Δύο εναλλακτικές οδεύσεις μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας προς την Κεντρική Ευρώπη που συνιστούν γιγαντιαία πρότζεκτ και υπηρετούν το σχέδιο για την μετατροπή της Ελλάδας σε καθαρό εξαγωγέα μελετά ο ΑΔΜΗΕ.
Πρόκειται για έργα υψηλού ενεργειακού ενδιαφέροντος και προϋπολογισμού που θα επιτρέψουν στον διαχειριστή να αναζητήσει πελατολόγιο από την μεγάλη δεξαμενή καταναλωτών της Κεντρικής Ευρώπης για να διοχετεύσει την περίσσεια της πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται στην χώρα μας αλλά και την ενέργεια που θα μεταφερθεί από την Βόρεια Αφρική και την Αίγυπτο μέσω των αντίστοιχων έργων.
Το ένα καλώδιο που υποστηρίζει φανατικά και η ελληνική κυβέρνηση και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός αφορά το Green Aegean Interconnector. Θα ξεκινά από την Ήπειρο και από εκεί με υποθαλάσσιο καλώδιο θα διασχίζει την Αδριατική και στην συνέχεια μέσω των ακτών της Σλοβενίας θα ακολουθεί το διάδρομο προς Αυστρία για να καταλήξει στη Γερμανία. Η προοπτική του καλωδίου αυτού έχει εξεταστεί διεξοδικά από τις δύο χώρες και συνεχίζει να εξετάζεται μολονότι οι πολιτικές εξελίξεις στην Γερμανία δεν το αφήνουν να ωριμάσει. «Οι συζητήσεις που έγιναν στη Θεσσαλονίκη προ μηνών με τον υπουργό Οικονομικών υποθέσεων της Γερμανίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, δεν ήταν τόσο προωθητικές» αναφέρει αρμόδια πηγή του ΑΔΜΗΕ. Τονίζει όμως ότι οι συζητήσεις μεταξύ των διαχειριστών συνεχίζονται και ότι σε επίπεδο πολιτικό η συζήτηση θα μπορεί να ξαναρχίσει όταν στην Γερμανία προκύψει η νέα κυβέρνηση.
Το εναλλακτικό σχέδιο
Την ίδια στιγμή ο ΑΔΜΗΕ εξετάζει και ένα δεύτερο σχέδιο σε συνεννόηση με τον διαχειριστή της Βουλγαρίας ώστε να υπάρξει μια νέα χάραξη που να φτάνει έως την Ουγγαρία. Πρόκειται για ένα εναλλακτικό άξονα μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας Ρουμανίας, Ουγγαρίας και Γερμανίας. Ο ΑΔΜΗΕ σε συνεργασία με τους αντίστοιχους διαχειριστές των χωρών αυτών μελετούν ένα νέο ηλεκτρικό διάδρομο που θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα με τις περιορισμένες διασυνδέσεις στην περιοχή. Το δίκτυο, σύμφωνα με στελέχη του Διαχειριστή είναι πιο αραιό στη Νοτιοανατολική Ευρώπη σε σχέση με την Κεντρική Ευρώπη, τις συνέπειές του οποίου είδαμε το καλοκαίρι αλλά και μέσα στο Φθινόπωρο με το νέο ράλι στη χονδρεμπορική που διαταράσσει την ενότητα της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας καθώς παρατηρούνται χαμηλότερες τιμές μεταξύ των χωρών της ΕΕ. Αυτό καθιστά επιτακτική την ανάγκη να γίνουν άμεσα οι ηλεκτρικοί διάδρομοι για τους οποίους μιλάμε εδώ και τόσο καιρό. Επειδή τα έργα αυτά είναι πολύ μεγάλου κόστους, το πιθανότερο είναι ότι θα γίνει ένα από τα δύο.
Ρυθμιστικό πλαίσιο
Ο εναλλακτικός αυτό διάδρομος κρίνεται αναγκαίος όταν η χώρα μας θα αναπτύξει τα υπεράκτια αιολικά καθώς θα αποτελέσει το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας εκτός συνόρων με εμπορικούς όρους, με διμερή συμβόλαια κτλ.
«Η ιδέα είναι να βρούμε καταναλωτές στην Κεντρική Ευρώπη και να διοχετεύουμε εκεί την πράσινη ενέργεια. Με ποιο τρόπο και με ποια ηλεκτρική διασύνδεση αυτό είναι κάτι που μελετάμε» λένε πηγές του ΑΔΜΗΕ.
Σε ό,τι αφορά το ρυθμιστικό πλαίσιο αναφέρεται ότι το καλώδιο Ελλάδας – Γερμανίας πιθανώς δεν θα αποτελεί ρυθμιζόμενο asset όπως θα γίνει στην περίπτωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου που θα επιβαρύνει τους καταναλωτές, μια απόφαση που όπως τονίζεται είναι πολιτική και ελήφθη το 2017. «Το καλώδιο Ελλάδας – Γερμανίας, θα κριθεί από τις μελέτες κόστους – οφέλους που θα πρέπει να γίνουν, αλλά η εμπορική λογική λέει ότι δεν θα είναι κάτω από μία ρυθμιζόμενη βάση. Ούτε αντίστοιχα το καλώδιο Ελλάδας – Αιγύπτου που θα μεταφέρει πράσινη ενέργεια από την Αφρική θα είναι ρυθμιζόμενο.
Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ «όταν στην Ελλάδα φτάσουμε τους στόχους ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ και αν διασυνδεθούμε με την Αίγυπτο και τη Μέση Ανατολή θα υπάρχει πολλή φθηνή ενέργεια για να μεταφέρουμε, οπότε δεν θα χρειαστεί να είναι ρυθμιζόμενο το καλώδιο προς την Κεντρική Ευρώπη».
Διαβάστε ακόμη
Ακυρώστε άδικους φόρους και πρόστιμα με τη νέα εγκύκλιο της ΑΑΔΕ
«Ελφίκο»: «Ποδαρικό» στο 2025 με νέο σφυρί και με… «έκπτωση» (pics)
Θεμιστοκλέους (UBS) στο newmoney: Ποιες είναι οι επενδυτικές ευκαιρίες του 2025 – Σήμα για έντονη μεταβλητότητα στις αγορές
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα