Διέξοδο στις ιερές διεκδικήσεις του μοναστηριού των Αγίων Θεοδώρων για το έργο του Δυτικού Διαδρόμου του ΑΔΜΗΕ ύψους 110 εκατ. ευρώ, ετοιμάζεται να δώσει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας.
Το πολύμηνο σήριαλ που κρατά σε ομηρία ένα σημαντικό έργο για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, λόγω της άρνησης πέντε μοναχών να επιτρέψουν την τοποθέτηση δύο πυλώνων υψηλής τάσης (από τις συνολικά 310 του έργου), δημιουργεί απανωτά ηλεκτροσόκ στο ΑΔΜΗΕ, ο οποίος έπρεπε να είχε ολοκληρώσει τον Δυτικό Διάδρομο από τα μέσα του 2018.
Η υπόθεση έχει χαθεί προ πολλού για τον διαχειριστή του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στα ελληνικά δικαστήρια και αυτός είναι ένας πρόσθετος λόγος που δημιουργεί μεγάλες αβεβαιότητες για το χρόνο ολοκλήρωσής του με βάση τον υφιστάμενο σχεδιασμό.
Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Μαρτίου το Πρωτοδικείο Καλαβρύτων έβγαλε απόφαση υπέρ της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσαν οι μοναχές τον περασμένο Νοέμβριο, παγώνοντας την συνέχιση των εργασιών.
Τα νέα στοιχεία που προέκυψαν τις προηγούμενες μέρες αφορούν την αλλαγή γραμμής της πολιτικής ηγεσίας για την πορεία του έργου.
Στο πλαίσιο του εορτασμού για την απελευθέρωση των Καλαβρύτων και τα 200 χρόνια της ελληνικής επανάστασης, ο κ. Σκρέκας συναντήθηκε με τις μοναχές του μοναστηριού, άκουσε τις απόψεις και τις αντιρρήσεις τους και εμφανίστηκε αποφασισμένος να λυθεί ο γόρδιος δεσμός που έχει δημιουργήσει δύο αντίπαλα στρατόπεδα. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται εναλλακτικές λύσεις για να προστατευθεί η ιστορικότητα και τα χαρακτηριστικά του μοναστηριού. Λύσεις όμως που μένει να αποσαφηνιστεί προς ποια κατεύθυνση θα είναι χωρίς να δημιουργούν νέες καθυστερήσεις καθώς μια αλλαγή όδευσης του έργου θα απαιτήσει μήνες προετοιμασίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Σκρέκας αναγνώρισε τις δυσκολίες που υπάρχουν για την εγκατάσταση των δύο πυλώνων υψηλής τάσης, με τους οποίους θα ολοκληρωθεί το 2% του έργου που απομένει σε εκκρεμότητα και άκουσε προσεχτικά την πρόταση των μοναχών να τοποθετηθούν σε άλλο σημείο, πίσω από την μοναστική κοινότητα.
Μέχρι σήμερα, ο ΑΔΜΗΕ ακολουθούσε τα νομικά μονοπάτια, επιδιώκοντας μια δικαστική δικαίωση για την μεγάλη εργολαβία. Όσο όμως αυτή δεν έρχεται και το έργο καθυστερεί, ελλοχεύουν σοβαροί κίνδυνοι για την ασφάλεια του συστήματος.
Στον Διαχειριστή φέρνουν ως παράδειγμα την πρόσφατη βλάβη στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου, που έφερε στο φως τα προβλήματα που υπάρχουν στο σύστημα ηλεκτροδότησης της Νότιας Ελλάδας.
Σήμερα, η σύνδεση της Πελοποννήσου με το υπόλοιπο Σύστημα πραγματοποιείται με μια γραμμή 150 kV. Αν είχε ολοκληρωθεί το έργο, αναφέρουν στον ΑΔΜΗΕ, η Πελοπόννησος θα συνδεόταν με ένα επιπλέον κύκλωμα 400 kV με την υπόλοιπη ηπειρωτική χώρα και το τελευταίο συμβάν δεν θα είχε καμία απολύτως επίπτωση στους καταναλωτές της Πελοποννήσου.
Επιπλέον, στις περιόδους αιχμής όπου η τοπική ζήτηση κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα, είναι αναγκαίο να υπάρχει τοπική παραγωγή καθότι η κατάρρευση των τάσεων οδηγεί σε διακοπή τροφοδοσίας της Πελοποννήσου (τοπικό black out).
Από την άλλη πλευρά, όταν υπάρχει υψηλή παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στην Πελοπόννησο (π.χ. λόγω ΑΠΕ), αυτή δεν μπορεί να μεταφερθεί προς τα κέντρα κατανάλωσης της υπόλοιπης χώρας και αναγκαστικά υπάρχει περιορισμός της διαθέσιμης παραγωγής.
Τα προβλήματα αυτά, υποστηρίζουν στον ΑΔΜΗΕ αντιμετωπίζονται μόνο με την επέκταση του Συστήματος 400kV προς την Πελοπόννησο. Η ανάγκη της επέκτασης αυτής είναι ακόμη πιο επιτακτική εν όψει της διασύνδεσης της Κρήτης με το νότιο άκρο της Πελοποννήσου το επόμενο διάστημα, αφού η τροφοδοσία του νησιού θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τα κυκλώματα 150 kV της Πελοποννήσου.