Στη μελετητική ωρίμανση του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), συνολικού ύψους 1,5 δισεκατομμυρίου ευρώ, προχωρεί με εντατικούς ρυθμούς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με στόχο την έναρξη της κατασκευής του έργου το 2023.
Το έργο που ξεκινά από την Κίσσαμο Χανίων και φτάνει ως την Σητεία επανασχεδιάστηκε από την παρούσα κυβέρνηση και έχει τεμαχιστεί στα τρία, έχοντας ήδη σε αναμονή ισχυρούς διεκδικητές.
–Για το τμήμα Κίσσαμος έως Χερσόνησος, που θα δημοπρατηθεί ως σύμβαση παραχώρησης, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, θα αναμετρηθούν οι εταιρείες Ακτωρ Παραχωρήσεις, ΤΕΡΝΑ, AVAX, Vinci και η κοινοπραξία Μυτιληναίος – Acciona.
– Για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη που θα προχωρήσει με ΣΔΙΤ, οι Ακτωρ Παραχωρήσεις, ΤΕΡΝΑ, ΑVAX σε συνεργασία με το επενδυτικό fund Marguerite, η Shikun & Binui και η κοινοπραξία Μυτιληναίος – Acciona – Intertoll.
Το τμήμα Νεάπολη – Σητεία, αποτελεί το τελευταίο κομμάτι του ΒΟΑΚ, το οποίο έχει σχεδιαστεί να δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο. Η κυβέρνηση δρομολογεί ένα τμήμα του έργου (Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος) να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Για τα τμήματα του έργου από Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή, την παράκαμψη Παχειάς Άμμου, το τμήμα Καβούσι-Αυχένας Αγκαθιά και τον κάθετο άξονα Παχειά Άμμος – Ιεράπετρα, που ανήκουν στο νομό Λασιθίου, ο προγραμματισμός είναι να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ, με στόχο κανένα τμήμα της Κρήτης να μην μένει εκτός σχεδιασμού.
Παράλληλα, υλοποιούνται σημαντικά έργα αναβάθμισης και στα κατασκευασμένα κομμάτια των 60 χλμ. και στις τρεις παρακάμψεις των πόλεων Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Χανίων που δεν έχουν τις προδιαγραφές των σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων.
Όπως ανέφερε τις προηγούμενες μέρες στη Βουλή ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης στο πλαίσιο κοινοβουλευτικής ερώτησης, η χρηματοδοτική συμβουλή του δημοσίου στο ΒΟΑΚ θα ανέλθει σε 800 εκ. ευρώ σε σύνολο 1,5 δισ.
Το τίμημα έχει επαναπροσδιοριστεί σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό που προέβλεπε κόστος μελέτης –κατασκευής 944 εκ. ευρώ. και συμμετοχή του δημοσίου με 472 εκ. ευρώ. Η συμμετοχή του δημοσίου θα καλυφθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Υπενθυμίζεται ότι ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε ότι ο ΒΟΑΚ θα τερμάτιζε στα Χανιά. Ωστόσο, με πρωτοβουλία και του ίδιου του Πρωθυπουργού και του Υπουργού κ. Κώστα Καραμανλή, προχωρεί η επέκταση του έργου μέχρι την Κίσσαμο.
Γιατί ο ΒΟΑΚ τεμαχίζεται
Ο σχεδιασμός του ΒΟΑΚ και η επιλογή να υλοποιηθούν τμήματα του έργου με διαφορετικά χρηματοδοτικά εργαλεία (Σύμβαση παραχώρησης, ΣΔΙΤ, δημόσιο έργο) συνδέεται κατά την πολιτική ηγεσία με τα κυκλοφοριακά μοντέλα και τις τεχνικές παραμέτρους (π.χ κατασκευαστικό κόστος, κυκλοφοριακοί φόρτοι, διελεύσεις κ.α) που αποσκοπούν στην βιωσιμότητα του έργου και τη δυνατότητα χρηματοδότησής του.
«Ακόμη κι αν είχαμε έναν μαγικό τρόπο να βρούμε τα χρήματα να κατασκευασθεί ο ΒΟΑΚ, μόνο για τη συντήρησή του, λόγω της έλλειψης των κυκλοφοριακών φόρτων, θα έπρεπε να υπάρχει χρηματοδότηση είτε με διόδια είτε με άλλον τρόπο. Αυτός είναι και ο λόγος που προκρίθηκε το συγκεκριμένο χρηματοδοτικό μοντέλο» ανέφερε ο Υφυπουργός.
Χρονοδιάγραμμα σχεδιασμού
Αυτή την περίοδο ολοκληρώνονται η προμελέτη οδοποιίας και οι υποστηρικτικές μελέτες (τοπογραφικές, υδραυλικές, στατικές, γεωλογική μελέτη) για το τμήμα από Χανιά έως Νεάπολη Λασιθίου.
Εντός Ιανουαρίου 2021 αναμένεται να έχει εκπονηθεί η ΜΠΕ προκειμένου να υποβληθεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την έκδοση των περιβαλλοντικών όρων.
Σε ό,τι αφορά στο τμήμα Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος για το οποίο υπάρχει έγκριση περιβαλλοντικής αδειοδότησης, προωθείται για ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Για το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος θα ενεργοποιηθεί η υφιστάμενη προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης του τμήματος Χανιά Ηράκλειο (Κόμβος Χερσονήσου). Για τον σκοπό αυτό προωθούνται οι διαδικασίες για την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών για την περιβαλλοντική αδειοδότησή του. Αντίστοιχη μελετητική ωρίμανση έχει ξεκινήσει και για το Άγιος Νικόλαος – Σητεία ώστε να είναι εφικτή η ένταξή του σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
Διαβάστε ακόμη
Jumbo: Το 23,22% της εταιρείας ελέγχει ο Απόστολος Βακάκης
Ελεγκτικό Συνέδριο: Θα ελέγξει για πρώτη φορά την Τράπεζα Ελλάδος