Tον μηδενισμό των εκπομπών CO2 έως το 2050 βάζει ως στόχο η Aegean, υλοποιώντας την πρωτοβουλία «Destination 2050» που θα ακολουθήσει ο τομέας των αερομεταφορών, συμβάλλοντας στην παγκόσμια εκστρατεία για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Πρόκειται για τη μεγάλη περιβαλλοντική κινητοποίηση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας αερομεταφορών με σκοπό μηδενικούς ρύπους τα επόμενα 30 χρόνια για όλες τις πτήσεις προς την ΕΕ, την Μεγάλη Βρετανία και την Ευρωπαϊκή Ζώνη Ελεύθερων Συναλλαγών.
Για την ενεργειακή μετάβαση στον τομέα των αερομεταφορών, με φόντο την πρωτοφανή κρίση στον κλάδο λόγω της πανδημίας, τοποθετήθηκε σε πρόσφατο συνέδριο για τα καθαρά καύσιμα ο αεροναυπηγός, Διευθυντής Network Planning & Development της Aegean Airlines, κ. Γιώργος Γοβατζιδάκης.
Όπως εξήγησε, η αεροπορική βιομηχανία συμβάλλει κατά 2% στις παραγόμενες εκπομπές άνθρακα, ενώ τα 2/3 αυτών των εκπομπών προέρχονται από αεροπλάνα που εκτελούν διαδρομές μικρών αποστάσεων.
«Αν θέλουμε να μιλήσουμε για απανθρακοποίηση των μεταφορών πρέπει να εστιάσουμε σε αυτά τα αεροσκάφη. Πρέπει να γίνουν τεχνολογικές βελτιώσεις, με χρήση βιώσιμων καυσίμων αερομεταφορών, αν θέλουμε να πετύχουμε τους στόχους για μηδενικές εκπομπές το 2050», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Πριν τον… προορισμό για το 2050 υπάρχει ένας ενδιάμεσος στόχος της μεγάλης διαδρομής του κλάδου των αερομεταφορών που είναι το 2030. Μέχρι τότε, οι καθαρές εκπομπές CO2 από ενδοευρωπαϊκές πτήσεις θα πρέπει να μειωθούν κατά 55% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990 και αυτό θα επιτευχθεί με ένα συνδυασμό δράσεων που είναι η ανανέωση στόλου, η χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων και οι λειτουργικές βελτιώσεις.
Μαζί με τις αερομεταφορές άλλος ένας κλάδος που καλείται να προσαρμοστεί στις κλιματικές ανάγκες είναι ο τομέας της ναυτιλίας.
Στο πρόσφατο συνέδριο «Green Liquid Fuels of the Future» που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης, ο κ. Δημήτρης Φαφαλιός, Πρόεδρος και Διευθυντής της Fafalios Shipping και επικεφαλής της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών & της Διεθνούς Ένωσης Πλοιοκτητών Πλοίων Μεταφοράς Χύδην Ξηρού φορτίου(INTERCARGO), τόνισε ότι οι πολιτικές απανθρακοποίησης είναι η νέα μεγάλη πρόκληση που πρέπει να λάβει ο τομέας των μεταφορών.
Επεσήμανε, ωστόσο, ότι η πρόθεση της Ε.Ε. να συμπεριλάβει τη ναυτιλία στο σύστημα εμπορίας ρύπων και η αυστηροποίηση των κανόνων απειλούν να πλήξουν την ανταγωνιστικότητα του κλάδου και να οδηγήσει σε συγκρούσεις με τα κράτη-μέλη.
Ο ίδιος αναγνώρισε τη σημασία των «πράσινων» καυσίμων, σημειώνοντας όμως και τις σχετικές προκλήσεις που τα συνοδεύουν αναφορικά με την ασφάλεια διάθεσης, μεταφοράς και αποθήκευσης. Ως εκ τούτου, η ναυτιλία χρειάζεται να κάνει χρήση πολλαπλών καυσίμων για να επιβιώσει, ιδιαίτερα δεδομένου πως και οι ήδη υπάρχουσες μηχανές πλοίων, όπως τόνισε, δεν είναι έτοιμες να υποδεχτούν τα νέα καύσιμα και θα απαιτηθούν μετατροπές.