Η άνοδος της τιμής του πετρελαίου που ξεπέρασε πλέον τα 60 δολ. το βαρέλι, φέρνει ένα ακόμη δυνατό «χτύπημα» στην αγορά καυσίμων, η οποία υφίσταται από πέρυσι τις συνέπειες της πανδημικής κρίσης.
Όπως τονίζει, μιλώντας στο newmoney, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (και Διευθύνων Σύμβουλος της Ελινόιλ) Γιάννης Αληγιζάκης, ενώ το 2020 έκλεισε με μια πτώση της τάξης του 8%, δηλαδή σχετικά μικρή σε σύγκριση με άλλους κλάδους, «από την αρχή της χρονιάς έχουμε εισέλθει σε μια περίοδο με άκρως πτωτική τροχιά».
Αναφερόμενος συγκεκριμένα στα στοιχεία για τους πρώτους δύο μήνες του έτους, προσδιορίζει την υποχώρηση στο -30% για τον Ιανουάριο και στο -20% για τον Φεβρουάριο. Διαβλέποντας ότι έχουμε μπροστά ένα πτωτικό σερί που θα διαρκέσει τουλάχιστον για το πρώτο τετράμηνο.
«Η αγορά έχει επηρεαστεί καταλυτικά από το lockdown, αλλά και το πετρέλαιο θέρμανσης καθώς πέρυσι ήταν αυτό που την κράτησε», επισημαίνει ο κ. Αληγιζάκης.
Η τιμή του πετρελαίου θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα
«Η άνοδος από τα 22 δολ./βαρέλι που ήταν πέρυσι το Μάρτιο, στα άνω των 60 δολ. τώρα, ‘μεταφράζεται’ σε μια ακριβή τιμή για τον καταναλωτή, που έχοντας επωμιστεί και όλες τις άλλες συνέπειες της κρίσης, απλά δεν διαθέτει χρήματα να αγοράσει πετρέλαιο θέρμανσης» τονίζει ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ. Ο ίδιος προβλέπει μάλιστα ότι ο «μαύρος χρυσός» θα παραμείνει σε αυτά τα υψηλά επίπεδα τιμών για αρκετό χρονικό διάστημα.
Ο Γ. Αληγιζάκης είναι εξαιρετικά επιφυλακτικός όσον αφορά τις εκτιμήσεις του για το μέλλον. Όπως αναφέρει, «οι πρώτοι τέσσερις με πέντε μήνες θα είναι σαφώς πτωτικοί για την αγορά καυσίμων, με τάση εξισορρόπησης από τον Μάιο και υπό τις προϋποθέσεις ότι θα έχει προχωρήσει ικανοποιητικά ο εμβολιασμός και θα έχουμε καλύτερες συνθήκες για τον τουρισμό».
Στο -15% τουλάχιστον η πτώση το 4μηνο
Κατά την εκτίμησή του, εάν το lockdown είναι περιορισμένο το Μάρτιο και τον Απρίλιο, η αγορά θα κινηθεί στο πρώτο τετράμηνο με μια πτώση της τάξης του 15%. Από εκεί και πέρα, όμως, η πορεία θα εξαρτηθεί από διάφορους παράγοντες, με πρώτο τον τουρισμό.
Υπενθυμίζεται ότι η ζήτηση καυσίμων άρχισε να σημειώνει μεγάλη πτώση από τον περασμένο Δεκέμβριο (κατά 27,2%), λόγω των μέτρων κατά της πανδημίας και κυρίως της απαγόρευσης μετακίνησης μεταξύ διαφορετικών νομών.
Η συρρίκνωση αυτή αποτυπώθηκε στη ζήτηση όλων των προϊόντων, με τη μείωση στο πετρέλαιο θέρμανσης να ξεπερνά ήδη από τότε (και λόγω ευνοϊκών καιρικών συνθηκών) το 39%.
Με όλα αυτά τα δεδομένα, πάντως, είναι σαφές ότι η αγορά καυσίμων έχει μπροστά της μια ακόμη δύσκολη χρονιά, με τις όποιες ελπίδες να εναποτίθενται μετά το επτάμηνο, δηλαδή στην «καρδιά» της θερινής σεζόν.