Του Στέλιου Μορφίδη
Ο κόμπος έχει φτάσει στο χτένι για τη ΔΕΗ, που έχει αναλάβει το βάρος της κοινωνικής πολιτικής της κυβέρνησης. Οι οφειλές των πελατών της είναι τεράστια με αποτέλεσμα και η ίδια να παλεύει για τη βιωσιμότητα της καθώς το πρόβλημα ρευστότητας εντείνεται καθιστώντας την ευάλωτη ακόμα και για το χειρότερο, μία στάση πληρωμών.
Το γεγονός ωθεί τη διοίκηση να συμπεριλάβει πλέον στους σχεδιασμούς της τις νομικές ενέργειες κατά οφειλετών που μπορούν να οδηγήσουν ακόμα και σε κατασχέσεις. Σύμφωνα με το σχεδιασμό οι ενέργειες αυτές θα αφορούν οφειλές άνω των 3.000 ευρώ και θα ξεκινήσουν πιλοτικά από το νομό Αττικής. Για το ζήτημα αυτό μάλιστα αναμένεται να προωθηθούν συνεργασίες με δικηγορικά γραφεία, τα οποία θα αναλάβουν όλες τις «prelegal και legal ενέργειες», όπως αναφέρει η επιχείρηση στην ετήσιες οικονομικές καταστάσεις για το 2016 .
Παράλληλα θα τρέξουν πανελλαδικά «στοχευμένες νομικές ενέργειες για οφειλέτες με μεγάλες και μακρόχρονες οφειλές», χωρίς ωστόσο να προσδιορίζεται ακόμα ούτε το ποσό ούτε η χρονική διάρκεια της οφειλής.
Επιπλέον η ΔΕΗ ενεργοποιεί υπηρεσία τηλεφωνικής ειδοποίησης σε οφειλέτες των οποίων ένας τουλάχιστον λογαριασμός έχει καταστεί ληξιπρόθεσμος. Κάτι που σημαίνει πως ακόμα και στην περίπτωση που ένας λογαριασμός μείνει απλήρωτος ο καταναλωτής θα δέχεται άμεσα την πίεση της επιχείρησής μέσω τηλεφωνημάτων προκειμένου να τον εξοφλήσει, με προειδοποιήσεις για διακοπή της ρευματοδότησης και παράλληλα ενημέρωση των διακανονισμών που μπορεί να κάνει.
Αν και το αρχικό σχέδιο της Επιχείρησης προέβλεπε την ανάθεση του έργου της μείωσης των οφειλών σε εισπρακτικές εταιρείες ο σάλος που προκλήθηκε απ’ τη δημοσιοποίηση των προθέσεων ανάγκασε τη διοίκηση Παναγιωτάκη σε άμεση αναδίπλωση. Κάπως έτσι οι εισπρακτικές έγιναν… «Υπηρεσία τηλεφωνικής ειδοποίησης (soft calls)».
Στο μεταξύ αναμένεται να ενταθούν οι εντολές αποκοπών και επανελέγχων των κομμένων παροχών προς τον ΔΕΔΔΗΕ καθώς και ειδικές αποκοπές άμεσης υλοποίησης για οφειλέτες με μεγάλα ποσά.
Στις υπόλοιπες δράσεις που θα βοηθήσουν στην αύξηση της ρευστότητας η ΔΕΗ συμπεριλαμβάνει:
– Ευέλικτα προγράμματα ρύθμισης/διακανονισμού των οφειλών με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους για τους πελάτες, έτσι ώστε να είναι βιώσιμοι για να συμβάλουν στην ανταπόκριση της πληρωμής λογαριασμών και δόσεων.
– Δράσεις προς φορείς του Δημοσίου για ρύθμιση οφειλών.
– Εκτεταμένο πρόγραμμα πολιτικής κινήτρων σε οικιακούς και επαγγελματικούς πελάτες με Έκπτωση 15% στους οικιακούς πελάτες, επαγγελματίες και επιχειρήσεις από την 01.07.2016, που είναι συνεπείς στην πληρωμή λογαριασμών και τυχόν δόσεων.
– Επικοινωνιακές ενέργειες για τα προγράμματα ρύθμισης των οφειλών & το Πρόγραμμα Επιβράβευσης (πρόγραμμα παροχής κινήτρων).
Οι οφειλές
Την προηγούμενη εβδομάδα η ΔΕΗ ενημέρωσε με ανακοίνωση της προς το ΧΑ πως οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των πελατών της, εξαιρουμένων των διακανονισμών, μειώθηκαν σημαντικά στο πρώτο δίμηνο του 2017 και διαμορφώθηκαν στα € 2,2 δισ. Ο ισολογισμός του 2016 ωστόσο δείχνει πως στις 31/12/2016 η κατάσταση ήταν σαφώς χειρότερη με το σύνολο των εμπορικών απαιτήσεων της ΔΕΗ να φθάνουν τα 3,4 δισ ευρώ!
Απ’ αυτά 2,97 δισ ευρώ περίπου ήταν από πελάτες μέσης και χαμηλής τάσης, δηλαδή βιοτεχνίες, καταστήματα και νοικοκυριά και άλλα 390.000 ευρώ περίπου ήταν από πελάτες της Υψηλής Τάσης. Η δε πρόβλεψη για επισφαλείς απαιτήσεις αυξήθηκε στα 2,86 δισ ευρώ…