Να κλείσει τις μεγάλες εκκρεμότητες για το ηλεκτρικό καλώδιο Ελλάδας Κύπρου Ισραήλ (Great Sea Ιnterconnector), επιδιώκει ο ΑΔΜΗΕ, με στόχο να υποβάλλει έως τα τέλη του μήνα την μελέτη επιμερισμού του κόστους του έργου (CBCA) στην κυπριακή κυβέρνηση που αποτελεί προϋπόθεση προκειμένου η τελευταία να αποφασίσει τον βαθμό εμπλοκής της στο έργο συνολικού προϋπολογισμού 1,9 δις.
Την ίδια στιγμή, ο Διαχειριστής ζητά από την Κυπριακή Δημοκρατία και τον αρμόδιο υπουργό Ενέργειας Εμπορίου και Βιομηχανίας κ. Γιώργο Παπαναστασίου να αποσαφηνίσει την χρηματοδοτική συμβολή της Κύπρου στο έργο καθώς η κυπριακή πλευρά δεν έχει εκπληρώσει ακόμη τις δεσμεύσεις της για επιχορήγηση του πρότζεκτ με 100 εκ. από το Κυπριακό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που ανεβάζει τις συνολικές επιχορηγήσεις του έργου στο ύψος των 750 εκ.
Το γράμμα Μανουσάκη
Σε πρόσφατη επιστολή του, με ημερομηνία 11 Ιουνίου ο διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ κ. Μάνος Μανουσάκης, ζητά τις απαιτούμενες διευκρινίσεις από τον αρμόδιο υπουργό της Κύπρου, επισημαίνοντας ότι αν τελικά η στήριξη του έργου περιοριστεί στα 657 εκ. ευρώ που έχει εγκρίνει η Κομισιόν για το έργο από το CEF, τότε θα χρειαστεί η τροποποίηση της μελέτης κόστους οφέλους με σκοπό αυτό να καλυφθεί με ρυθμιστικές αποφάσεις που θα επιβαρύνουν αναλογικά τους καταναλωτές της Ελλάδας και της Κύπρου. «Το ζήτημα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο διότι σε περίπτωση που το ποσό των επιδοτήσεων μείνει στα 657 εκ. αντί των 750 εκ. οι ρυθμιστές θα πρέπει να αναθεωρήσουν το CBCA ώστε το υπόλοιπο CAPEX του έργου να καλυφθεί από τους καταναλωτές», επισημαίνει στην επιστολή του ο κ. Μανουσάκης. Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ υπενθυμίζει ότι η Κυπριακή Δημοκρατία έχει εξασφαλίσει επιδότηση 657 εκ. από την ΕΕ για τις κατασκευαστικές εργασίες της ηλεκτρικής διασύνδεσης ενώ για την υλοποίηση του έργου είχαν προβλεφθεί επιπλέον 100 εκ. Τα ποσά αυτά για την πλήρη κάλυψη του κατασκευαστικού κόστους και τις χρεώσεις χρήσης συστήματος των εθνικών συστημάτων όπως αναφέρει ο Διαχειριστής έλαβε υπόψη του κατά την ανάληψη του έργου από τον Euroasia Interconnector που ήταν ο προηγούμενος φορέας υλοποίησης και που όσα αυτά δεν καλύπτονται επηρεάζουν τις χρηματοροές του έργου.
Ωστόσο πληροφορίες που προέρχονται από δημοσιεύματα του Κυπριακού τύπου αναφέρουν ότι το Υπουργείο Ενέργειας έχει ξεκαθαρίσει πως η Κυπριακή Δημοκρατία δεν θα ενισχύσει οικονομικά το έργο με χορηγία 100 εκατ. ευρώ και δεν θα αποκτήσει μετοχές στην εταιρεία ειδικού σκοπού για την εκτέλεση του έργου αν δεν παραδοθεί η τελική μελέτη και αν αυτή δεν αξιολογηθεί από ξένο οίκο. Αναφέρεται μάλιστα ότι το Κυπριακό υπουργείο Οικονομικών δια αρμόδιων αξιωματούχων αμφισβητεί την βιωσιμότητα του έργου.
Νέα χρηματοδοτικά κεφάλαια
Προκειμένου να εξευρεθούν οι πόροι χρηματοδότησης, ανεξάρτητα από τους δισταγμούς των Κυπρίων, ο ΑΔΜΗΕ έχει επιδοθεί σε αγώνα δρόμου για την προσέλκυση επενδυτικών κεφαλαίων, με στόχο το έργο να ωριμάσει και να προχωρήσει χωρίς εμπόδια και καθυστερήσεις.
Σε αυτή την κατεύθυνση βρίσκεται και η χθεσινή ανακοίνωση της υπογραφής MοU με το γαλλικό fund Meridiem για συμμετοχή στο μεγάλο πρότζεκτ του ελληνοκυπριακού καλωδίου. Οι Γάλλοι εμφανίζονται υπερδραστήριοι στην Ελλάδα τον τελευταίο χρόνο καθώς έχουν συμμετάσχει -χωρίς όμως να προκριθούν- στους διαγωνισμούς για την Αττική Οδό και τον ΒΟΑΚ ενώ εσχάτως αντικατέστησαν και την Macquarie στο διαγωνισμό για την εκχώρηση του 20% του ηλεκτρικού καλωδίου Κρήτης –Αττικής που κατασκευάζει η Αριάδνη. Επενδυτικό ενδιαφέρον για τον Great Sea interconnector για το οποίο μάλιστα αναμένονται εξελίξεις τις επόμενες μέρες, έρχεται και από τις ΗΠΑ. Με βάση την συμφωνία που υπάρχει μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του κρατικού ταμείου των Ηνωμένων Πολιτειών DFC, πρόκειται να σταλούν οι προτεινόμενοι όροι χρηματοδότησης (term sheet) του έργου, σε συνέχεια της επιστολής προθέσεων (LoI) που είχε απευθύνει πρόσφατα η Αμερικανική πλευρά στον Φορέα Υλοποίησης του έργου.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει ανακοινώσει ότι βρίσκεται πολύ κοντά στο να έχει προτεινόμενους όρους χρηματοδότησης και από ελληνικές εμπορικές τράπεζες, ενώ συνεχίζει τους κύκλους επαφών με ενδιαφερόμενους επενδυτές για μετοχική συμμετοχή στο έργο. Ο Διαχειριστής έχει ανακοινώσει ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με την Τράπεζα Κύπρου, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει την τεχνική και οικονομική αξιολόγηση του έργου, προκειμένου να συμμετέχει στην χρηματοδότησή του.
Διαβάστε ακόμη
Κάρλος Μορένο: Η Ελλάδα πρέπει να αλλάξει το μοντέλο του τουρισμού της (pics)
Ξεκινά η «μάχη» για τη νέα εποχή του ΣΕΒ-Σπύρος Θεοδωρόπουλος vs Ιουλίας Τσέτη
Κρουαζιέρα: Αύξηση-σοκ 150% στα ανταποδοτικά τέλη επιβατών στα Λιμενικά Ταμεία (pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