Η κατάσταση με τις αναβολές στο Συμβούλιου της Επικρατείας προσλαμβάνει πλέον ανησυχητικές διαστάσεις, καθώς έχει φτάσει στο σημείο σε μια υπόθεση να έχουν δοθεί μέχρι τώρα 73 αναβολές σε βάθος χρόνου 15 ετών.
Και, εάν υπολογιστεί και ο χρόνος επώασης που έχει προηγηθεί στα Διοικητικά Πρωτοδικεία και Εφετεία, τότε τα 15 χρόνια γίνονται αυτομάτως τουλάχιστον 22 έτη προσδοκίας, για να εκδοθεί μια απόφαση χωρίς ο πολίτης να μπορεί να εκτιμήσει το πότε, τελικά, θα εκδοθεί η αμετάκλητη απόφαση.
Και παρατηρείται πως με την πάροδο των ετών το φαινόμενο των οίκοθεν αναβολών στο ΣτΕ, από κάποιον αισθητό αριθμό νωχελικών συμβούλων Επικρατείας, αυξάνεται συνεχώς, γεγονός που προκαλεί εύλογη ανησυχία. Όπως γίνεται αντιληπτό οι αναβολές αυτές προκαλούν έντονη δυσφορία στον δικηγορικό κόσμο, αλλά και στους πολίτες που ταλαιπωρούνται και επιβαρύνονται με χρηματικά ποσά.
Παρά την αρνητική εικόνα που έχει σχηματιστεί τα τελευταία χρόνια για την χώρα μας σε ευρωπαϊκό επίπεδο ως προς τις καθυστερήσεις στην απονομή της Δικαιοσύνης και τις αναβολές εκδίκασης υποθέσεων, στο ΣτΕ η κατάσταση αντί να βελτιώνεται συνεχώς χειροτερεύει κάτω από τα αδιάφορο βλέμμα τόσο της πολιτικής ηγεσίας υπουργείου Δικαιοσύνης όσο και των υπευθύνων του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου. Οι καταδίκες της χώρας μας από τα ευρωπαϊκά δικαστήρια, δεν είναι λίγες και οι οικονομικές κυρώσεις πολύ μεγαλύτερες.
Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί στο ΣτΕ είναι ότι ένας μόνος σύμβουλος ο Ι.Σ., επονομαζόμενος από τους συναδέλφους του και ως «Βασιλιάς των αναβολών», έχει φτάσει στο σημείο οι υποθέσεις που είχε στο συρτάρι του εδώ και δεκαετίες να… μεταχρεώνονται σε άλλη συνάδελφό του, με την ελπίδα ότι κάποια στιγμή θα δικαστούν, αλλά και πάλι είναι άγνωστο το πότε θα εκδοθούν οι αποφάσεις.
Το ατομικό ρεκόρ του συγκεκριμένου συμβούλου Επικρατείας Ι.Σ., το 2021 ήταν 48 οίκοθεν αναβολές σε μια υπόθεση. Ένα χρόνο μετά το 2022, αφού δεν τον ενοχλούσε κανένας πρόεδρος, ανέβασε τον πήχη των επιδόσεων του στις 59 οίκοθεν αναβολές σε μια υπόθεση. Τώρα, δηλαδή το 2023, έγινε ένα ακόμη βήμα και ο αριθμός των οίκοθεν αναβολών σε μια υπόθεση εκτοξεύτηκε και έφτασε στον αδιανόητο αριθμό των 73!
Οι οίκοθεν αναβολές στο ΣτΕ δίνονται, όχι επειδή το ζητούν οι διάδικοι, αλλά ο σύμβουλος Επικρατείας που έχει χρεωμένη την υπόθεση -δηλαδή είναι εισηγητής της υπόθεσης- δεν την έχει επεξεργαστεί και δίνει από μόνος του αναβολή συζήτησης της υπόθεσης στο ακροατήριο. Φυσικά, υπάρχει το επιχείρημα από την πλευρά των νωχελικών δικαστών ότι οι αναβολές δίνονται επειδή η διοίκηση, δηλαδή τα υπουργεία και οι άλλοι φορείς του Δημοσίου τομέα, δεν στέλνει τα ζητούμενα από το δικαστήριο στοιχεία, τον λεγόμενο φάκελο.
Όμως, παραλείπουν οι νωχελικοί αυτοί δικαστές να αναφέρουν ότι μπορεί να εκδοθεί προδικαστική απόφαση στις περιπτώσεις κατά τις οποίες τα υπουργεία, κ.λπ. δεν αποστέλλουν τα απαιτούμενα στοιχεία. Με την προδικαστική απόφαση τίθεται καταληκτική ημερομηνία ως «date line» αποστολής των ζητούμενων στοιχείων.
Και αν η διοίκηση δεν συμμορφωθεί με την προδικαστική απόφαση (δεν στείλει δηλαδή στοιχεία), τότε το ΣτΕ έχει την δυνατότητα να προχωρήσει στην εκδίκαση της υπόθεσης. Κάτι το οποίο ελάχιστες φορές έχει γίνει τα τελευταία χρόνια, δηλαδή να προχωρήσει η εκδίκαση μιας υπόθεσης, στις περιπτώσεις που «αρνείται» η διοίκηση να στείλει τα ζητούμενα στοιχεία από το ΣτΕ, καθώς αυτό «εξυπηρετεί», διότι δικάζονται λιγότερες υποθέσεις και το βάρος της ευθύνης μετατοπίζεται αλόγιστα στους αρμόδιους κρατικούς φορείς.
Διαβάστε περισσότερα στο Protothema.gr