Σε μια κατάμεστη αίθουσα από 500 και πλέον άτομα της αγοράς του λιανεμπορίου και βιομηχανίας των καταναλωτικών αγαθών, πραγματοποιήθηκαν την Τετάρτη 17 Μαΐου στις εγκαταστάσεις του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», οι εργασίες του 12ου Συνεδρίου του ECR Hellas. Στόχος του φετινού Συνεδρίου, που είχε τίτλο «Ακροβατώντας Προς Την Ανάπτυξη», ήταν η ανάδειξη των ανατροπών που συμβαίνουν σε διάφορους τομείς, όπως και η εστίαση στην απαιτητική πορεία των επιχειρήσεων – μικρών ή μεγάλων – που σε πείσμα των καιρών τολμούν, επενδύουν, καινοτομούν, ρισκάρουν και κάνουν βήματα εμπρός. Εξάλλου, το ECR Hellas είναι εκείνο που, κατανοώντας τις ιδιαίτερες συνθήκες της εποχής, διαμορφώνει τη στρατηγική και τους πυλώνες δράσης του, διατηρώντας πάντα το βασικό του χαρακτηριστικό, να λειτουργεί δηλαδή ως μια ουδέτερη πλατφόρμα επικοινωνίας και συνεργασίας των εταιρειών.
Τις εργασίες του 12ου Συνεδρίου προλόγισε ο Χρήστος Τσεντεμεΐδης, Customer Development Director SE Europe, Johnson & Johnson και Πρόεδρος του ΔΣ ECR Hellas Προμηθευτές – Βιομηχανία, που ανέφερε μεταξύ άλλων πως: «Μέσα από το φετινό Συνέδριο θέλουμε να αναδείξουμε τις ανατροπές που γίνονται στον χώρο, με στόχο την πρόοδο και την ανάπτυξη. Ισορροπούμε σε τεντωμένο σχοινί και θέλουμε να προωθήσουμε την εθελοντική συνεργασία που μπορεί να έχει επιχειρηματικό αποτέλεσμα. Το ECR Hellas έχει ιστορία 22 χρόνων ενώ οι εταιρείες του κλάδου συμβάλλουν στο 7% του ΑΕΠ της χώρας και στο 14% της απασχόλησης».
Στήριξη στην επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις
Στο βήμα ανέβηκε στη συνέχεια ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, Κωστής Χατζηδάκης και υπεύθυνος για το πρόγραμμα του κόμματος, ο οποίος έκανε λόγο για την «παρατεταμένη παράλυση της οικονομίας, η οποία ακολουθεί πορεία χειροτέρευσης και περιορίζει σημαντικά την κατανάλωση». Για τον κ. Χατζηδάκη «υπάρχει ένας δρόμος για την ανάπτυξη, η στήριξη της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων. Τα βήματα ανάπτυξης που πρέπει να γίνουν είναι συγκεκριμένα και είναι τα ακόλουθα: αποκατάσταση της λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος και τακτοποίηση των κόκκινων δανείων, υλοποίηση μεταρρυθμίσεων που θα καταστήσουν ανταγωνιστική την οικονομία και σταθερό φορολογικό περιβάλλον».
Η πορεία κλάδων και εταιρειών
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν τα στοιχεία που παρουσίασε στη συνέχεια ο Θανάσης Ξύνας, Assurance Partner της Grant Thornton για την εξέλιξη της Ελληνικής Επιχειρηματικότητας τα τελευταία χρόνια. Συνολικά, εξετάστηκαν πάνω από 8.000 εταιρείες από 92 κλάδους, με την εξέταση να στηρίζεται σε 4 βασικούς άξονες: οικονομικό περιβάλλον, απόδοση εισηγμένων το 2016, χαρτογράφηση επιχειρηματικών κλάδων και δυνάμεις ανάπτυξης. Στην εξέταση των κλάδων, προέκυψε πως 48 κλάδοι κατάφεραν να αυξήσουν τους τζίρους τους κατά 5% το 2015, ενώ 46 κλάδοι είχαν μείωση τζίρου 11%. Αναφορικά με το 2016, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για οριακή αύξηση πωλήσεων, ενώ σε ότι αφορά τις εισηγμένες, οι 6 στους 10 κλάδους είχαν αύξηση πωλήσεων (που γυρνά σε μείωση 1,1% αν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή). Σε ότι αφορά την εξέταση των επιχειρήσεων, οι 5 στις 10 είχαν αύξηση πωλήσεων το 2015, ενώ οι 2 στις 5 είχαν, μαζί με την αύξηση πωλήσεων, και ταυτόχρονη αύξηση κερδών. Το 2016 οι εισηγμένες κατάφεραν να διπλασιάσουν τη συνολική κερδοφορία, με συνέπεια να μεγαλώσει η «ψαλίδα» ανάμεσα στις προβληματικές και τις υγιείς επιχειρήσεις. Στις διαπιστώσεις της έρευνας, ο κ. Ξυνάς επισήμανε το πρόβλημα της ρευστότητας, καθώς η 1 στις 4 επιχειρήσεις παρουσιάζει έλλειμα στο κεφάλαιο κίνησης, ενώ οι 6 στις 10 εισηγμένες αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα. Την ίδια στιγμή, η οικονομική αβεβαιότητα παραμένει το βασικό πρόβλημα για το 90% και πλέον των επιχειρήσεων, ωστόσο υπάρχει γενική αισιοδοξία για την μελλοντική πορεία, την απασχόληση και την κερδοφορία, παρά τις πρόσφατες ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ, που έκαναν λόγο για μείωση του ΑΕΠ κατά 0,5% στο πρώτο τρίμηνο του 2017.
Ανάγκη η επιστροφή στην… ποιότητα
Ακολούθως, ο Δημήτρης Μαύρος, Διευθύνων Σύμβουλος της MRB Hellas, παρουσίασε τα αποτελέσματα της έρευνας «SuperHood Study – Reloaded – Η διεισδυτική ματιά στη ζωή και την εξέλιξη της συμπεριφοράς και των εκφάνσεων του Έλληνα shopper μέσα στο Super Market». Η συγκεκριμένη έρευνα επιχείρησε να εμβαθύνει στις αλλαγές που έχουν σημειωθεί την τελευταία διετία στην αγοραστική συμπεριφορά του Έλληνα καταναλωτή, την οποία ο κ. Μαύρος παρομοίασε με το «φαινόμενο Hulk»: «ενώ ο καταναλωτής έχει κατά βάθος καλές προθέσεις, όταν βρεθεί μέσα στο σούπερ μάρκετ, μεταμορφώνεται σε… τέρας!». Ο κ. Μαύρος αναφέρθηκε στις μεγάλες αλλαγές που έχουν σημειωθεί από το 2015 μέχρι σήμερα (capital controls, εξαγορές-συγχωνεύσεις και μείωση πωλήσεων), ενώ τόνισε την ανάγκη να περάσουν τα brands και οι retailers από την πελατοκεντρικότητα στην ανθρωποκεντρικότητα. Σημαντική εξέλιξη αποτελεί επίσης το γεγονός πως ο σημερινός καταναλωτής επισκέπτεται το σούπερ μάρκετ πλήρως προετοιμασμένος για τις αγορές του και, σε μεγάλο ποσοστό, μόνο για τις προσφορές, ενώ η έρευνα ανέδειξε το γεγονός πως οι μάρκες έχουν χαθεί πλέον από τα αγοραστικές λίστες και τις θέσεις τους έχουν πάρει οι κατηγορίες προϊόντων και το διαθέσιμο μπάτζετ. Επιπλέον, οι 10 φορές που ο Έλληνας επισκεπτόταν το σούπερ μάρκετ το 2015, σήμερα έχουν γίνει 9 και τα 28 ευρώ κατά μ.ο. που ξόδευε πριν τρία χρόνια, σήμερα έχουν πέσει στα 26,5. Για τον κ. Μαύρο, οι μάρκες και η ικανοποιητική καταναλωτική εμπειρία πρέπει να αποκτήσουν ξανά βαρύτητα για να «ηρεμήσει ο καταναλωτής Hulk», ενώ τα σούπερ μάρκετ οφείλουν να γίνουν ξανά προορισμός, να επιστρέψουν την χαρά στον κόσμο, να επαναφέρουν τους πειραματισμούς και να επενδύσουν στις ποιοτικές μάρκες. «Μόνο οι μάρκες θα τιθασεύσουν τον Hulk. Υπάρχει ανάγκη για ανάπτυξη της digital αγοραστικής εμπειρίας και πρέπει να επανέλθει η ποιότητα στα σούπερ μάρκετ» ανέφερε ο κ. Μαύρος.
