Μετ΄εμποδίων εξελίσσεται η έγκριση από την ΡΑΕ του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης 2021-2030 του ΑΔΜΗΕ για την ηλεκτρική διασύνδεση Δωδεκανήσων – ΒΑ Αιγαίου.
Οι δυσκολίες που έχουν ανακύψει συνδέονται με το γεγονός ότι ενώ ο διαχειριστής έχει κοστολογήσει το έργο 1,4 δισ. μελέτη του 2019 που ανατέθηκε από την προηγούμενη διοίκηση της ΡΑΕ και ανασύρθηκε πρόσφατα από το συρτάρι, βάζει πλαφόν 1 δισ. με την παραδοχή ότι ο ηλεκτρισμός είναι φθηνότερος από το κόστος του LNG για τα Δωδεκάνησα.
Η διαφορά μεταξύ της αποτίμησης του έργου από την ΡΑΕ και του προϋπολογισμού που έχει συμπεριλάβει στο δεκαετές πλάνο ανάπτυξης ο ΑΔΜΗΕ, το οποίο ενέκρινε μέσα στο καλοκαίρι ο Ρυθμιστής, βάζει προσωρινά προσκόμματα στην έγκριση του έργου, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα 12νησα. Η διαφορά αυτή οφείλεται κατά πληροφορίες στο ότι δεν έχει συμπεριληφθεί στο έργο το κόστος καλωδίων για το Κως-Ρόδο.
Το θέμα συζητήθηκε σύμφωνα με πληροφορίες και πρόσφατα στην Ολομέλεια της ΡΑΕ, η οποία προσανατολίζεται στην ανάθεση επικαιροποιημένης μελέτης που να καθορίζει το εύλογο της αξίας του έργου. Αρμόδιες μάλιστα πηγές με γνώση του θέματος, επισημαίνουν ότι το έργο θα προχωρήσει ακόμη και αν χρειαστεί να ενταχθεί στο επόμενο δεκαετές του ΑΔΜΗΕ. Κάτι όμως που σίγουρα δεν επιθυμεί ο διαχειριστής καθώς από αρχές του έτους αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού του πρόσθετου wacc (Μεσοσταθμικό Κόστος Κεφαλαίου) όπου το premium θα χορηγείται από 4 έως 7 χρόνια αντί 12 ετών που ισχύει σήμερα και με λιγότερο ελκυστικούς όρους από το υφιστάμενο πλαίσιο.
Καθώς ο ΑΔΜΗΕ δεν έχει μέχρι σήμερα προσβάλλει την παλαιότερη μελέτη της ΡΑΕ, για να υπερπηδηθούν τα εμπόδια θα πρέπει να υπάρξει νέο πόρισμα που να συμβαδίζει με την κοστολόγηση του έργου από τον διαχειριστή. Εκείνο που μένει να αποσαφηνιστεί είναι ποια θα είναι η τύχη της διασύνδεσης του ΒΑ Αιγαίου από την στιγμή που θεωρούνται ενιαίο έργο.
Για το ΒΑ Αιγαίο, η μελέτη της ΡΑΕ υπολόγιζε το κόστος μεταξύ 850 εκατ. ευρώ και 950 εκατ. ευρώ. Ο ΑΔΜΗΕ το έχει εντάξει στο δεκαετές με 890 εκατ. ευρώ άρα είναι μέσα στο προϋπολογιζόμενο εύρος και επομένως δεν δημιουργεί κωλύματα.
Η ηλεκτρική διασύνδεση Δωδεκανήσων και ΒΑ Αιγαίου με το ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα έργα του διαχειριστή για τα επόμενα χρόνια με σημαντικά οικονομικά οφέλη για τους καταναλωτές λόγω της μείωσης των ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας). Προτεραιότητα δίνεται στην διασύνδεση των Δωδεκανήσων, το 2027 για να ακολουθήσει αμέσως μετά η διασύνδεση του Β.Α. Αιγαίου, η οποία προγραμματίζεται για το 2029. Το σχέδιο διασύνδεσης προβλέπεται να υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις.
Στην πρώτη φάση, προγραμματίζονται διασυνδέσεις του ΚΥΤ Κορίνθου – Κω, Κω – Ρόδου, ΚΥΤ Νέας Σάντας – Λήμνου, Λήμνου-Λέσβου, με ορίζοντα αποπεράτωσης το 2027. Στη δεύτερη φάση, οι διασυνδέσεις ΚΥΤ Αλιβερίου-Σκύρου, Λέσβου-Χίου, Κω -Σάμου και Ρόδου – Καρπάθου, ως το 2028. Στην τρίτη φάση, το 2030 θα ακολουθήσουν οι διασυνδέσεις Λέσβου-Σκύρου και Χίου -Σάμου.