Το κύμα της κυκλοφοριακής απορρύθμισης που πνίγει κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης έχει τεράστιες επιπτώσεις στην καθημερινότητα των οδηγών καθώς ισοδυναμεί με 100 ώρες χαμένου χρόνου σε ετήσια βάση!
Οι δρόμοι πλέον γίνονται απροσπέλαστοι πριν από τις 8 το πρωί μέχρις τις 8 το βράδυ όλες τις μέρες της εβδομάδας, με τους επιστήμονες να αποδίδουν την εξέλιξη της κίνησης στην αποεπένδυση στα μέσα μαζικής μεταφοράς, τα οποία αδυνατούν να καλύψουν την αύξηση στις μετακινήσεις.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Θανάσης Τσιάνος σε χθεσινή ημερίδα του Συλλόγου ανέφερε ότι μια γραμμή μετρό αντιστοιχεί σε 4 αστικές λεωφόρους τονίζοντας ότι η αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων στο μετρό και τον ηλεκτρικό ισοδυναμεί με μία νέα λεωφόρο μήκους 110 χιλιομέτρων.
Η πληγή του Κηφισού
Aναφερόμενος μάλιστα στην «πληγή» του Κηφισού αποκάλυψε ότι από τις 3,5 εκατ. ώρες που χάνονταν μέσα στην κίνηση πριν από έξι χρόνια, πέρσι εκτιμάται ότι οι ώρες έφτασαν τα 6,5 εκατ. ώρες, που ισοδυναμεί με ζημία για την εθνική οικονομία ύψους 80 με 90 εκατ. τον χρόνο.
Τεράστιο είναι το κόστος συμφόρησης και διεθνώς το οποίο από 124 δισ. δολάρια το 2013 ετησίως εκτιμάται θα φτάσει στα 186 δισ. το 2030 με χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Αγγλία και η Ισπανία να πρωταγωνιστούν.
Όπως αναφέρθηκε χθες μια διαδρομή από την Λεωφόρο Αθηνών έως την Μεταμόρφωση που χωρίς κίνηση θα χρειαζόταν 6 λεπτά ο μέσος όρος Δεκεμβρίου του 2024 έδειξε ότι στις 8.45 το πρωί απαιτούνταν επιπλέον 25 λεπτά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που αποτυπώνονται σε μελέτη του ΕΜΠ που παρουσιάστηκε από τον καθηγητή Κωνσταντίνο Κεπατσόγλου και τον Γενικό Γραμματέα του ΣΕΣ κ. Κωνσταντίνο Κουρέτα, επιβεβαιώνεται ότι το 34% της μέρας η Αθήνα είναι σε συμφόρηση ενώ το ίδιο ποσοστό εμφανίζει και η Θεσσαλονίκη.
Σήμερα η κίνηση στις κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο ωστόσο οι μεταβολές της προηγούμενης χρονιάς σε σχέση με το 2023 δεν φαίνεται να έχουν διαφοροποιηθεί αισθητά. Έτσι στην Αθήνα ο χρόνος αυτός ήταν επιπλέον 30 δευτερόλεπτα και στην Θεσσαλονίκη 2 λεπτά και 20 δεύτερα. Το παράδοξο πάντως είναι ότι η Ελλάδα εμφανίζει λίγο καλύτερη εικόνα από άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες με ισχυρά δίκτυα αστικών μεταφορών όπως το Λονδίνο και η Βαρκελώνη.

Τα έργα που θα αποσυμφορήσουν την Αθήνα
Στο πλαίσιο αυτό οι συγκοινωνιολόγοι έβαλαν χθες πάνω στο τραπέζι δέκα έργα που με τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία εκτιμάται ότι θα μπορούσαν να βελτιώσουν τον κυκλοφοριακό γολγοθά της πόλης.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Νέας Αττικής Οδού και από τα παλαιότερα στελέχη της μεγάλης αστικής παραχώρησης κ. Βασίλης Χαλκιάς παρουσίασε στην ημερίδα ένα πλέγμα υποδομών με τα οποία η Αττική θα μπορούσε να βρει διέξοδο.
Σήμερα, το μόνο έργο που προγραμματίζεται άμεσα για το λεκανοπέδιο και αναμένεται να δημοπρατηθεί μέσα στην Άνοιξη είναι ο τριπλός κόμβος του Σκαραμαγκά δήλωσε ο κ. Χαλκιάς. Το αμέσως επόμενο έργο που έχει μελετηθεί και δημοπρατηθεί είναι η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η οποία έχει περάσει δια πυρός και σιδήρου.
Το έργο έχει προσωρινό ανάδοχο όμως έχει παγώσει λόγω έλλειψης πόρων αλλά και γιατί εκκρεμεί προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Η επέκταση της Κύμης θα δώσει μεγάλη ανάσα στην αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού μεταξύ των κόμβων Κηφισίας και Μεταμόρφωσης και υπολογίζεται να εξυπηρετεί καθημερινά κατά μέσο όρο 30.000 αυτοκίνητα.
Η επέκταση της Περιφερειακής Υμηττού μέχρι τον Καρέα (στρατόπεδο Σακέτα) με συνθήκες αυτοκινητοδρόμου είναι ένα ακόμη έργο που συζητείται επί χρόνια αλλά πλέον προβλέπεται και λόγω της ανάπτυξης του Ελληνικού ότι θα υλοποιηθεί. Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχεδιάζουν και την Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης με αναβάθμιση της Λ.Βουλιαγμένης μέχρι το ύψος του Ελληνικού.
Ένα άλλο έργο αφορά την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού προς Ραφήνα και την επέκταση από το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος προς την Ραφήνα. Επόμενο έργο είναι η επέκταση προς Λαύριο με την αναβάθμιση της υφιστάμενης λεωφόρου Λαυρίου σε συνθήκες αυτοκινητόδρομου. Κατά τον κ. Χαλκιά έχει γίνει πολύ κουβέντα για τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνας- Θήβας για τον οποίο η τελευταία πρόταση που έχει υποβληθεί στο υπουργείο μιλάει για τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα- Οινόφυτα που έχει προταθεί από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για να γίνει μέσα από την διαδικασία των πρότυπων προτάσεων. Όπως αναφέρθηκε χθες λόγω των έργων logistics που υλοποιούνται είναι παραπάνω από αναγκαία η κατασκευή του καθώς θα βελτιώσει τις επιβαρημένες συνθήκες κυκλοφορίας που αντιμετωπίζει περιοχή.
Στα υπόλοιπα έργα είναι η λεγόμενη λεωφόρος Ηριδανού δηλαδή σύνδεση με την Ούλωφ Πάλμε στην Καισαριανή αλλά και ο άξονας Ραφήνα- Μαραθώνας-Αφίδνες με τον οποίο ολοκληρώνεται ο βόρειος δακτύλιος. Κάποια από αυτά τα έργα η αγορά πιστεύει ότι μπορούν να υλοποιηθούν χωρίς μεγάλη συμμετοχή του δημοσίου, μέσω παραχωρήσεων ή ΣΔΙΤ, με το μοντέλο των πρότυπων προτάσεων αλλά και με πιο ρηξικέλευθα μέτρα όπως είναι η επιβολή διοδίων στο κέντρο, η δημιουργία ταμείου τελών κυκλοφορίας κ.α
Διαβάστε ακόμη
Πειραιάς: Πώς διασυνδέεται το εμπόριο με τα Airbnb – 544 τα καταλύματα στο λιμάνι
Ποιες φορολογικές συναλλαγές θα γίνονται από το κινητό
Πώς θα επιταχυνθεί η διαθεσιμότητα ακινήτων στην αγορά
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα