Με αρκετές προσδοκίες για τον εμπορικό κόσμο ξεκινά η θερινή εκπτωτική περίοδος από σήμερα Δευτέρα 11 Ιουλίου. Οι προσφορές ξεκινούν από το 20% και σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνουν το 70%, κυρίως στα προϊόντα ένδυσης και υπόδησης.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, μια ικανοποιητική κίνηση κατά την εκπτωτική περίοδο, με κίνητρο τις προσφορές, που θα συνδυαστεί με τις καλές επιδόσεις που καταγράφονται το τελευταίο δίμηνο στις τουριστικές περιοχές, συμπεριλαμβανομένων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, κυρίως λόγω των ξένων επισκεπτών, μπορεί να διασώσει την αγορά από τα χειρότερα. Και τούτο διότι η μεγάλη ανησυχία όλων είναι μια απότομη κάμψη από το φθινόπωρο και έπειτα, με δεδομένο ότι το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών ήδη περιορίζεται, αποταμιεύσεις θα καταναλωθούν στις φετινές διακοπές ενώ οι υποχρεώσεις, κυρίως μέσω των τιμολογίων κοινής ωφέλειας, έχουν διογκωθεί.
«Το επόμενο δίμηνο θεωρώ ότι θα κρίνει εν πολλοίς και την κατάσταση που θα διαμορφωθεί στο λιανεμπόριο την επόμενη σεζόν», λέει στο «business stories» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης. «Στις περιοχές που δεν έχουν τουρισμό ίσως θα είναι πιο κρίσιμη αυτή η περίοδος καθώς με κίνητρο τις προσφορές θα προσπαθήσουν οι επιχειρήσεις να κλείσουν τρύπες και να ξεστοκάρουν. Στις περιοχές πάλι όπου υπάρχει τουριστική κίνηση, τα πράγματα είναι πιο ευνοϊκά, καθώς η αλήθεια είναι πως ο τουρισμός σήμερα είναι το κλειδί της αγοράς: πηγαίνει αρκετά καλά και κρατάει τα ταμεία γεμάτα ώστε οι επιχειρήσεις να αντιμετωπίσουν την κατακόρυφη αύξηση του λειτουργικού τους κόστους αλλά και των προμηθειών τους», προσθέτει.
«Ιδίως στην ένδυση και την υπόδηση, όπως δείχνουν τα ίδια τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, έχουν γίνει οι μικρότερες ανατιμήσεις. Αυτό σημαίνει πως το σύνολο των επιχειρήσεων έχει απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος του κόστους. Τώρα με τις προσφορές, που θα είναι γενναίες, νομίζω ότι μπορεί να δημιουργηθεί ένα θετικό μομέντουμ στην αγορά που θα αποτελέσει και το στήριγμα για ό,τι επακολουθήσει από Σεπτέμβριο».
Αλλαγή προτεραιοτήτων
Πάντως οι Ελληνες καταναλωτές έχουν πατήσει φρένο στις αγορές τους, ενώ ο τρόπος με τον οποίο πλέον αγοράζουν ή λαμβάνουν μια απόφαση αγοράς έχει αλλάξει, όπως πιστοποιεί και η τελευταία έρευνα που εκπόνησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), ο οποίος εκπροσωπεί τις μεγάλες αλυσίδες λιανικής.
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι ανατιμήσεις-αυξήσεις τιμών αποτελούν την κύρια ανησυχία των καταναλωτών σήμερα, σε ποσοστό 73%. Σε ό,τι αφορά την επιλογή αγοράς ενός προϊόντος, το 74% απάντησε ότι βασικό κριτήριο αποτελεί πλέον το κόστος, όταν πέρυσι τέτοια εποχή την ίδια απάντηση είχε δώσει το 46% του συνόλου.
Ενα επίσης ενδιαφέρον στοιχείο αποτελεί η εκτίμηση των ίδιων των νοικοκυριών για τον βαθμό που έχει μειωθεί το διαθέσιμο εισόδημά τους από τις αυξήσεις στο κόστος ενέργειας. Το 66% των ερωτηθέντων απάντησε ότι το διαθέσιμο εισόδημά του μειώθηκε πάνω από 20%!
«Ελπίζουμε με τις ευκαιρίες που θα υπάρξουν, να πειστούν και οι Ελληνες καταναλωτές και να τονωθεί η αγορά», λέει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Γιώργος Καρανίκας.
«Ο Ιούλιος είναι ο μήνας που θα κρίνει όλη την πορεία της εκπτωτικής περιόδου», προσθέτει.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το μείζον σήμερα για τις επιχειρήσεις είναι η ρευστότητα. «Οι πληθωριστικές πιέσεις απειλούν κάθε περιθώριο κέρδους, οπότε να είστε σίγουροι ότι οι έμποροι θα προχωρήσουν σε γενναίες εκπτώσεις για να προσελκύσουν τον κόσμο», λέει ο κ. Καρανίκας, κάτι που το θεωρεί ιδιαίτερα κρίσιμο κυρίως για τις περιοχές που δεν έχουν τουρισμό.
«Στις τουριστικές περιοχές, και κυρίως εκεί που έχουμε τουρισμό με κάπως μεγαλύτερα πορτοφόλια, όπως η Κρήτη και οι Κυκλάδες, νομίζω ότι σε επίπεδο πωλήσεων ίσως ξεπεράσουμε και τα επίπεδα του 2019. Η μεγάλη μάχη αφορά τις περιοχές που δεν επηρεάζονται από το μεγάλο τουριστικό ρεύμα. Και εκεί τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα», προσθέτει.
Ανοικτά την επόμενη Κυριακή
Υπενθυμίζεται ότι οι θερινές εκπτώσεις ξεκινούν τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου, δηλαδή σήμερα, 11 Ιουλίου, και θα διαρκέσουν έως το τέλος Αυγούστου, ενώ τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν την πρώτη Κυριακή της εκπτωτικής περιόδου (17 Ιουλίου).
Πάντως αρκετές επιχειρήσεις και ηλεκτρονικά καταστήματα ήδη έχουν μπει από τις αρχές του Ιουλίου στη μάχη των προσφορών στα προϊόντα τους, σε μια προσπάθεια η αγορά να αρχίσει να ζεσταίνεται από νωρίς.
Διαβάστε ακόμη
Φυσικό αέριο: Ο εφιάλτης των ελλείψεων σηκώνει στο πόδι όλη την Ευρώπη
Έρχεται η «χρυσή λίστα» δικαιούχων επιστροφής ΦΠΑ