην καταβολή αναδρομικής αποζημίωσης προτρέποντας το ΤΕΘΑ να ζητήσει δικαστική συνδρομή ώστε εάν υπάρξει απόφαση αποζημίωσης να μπορεί να εκτελεστεί. Την περίοδο αυτή για τις πρόδρομες εργασίες του μετρό εκτελούνται τοπογραφικές εργασίες προκειμένου να γίνει πλήρης επικαιροποίηση των στοιχείων (δρόμοι, πεζοδρόμια, περίπτερα, αγάλματα κ.ά.) σε όλη την έκταση του δικτύου της Γραμμής 4. Ακολουθούν οι μελέτες μετακίνησης δικτύων κοινής ωφέλειας, οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για τις προπαρασκευαστικές εργασίες και οι διερευνητικές τομές σε στενή συνεργασία με τους αρχαιολόγους.
Να σημειωθεί ότι σήμερα η Αττικό Μετρό έχει τη γνώση των προηγούμενων έργων, αλλά και κάποιες ενδείξεις για το πού μπορεί να υπάρχουν αρχαιολογικά ευρήματα.
Επονται οι μελέτες που θα χαράξουν τον νέο κυκλοφοριακό χάρτη της πόλης, τον οποίο θα διαμορφώσουν οι 15 νέοι σταθμοί του μετρό. Οι πρόδρομες εργασίες αποτελούν ένα διαφορετικό μοντέλο έναρξης έργων μετρό το οποίο εφαρμόζεται πρώτη φορά σε αυτή την κλίμακα. Θεωρείται ένα σημαντικό στάδιο προετοιμασίας ενός τόσο μεγάλου έργου όπως είναι η Γραμμή 4. Η διαφορά είναι ότι ο χρόνος που μεσολαβεί μέχρι την κύρια σύμβαση, λόγω της μεγάλης καθυστέρησης στην έναρξη της μικρής (δύο χρόνια δικαστικός αγώνας μεταξύ των υποψηφίων), αρχίζει να γίνεται πιεστικός.
Διαβάστε ακόμα:
Εφιάλτης για το παγκόσμιο εμπόριο – Αυξήθηκε το κόστος μεταφοράς με container κατά 485%!
Marks & Spencer: Τα 30+1 χρόνια στην Ελλάδα, οι Μαρινόπουλοι και οι νέοι κλυδωνισμοί