Ο τομέας των μεταφορών αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες πηγές εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και μια από τις σημαντικότερες πηγές ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Σύμφωνα, μάλιστα, με το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ) οι πραγματικές εκπομπές CO2 από τα περισσότερα επιβατικά αυτοκίνητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι οι ίδιες με αυτές που ίσχυαν πριν 12 χρόνια, παρά τους στόχους για περιορισμό τους που τέθηκαν το 2010 για τα νέα οχήματα.
Σαν να μην έφτανε αυτό για να επιβαρυνθεί τον περιβάλλον και η υγεία του ανθρώπου, ένα ακόμα στοιχείο έρχεται να προστεθεί στη «μαύρη» λίστα: Το εξασθενές χρώμιο.
Μπορεί να προσδίδει λάμψη, αλλά θεωρείται υψηλής επικινδυνότητας και μπορεί να επιδράσει αρνητικά στην υγεία. Η εισπνοή σωματιδίων ή αναθυμιάσεων που περιέχουν εξασθενές χρώμιο μπορεί να είναι ιδιαίτερα επιβλαβής: Μπορεί να προκαλέσει καρκίνο του πνεύμονα και της μύτης, αλλά και ηπατική βλάβη και αναπαραγωγικά προβλήματα, αφού οι εκπομπές που εκλύονται κατά τη διάρκεια επιμετάλλωσης υπολογίζεται ότι είναι 500 φορές πιο τοξικές από εκείνες ενός κινητήρα πετρελαίου.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση τους περασμένους μήνες πρότεινε την απαγόρευσή του που πρόκειται να τεθεί σε ισχύ προς το τέλος του έτους και αναμένεται να αναστατώσει τη βιομηχανία αυτοκινήτου καθώς η χρήση του είναι ευρεία στο σχεδιασμό των οχημάτων – και μοτοσικλετών – αφού εφαρμόζεται σε προφυλακτήρες, τροχούς, ακόμα και σε λεπτομέρειες στην καμπίνα.
Επιπλέον, το εξασθενές χρώμιο του οποίου η επίστρωση δίνει ένα αστραφτερό φινίρισμα, σαν καθρέπτης, χρησιμοποιείται και σε αντικείμενα καθημερινής χρήσης, όπως νεροχύτες, φωτιστικά και άλλα αντικείμενα που πρέπει να είναι ανθεκτικά στη σκουριά.
Αναλόγως αναμένεται να πράξει και η Καλιφόρνια καθώς έχει ψηφιστεί η απαγόρευση του χρωμίου, όμως, από το 2039, δηλαδή 15 ολόκληρα χρόνια μετά την απαγόρευση που θα ισχύσει στην Ευρώπη.
Τώρα, οι αρμόδιοι αναζητούν λιγότερο τοξικές και επικίνδυνες ουσίες, ενώ εταιρίες έχουν αρχίσει να το αντικαθιστούν με εναλλακτικά μέταλλα όπως το νικέλιο και ο χαλκός στα νέα τους μοντέλα.
Σε παλαιότερη δήλωσή του στο βρετανικό Autocar, ο Ζιλ Βιντάλ, πρώην επικεφαλής σχεδιασμού της Peugeot και νυν της Renault, είχε εκφράσει την ελπίδα να εξεταστούν όλες οι μη ρυπογόνες λύσεις, καθώς όπως είχε τονίσει «είναι καιρός να αλλάξουμε λίγο το παιχνίδι και να ανοίξουμε τους ορίζοντές μας πέρα από το χρώμιο, υπάρχουν πιο βιώσιμες εναλλακτικές». Η εταιρία, μάλιστα, ήδη έχει παρουσιάσει αυτοκίνητα με προσθήκη φυσικών υλικών όπως σχιστόλιθο και φελλό με στόχο τη διατήρηση της υψηλής αισθητικής αλλά χωρίς συμβιβασμούς στα περιβαλλοντικά και υγειονομικά πρότυπα.
Για όσους έχουν οχήματα με φινίρισμα χρωμίου, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, αφού η απαγόρευση αφορά στην κατασκευή νέων οχημάτων και όχι στα ήδη υπάρχοντα.
Photo: Pixabay