Λάδι στη φωτιά που έχει ανάψει για τα καλά στον ελληνικό σιδηρόδρομο από την αλληλουχία των συμβάντων που συνιστούν ωρολογιακή βόμβα για τη δημόσια ασφάλεια, ρίχνει η χθεσινή αποκάλυψη του βραχυκλώματος μεταξύ προαστιακού και γραμμής του μετρό που λίγο έλειψε να προκαλέσει άλλο ένα σοβαρό επεισόδιο στο σιδηροδρομικό δίκτυο με απρόβλεπτες συνέπειες.
Με την εκκωφαντική σιωπή που προσπάθησαν να καλύψουν το συμβάν για άλλη μια φορά οι συγκοινωνιακοί φορείς και αποκάλυψαν οι εργαζόμενοι μηχανοδηγοί, ο σιδηρόδρομος αποδεικνύεται πλέον ο πιο αδύναμος κρίκος των μέσων μαζικής μεταφοράς που η υποστελέχωση, η αδιαφορία και το έλλειμμα εκπαίδευσης εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους για το επιβατικό κοινό.
Δυστυχώς για όλους μας το μεγάλο κενό στα τρένα που έδειξε με πολύ επώδυνο τρόπο η τραγωδία στα Τέμπη, παραμένει ανοικτό και συνεχώς μεγαλώνει, αποκαλύπτοντας αδυναμίες, επικίνδυνες παραλείψεις και αστοχίες που από θαύμα δεν έχουν οδηγήσει σε νέες τραγωδίες.
Το εύρος των λαθών αποδεικνύει ότι ελάχιστα διδαχτήκαμε από το κακό παρελθόν μας με τους σιδηροδρομικούς φορείς και την δημόσια διοίκηση να συνεχίζουν να δίνουν την εικόνα ενός ξεκούρδιστου ρολογιού.
Χθες επιβεβαιώθηκε για άλλη μια φορά το ηλεκτρισμένο κλίμα μεταξύ εργαζομένων και διοίκησης της Helleniq Train. Η τελευταία όπως και ο ΟΣΕ έθεσαν σε διαθεσιμότητα το προσωπικό που ενεπλάκη στο συμβάν με το σωματείο των εργαζομένων να σπεύδει να ανακοινώσει ότι η εταιρεία επιρρίπτει ευθύνες στους εργαζόμενους ενώ η ίδια η διοίκηση της Ιταλικής εταιρείας θα έπρεπε να είχε βγει σε διαθεσιμότητα!
Εκκρεμούν οι προσλήψεις
Την ίδια στιγμή το προσωπικό στον ΟΣΕ παραμένει μη λειτουργικό αφού οι ανάγκες για το επιβατικό έργο δεν μπορούν να καλυφθούν από τα μπλοκάκια που προσλαμβάνει ο Οργανισμός. Πόσα άραγε θύματα πρέπει να θρηνήσουμε για να σκεφτούμε να παρακάμψουμε τους γραφειοκρατικούς μηχανισμούς των προσλήψεων;
Οι μόνιμοι σταθμάρχες υπολογίζονται περί τους 170 ωστόσο από αυτούς οι 66 είναι με δελτία παροχής υπηρεσιών ετήσιας ή εξάμηνης διάρκειας. Άφαντοι παραμένουν οι 90 εργαζόμενοι (σταθμάρχες, κλειδούχοι) που προβλέπονταν από την προκήρυξη του 2022. Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, το πρόβλημα μεγαλώνει από το γεγονός ότι τα έμπειρα στελέχη του ΟΣΕ έχουν φύγει λόγω συνταξιοδότησης και τα κενά που έχουν δημιουργηθεί είναι αδύνατο να καλυφθούν με ολιγόμηνη εκπαίδευση (6 έως 8 μηνών). Θυμίζουμε ότι σε ανθρώπινη παράλειψη και λάθος έχει αποδοθεί και το δυστύχημα στα Τέμπη με το μοιραίο σταθμάρχη να στέλνει τις δύο αμαξοστοιχίες στην ίδια γραμμή να κινούνται αντίθετα.
Το συμβάν και τα πυρά
Σύμφωνα με τα όσα αποκάλυψαν χθες οι μηχανοδηγοί (Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης), στις 9 Οκτωβρίου ο προαστιακός που διαχειρίζεται η Helleniq Train «Κάντζα –Άνω Λιόσια» οδηγήθηκε από λάθος σήμα του σταθμάρχη στην γραμμή του μετρό Δουκίσσης Πλακεντίας. Το μόνο καλό νέο σε όλη την ιστορία είναι ότι δούλεψαν στο ακέραιο τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης. Παρά το γεγονός ότι η HT όσο και ο ΟΣΕ επέρριψαν ευθύνες και στον μηχανοδηγό του συρμού που «προσγειώθηκε» στις ράγες του μετρό (δήλωσαν ότι αψήφησε δύο φωτοσήματα που τον προειδοποιούσαν για είσοδο σε λάθος γραμμή), οι μηχανοδηγοί ξιφουλκούν εναντίον τους λέγοντας ότι η Hellenic train γνωρίζει καλά ότι «ο µηχανοδηγός είχε ανοικτή ένδειξη εισόδου στη γραµµή του Μετρό και σταµάτησε πριν εισέλθει σε αυτήν και ενώ καλούσε επανειληµµένα τον σταθµάρχη του ΣΚΑ». Αντί όπως τονίζουν, η ΗΤ να προβληµατιστεί µε το δεύτερο περιστατικό στην περιοχή ελέγχου του ΣΚΑ τον τελευταίο µήνα, που αποσοβήθει µε ενέργειες µηχανοδηγών, προσπαθεί να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώµη από τα υπαρκτά προβλήµατα του σιδηροδροµικού δικτύου, αναφέρει η ανακοίνωση.
Το κακό κλίμα με την εταιρεία επιβεβαιώνουν και οι αναφορές για εισιτήρια που οι δροµολογιακοί χρόνοι των διαδροµών δεν ανταποκρίνονται στην πραγµατικότητα, µε αποτέλεσµα οι οργισµένοι επιβάτες να στρέφονται ενάντια στο προσωπικό αµαξοστοιχιών για τις καθηµερινές καθυστερήσεις αλλά και η παραπλανητική όπως τονίζουν διαφήμιση για τα ETR 470 ως επένδυση που σήµερα από τα 5 διαθέσιµα είναι λειτουργικά τα 2 ή 3 και σε αυτά όταν βρέχει οι µηχανοδηγοί πρέπει να κρατούν οµπρέλα για να προστατευτούν από το νερό που εισέρχεται στις καµπίνες µηχανοδήγησης!
Από τα πυρά των εργαζομένων δεν ξέφυγε ονομαστικά και ο Πρόεδρος της ΗΤ (ονοματίζουν ως τον πραγµατικό διοικητή της εταιρείας) κ. Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, λέγοντας ότι δεν φοβούνται τις ποινές που επιβάλει «επειδή µιλάµε για τα υπαρκτά προβλήµατα ή τις διώξεις που αντιµετωπίζουν όσοι τηρούν τις εσωτερικές διαδικασίες για την ασφάλεια της κυκλοφορίας, προστατεύοντας το δηµόσιο συµφέρον».