Ακόμα και με απολύσεις απειλεί ο υπ. Μεταφορών όσους παρακωλύσουν την έκδοση ηλεκτρονικού εισιτηρίου – Από σήμερα τέλος οι χάρτινες κάρτες, τέλος του μήνα και στα χάρτινα εισιτήρια – Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν δυσλειτουργίες στην εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου – Δεν υπάρχουν ηλεκτρονικά εισιτήρια και η έκδοση ηλεκτρονικών καρτών θα προκαλέσει ουρές στα εκδοτήρια, υποστηρίζουν
Της Μαριάννας Τζάννε
Σε καζάνι που βράζει βρίσκονται και πάλι οι αστικές συγκοινωνίες μετά και την χθεσινή μετωπική σύγκρουση του υπουργού Υποδομών Χρίστου Σπίρτζη με το σωματείο εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ. Η παρέμβαση του υπουργού βάζει σε μεγάλες περιπέτειες τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών που εξαναγκάζεται να επισπεύσει την εφαρμογή του αυτόματου κομίστρου σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς, που ναι μεν διαφημίζει επί μήνες ο ΟΑΣΑ αλλά πρακτικά, η καθολική του εφαρμογή κρίνεται για αντικειμενικούς σκοπούς, από δύσκολη έως ανέφικτη.
Αφορμή για τις καταιγιστικές εξελίξεις ήταν η απόφαση του σωματείου εργαζομένων του πρώην ΗΣΑΠ, να αναστείλει από σήμερα την έκδοση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, καταγγέλλοντας σοβαρές τεχνικές και λειτουργικές αδυναμίες. Ευθύς αμέσως ο κ Σπίρτζης έστειλε τελεσίγραφο στους εργαζόμενους, απειλώντας με παραπομπή στο πειθαρχικό συμβούλιο και εντολή απόλυσης όσους παρακωλήσουν την έκδοση. Μάλιστα σε μία σαφή επίδειξη πυγμής, αποφάσισε από σήμερα να καταργήσει τις χάρτινες ηλεκτρονικές κάρτες και από τα τέλη του μήνα τα χάρτινα εισιτήρια, προκαλώντας ένα ισχυρό σοκ στην διοίκηση του ΟΑΣΑ.
Η σύγκρουση εργαζομένων και κυβέρνησης βρίσκει ανέτοιμο τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών για την πλήρη εφαρμογή του αυτόματου κομίστρου που έχει ξεκινήσει πιλοτικά από τον περασμένο Φεβρουάριο. Ο Οργανισμός μέχρι πρόσφατα, δήλωνε ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα λειτουργήσει παράλληλα με τα χάρτινα εισιτήρια για απροσδιόριστο χρόνο και για λόγους εξοικείωσης των επιβατών, με την διοίκηση να επισημαίνει ότι σε αγορές όπως του Λονδίνου, η παράλληλη λειτουργία διήρκησε 2 χρόνια. Εάν ο υπουργός επιμείνει στην βούληση για επιτάχυνση της εφαρμογής, τότε οι δυσλειτουργίες προβλέπεται να πολλαπλασιαστούν.
Ένα από τα βασικά προβλήματα τονίζουν οι εργαζόμενοι, είναι ότι δεν υπάρχει διαλειτουργικότητα μεταξύ των διαφορετικών συστημάτων που λειτουργούν (προσωποποιημένων καρτών, επικύρωσης εισιτηρίων, αυτόματων πωλητών, ελέγχου κ.α), με αποτέλεσμα να επικυρώνουν επιβάτες εισιτήρια και το σύστημα να τα βγάζει άκυρα. Συνέπεια τούτου είναι, οι διαπληκτισμοί και η ένταση.
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους της ΣΤΑΣΥ σήμερα η έκδοση των προσωποποιημένων καρτών (μηνιαίων, εξαμηνιαίων, ετήσιων) γίνονται από 15 σημεία πώλησης. “Εάν υπολογίσουμε ότι κάθε μήνα πωλούνται περίπου 500.000 κάρτες απεριορίστων διαδρομών φανταστείτε τι θα συμβεί αν μέσα σε λίγες μέρες ο κόσμος αυτός πρέπει να εξυπηρετηθεί από τα περιορισμένα αυτά σημεία πώλησης. Οι ουρές θα ξεκινούν από το Σύνταγμα και θα καταλήγουν στο Μοναστηράκι” αναφέρει ο κ. Λευτέρης Ρενιέρης, πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων του πρώην ΗΣΑΠ και συνδικαλιστής που πρόσκεινται στο ΣΥΡΙΖΑ.
Πρόκειται για 1 από τα 8 σωματεία εργαζομένων των μέσων σταθερής τροχιάς, το οποίο χθες ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στην αναστολή έκδοσης ηλεκτρονικών εισιτηρίων στην γραμμή 1 της ΣΤΑΣΥ, από Πειραιά έως Κηφισιά.
Ανετοιμότητα υπάρχει και για το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Όπως υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι, εισιτήρια υπάρχουν μόνο για το κόμιστρο από 4,5 ευρώ και πάνω. Για εισιτήρια με τιμή 1,40 και τα εκπτωτικά, προμήθειες δεν έχουν γίνει και εκτιμάται ότι θα χρειαστούν περί του 4 μήνες για να είναι διαθέσιμα.
Από τον Φεβρουάριο, ο ΟΑΣΑ ξεκίνησε πιλοτικά την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου (ATH.ENA Ticket) κυρίως στην γραμμή προς αεροδρόμιο ενώ εξέδιδε και τις απρόσωπες κάρτες (ΑΤΗ.ΕΝΑ Card) που απευθύνονται κυρίως στους περιστασιακούς χρήστες. Η προσωποποιημένη κάρτα, ξεκίνησε να εκδίδεται πρόσφατα λόγω της εμπλοκής που προκάλεσε η απόφαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων με την αναγραφή του ΑΜΚΑ, η οποία ξεπεράστηκε.
Μέχρι σήμερα, τα έσοδα του ΟΑΣΑ από τις πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών ανέρχονται σε 5,7 εκ. ευρώ. Οι εργαζόμενοι εκτιμούν παρόλα αυτά ότι αντιπροσωπεύουν ένα μικρό ποσοστό των συνολικών πωλήσεων που δεν ξεπερνά το 3% έως 4%. “Παρά τις απειλές θα πάμε σε διάλογο” αναφέρει ο κ. Ρενιέρης καθώς σήμερα είναι προγραμματισμένη συνάντηση με τις διοικήσεις του ΟΑΣΑ και της ΣΤΑΣΥ. Στην συνέχεια θα συγκληθεί το διοικητικό συμβούλιο του σωματείου για να αποφασίσει για την στάση που θα κρατήσει. «Είναι πρωτοφανείς οι απειλές που δεχόμαστε και μάλιστα από αριστερό υπουργό», αναφέρει ο Πρόεδρος του Σωματείου.
Πώς λειτουργεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο
Το αυτόματο ηλεκτρονικό κόμιστρο αποτελείται από το ηλεκτρονικό εισιτήριο (ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket) και την απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα (ATH.ENA Card). Αντίστοιχα, έχει ξεκινήσει να διατίθεται στην αγορά και η προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα (ATH.ENA Card), η οποία εκδίδεται σε ορισμένους σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού και ειδικότερα, στους σταθμούς Σύνταγμα, Αγ. Μαρίνα, Δ. Πλακεντίας, Ελληνικό, Ανθούπολη, Πειραιάς, Κηφισιά, Ομόνοια και Αττική (σταδιακά οι σταθμοί θα εμπλουτίζονται) και σε δυο σταθμούς του τραμ (Αγ. Φωτεινή και Σύνταγμα).
Η διάθεση του πολλαπλού «έξυπνου» εισιτηρίου και της απρόσωπης «έξυπνης» κάρτας γίνεται, προς το παρόν, με προϊόντα αξίας άνω των 4,5 ευρώ. Η κύρια διαφορά μεταξύ τους είναι ότι η απρόσωπη «έξυπνη» κάρτα αποθηκεύει και χρηματική αξία.
Αντίστοιχα, η προσωποποιημένη «έξυπνη» κάρτα (προσωποποιημένη ATH.ENA Card), η οποία απευθύνεται στους συστηματικούς χρήστες των ΜΜΜ, θα υποκαταστήσει, μεταξύ άλλων, τις υφιστάμενες μηνιαίες και ετήσιες κάρτες του ΟΑΣΑ και τις ειδικές κατηγορίες.
Πώς εκδίδεται η κάρτα
Για την έκδοση προσωποποιημένης κάρτας από Τερματικό Έκδοσης Καρτών (ΤΕΚ) απαιτείται o επιβάτης να προσκομίσει επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον αριθμό ΑΜΚΑ, την αστυνομική του ταυτότητα ή εναλλακτικά, για μη Έλληνες υπηκόους, απαιτείται διαβατήριο και η εισαγωγή ενός 8ψήφιου κωδικού.
Μέσω του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, επιδίωξη του ΟΑΣΑ είναι η παροχή συνδυασμένων προσφορών κομίστρων σε επιβάτες, η δικαιότερη τιμολογιακή πολιτική (μελλοντικά εξετάζεται η εφαρμογή «ζωνικού» συστήματος), η διευκόλυνση των επιβιβάσεων και μετεπιβιβάσεων και η αντιμετώπισης της εισιτηριοδιαφυγής.
Στo ηλεκτρονικό εισιτήριο και στην ηλεκτρονική απρόσωπη κάρτα, ο επιβάτης μπορεί να προμηθευτεί προϊόντα, όπως:
Το πακέτο των 10 + 1 εισιτηρίων (το 1 εισιτήριο είναι δωρεάν), το ημερήσιο εισιτήριο των 4,5 ευρώ, το πενθήμερο εισιτήριο των 9 ευρώ, το τουριστικό εισιτήριο των 3 ημερών για όλα τα μέσα (περιλαμβάνει 1 διαδρομή από και προς το αεροδρόμιο) των 22 ευρώ, τα εισιτήρια προς το αεροδρόμιο, κτλ.
Η διάθεση του πολλαπλού «έξυπνου» εισιτηρίου και της απρόσωπης «έξυπνης» κάρτας γίνεται, προς το παρόν, με προϊόντα αξίας άνω των 4,5 ευρώ.
Δηλαδή, κάποιος δεν μπορεί να τα προμηθευτεί, την πρώτη φορά, με 1,4 ευρώ που είναι η αξία του υπάρχοντος ενιαίου εισιτηρίου. Ωστόσο, μετά μπορεί να κάνει επαναφόρτιση με 1,4 ευρώ.
Η κύρια διαφορά μεταξύ τους είναι ότι η απρόσωπη «έξυπνη» κάρτα αποθηκεύει και χρηματική αξία.
Προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα
Η προσωποποιημένη ATH.ENA Card θα υποκαταστήσει τις υφιστάμενες μηνιαίες, τριμηνιαίες, εξαμηνιαίες και ετήσιες κάρτες του ΟΑΣΑ, αλλά τα μειωμένα και τα ελευθέρας. Με άλλα λόγια, απευθύνεται στους συστηματικούς χρήστες των ΜΜΜ.
Η έκδοση της προσωποποιημένης ηλεκτρονικής κάρτας (προσωποποιημένη ATH.ENA Card) γίνεται ήδη σε ορισμένους σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού και ειδικότερα, στους σταθμούς Σύνταγμα, Αγ. Μαρίνα, Δ. Πλακεντίας, Ελληνικό, Ανθούπολη, Πειραιάς, Κηφισιά, Ομόνοια και Αττική (σταδιακά οι σταθμοί θα εμπλουτίζονται) και σε δυο σταθμούς του τραμ (Αγ. Φωτεινή και Σύνταγμα).
Έκδοση προσωποποιημένης κάρτας από ΤΕΚ
Για την έκδοση προσωποποιημένης κάρτας από Τερματικό Έκδοσης Καρτών (ΤΕΚ) απαιτείται o επιβάτης να προσκομίσει:
-επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον αριθμό ΑΜΚΑ,
-την αστυνομική του ταυτότητα ή εναλλακτικά, για μη Έλληνες υπηκόους, απαιτείται διαβατήριο,
-εισαγωγή 8ψήφιου κωδικού.
Ο εκδότης εισάγει στην εφαρμογή του ΤΕΚ τον ΑΜΚΑ, το όνομα, το επώνυμο καθώς και το μήνα και έτος γέννησης.
Στη συνέχεια προχωρά σε επιβεβαίωση της ταυτότητας του επιβάτη, ο οποίος εισάγει τον 8ψήφιο κωδικό ασφαλείας.
Τέλος, ο εκδότης προχωρά σε λήψη φωτογραφίας του επιβάτη (μέσω της φωτογραφικής μηχανής που διαθέτει το ΤΕΚ ή μέσω σάρωσης προεκτυπωμένης φωτογραφίας) και εκδίδει την έξυπνη κάρτα.
Κατά τη διαδικασία έκδοσης της κάρτας το σύστημα παράγει και αποθηκεύει στη βάση δεδομένων το hashed value που προκύπτει από το συνδυασμό ΑΜΚΑ και κωδικού, καθώς και τον μήνα και έτος γέννησης.
Αντικατάσταση απολεσθείσας προσωποποιημένης κάρτας
Σε περίπτωση απώλειας προσωποποιημένης έξυπνης κάρτας, ο κάτοχος οφείλει να προσκομίσει στο εκδοτήριο ένα επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον ΑΜΚΑ του, καθώς και την αστυνομική του ταυτότητα ή διαβατήριο.
Ο εκδότης εισάγει στην εφαρμογή του ΤΕΚ τον ΑΜΚΑ και ζητά από τον επιβάτη να εισάγει τον κωδικό. Η εφαρμογή συνδυάζει τα δύο αυτά στοιχεία και παράγει ένα hashed value.
Στην περίπτωση ταύτισης με αποθηκευμένο στη βάση δεδομένων hashed value που συσχετίζεται με ενεργή έξυπνη κάρτα, ο εκδότης έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε έκδοση νέας κάρτας, με ταυτόχρονη μεταφορά του υπολοίπου και ακύρωση (blacklisting) της παλαιάς.
Κανένα επιπλέον στοιχείο του επιβάτη δεν απαιτείται και δεν αποθηκεύεται κατά τη διαδικασία αυτή.