Στην αρχή των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων και πριν αυτές ολοκληρωθούν το υπουργείο Παιδείας συζητά για τις επόμενες.

Μετά τα πορίσματα του Εθνικού Διαλόγου υπό τον Αντώνη Λιάκο έρχεται να προστεθεί η 100 σέλιδη πρόταση του προέδρου της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων Κώστα Γαβρόγλου που αναμένεται να συζητηθεί την Πέμπτη στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Την ίδια ώρα που οι υποψήφιοι δίνουν την «μάχη» τους, το υπουργείο Παιδείας, βάζει στο «μπλέντερ» των Πανελλαδικών και νέες προτάσεις δημιουργώντας ένα εκρηκτικό μείγμα που έρχεται να προστεθεί στις αλλεπάλληλες αλλαγές του εξεταστικού συστήματος.

Στην πρόταση του προέδρου της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής προβλέπεται η θέσπιση νέου συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που να αποδεσμεύει το λύκειο από τις εξετάσεις εισαγωγής. Παράλληλα προτείνεται αναδιαμόρφωση της ύλης σε σχέση με τα Προγράμματα Σπουδών, συγγραφή νέων σχολικών εγχειριδίων και υποστηρικτικού εκπαιδευτικού υλικού επιμόρφωση εκπαιδευτικών στα νέα Προγράμματα Σπουδών και τις νέες διδακτικές προσεγγίσεις.

Ο κ. Γαβρόγλου, κάνοντας λόγο για βάθος χρόνου 3-4 χρόνια εισηγείται τη διαμόρφωση νέου τρόπου εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με διαδικασίες που δεν θα εξαρτώνται αποκλειστικά από την απομνημόνευση και θα εγγυώνται ότι οι μαθητές θα σπουδάζουν τα γνωστικά αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν.

Επισημαίνεται ότι: «Αποσυνδέονται οι ενδοσχολικές εξετάσεις από την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και δημιουργούνται προϋποθέσεις ώστε οι μαθητές να σπουδάζουν τα γνωστικά αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν. Επίσης διαμορφώνονται προϋποθέσεις για τον σταδιακό περιορισμό του ρόλου της παραπαιδείας που λειτουργεί απαξιωτικά ως προς το σύνολο του εκπαιδευτικού μας συστήματος».

H πρόταση εστιάζει στην:

Αναβάθμιση εκπαιδευτικού/μορφωτικού/κοινωνικοποιητικού ρόλου του Λυκείου ως σημαντικής βαθμίδας της εγκύκλιας παιδείας, με σημαντική συνεισφορά στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των μαθητών και στην καλλιέργεια των δημοκρατικών αξιών τους ως ενεργών πολιτών, στην ανάπτυξη ικανοτήτων με ουσιαστική αξία για την κοινωνική συμβίωση και την οικονομική ζωή (όπως αλληλεγγύη, αντίληψη κοινωνικής δικαιοσύνης, δημιουργικότητα, ικανότητα συνεργασίας), στην πρόσβαση σε γόνιμες γνώσεις και εμπειρίες μάθησης.

Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνεται η ενίσχυση των διαδικασιών ερευνητικής και επιστημονικής προσέγγισης της γνώσης από τους μαθητές, καθώς και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για να μπορούν να ανταποκριθούν κυρίως τον παιδαγωγικό / μορφωτικό τους ρόλο και όχι απλά και μόνο στη διδασκαλία του γνωστικού τους αντικειμένου.

Αυτοτέλεια του Λυκείου και αποδέσμευσή του από το ρόλο «προθαλάμου» ή «εξεταστικού κέντρου» για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η διάσταση αυτή συνδέεται με τη διαμόρφωση νέου τρόπου εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και με τον περιορισμό της παραπαιδείας.

Και οι δύο αυτές αλλαγές, που απαιτούν αφενός θεσμικές παρεμβάσεις και αφετέρου αλλαγές νοοτροπιών, θα βοηθήσουν στην ανάκτηση της αυτοτέλειας του Λυκείου.

Πηγή: protothema.gr