Ο πελάτης στο επίκεντρο
Θέση στη σκηνή πήραν στη συνέχεια οι Σταμάτης Δαυίδ – Διευθυντής Marketing Δ. Μασούτης ΑΕ, Αλέξανδρος Δοδόπουλος – Business & Loyalty Intelligence Manager ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ και Μαριάννα Παπαδοπούλου – Γενική Διευθύντρια Marketing & Επικοινωνίας METRO ΑΕΒΕ, οι οποίοι συμμετείχαν σε ανοιχτή συζήτηση με συντονιστή τον δημοσιογράφο Δημήτρη Μαρκόπουλο σχετικά με τη σχέση retailer – πελάτη. Στη συζήτηση, που έκλεισε το πρώτο μέρος του συνεδρίου, επισημάνθηκε μεν η αναγκαιότητα των προσφορών, αλλά και η καλή επικοινωνία της μάρκας, ενώ τα σημαντικά στοιχεία που πρέπει να προσφέρονται στον σημερινό καταναλωτή είναι η διαδραστικότητα, η οικονομικότητα και η ποικιλία. Επισημάνθηκε η αξία της ελληνικότητας των προϊόντων, που αγγίζει τον καταναλωτή, καθώς και η ανάγκη να οδηγηθεί ο καταναλωτής σε άλλες σκέψεις και συναισθήματα για να εμπλουτίσει την εμπειρία του.
Η αξία του ανθρώπινου δυναμικού – Εξωστρέφεια και Επιχειρηματικότητα
Το δεύτερο μέρος του συνεδρίου άνοιξε με την Βαρβάρα Παναγοπούλου, Human Resources Director της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, η οποία μίλησε για την επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό των εταιρειών. Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα να ενσωματωθεί περισσότερο η τεχνολογία στις εταιρικές δομές για να διευκολυνθεί η επικοινωνία και να γίνει αρτιότερος ο τρόπος δουλειάς, ενώ στη συνέχεια, ο Ευτύχιος Βασιλάκης, Αντιπρόεδρος της Aegean Airlines, με όχημα την εξέλιξη της δικής του εταιρείας τα τελευταία χρόνια, που αποτελεί σήμερα τον μεγαλύτερο ελληνικό αερομεταφορέα, αναφέρθηκε στην αξία της εξωστρέφειας, η οποία επέφερε ανάπτυξη μέσα στην περίοδο της κρίσης.
Συνεργατική διανομή και η εφαρμογή της στην Ελλάδα
Στο βήμα ακολούθησε ο Xavier Hua, General Manager του Institut du Commerce France, ο οποίος ανέλυσε την έννοια του Logistics Pooling (ή Shared Logistics) και την αξία του στη λειτουργία των εταιρειών. Σύμφωνα με τον κ. Hua, το Logistics Pooling αφορά στη συγκέντρωση των αγαθών διάφορων εταιρειών σε μια κοινή αποθήκη, ώστε να επιτυγχάνεται καλύτερος και ταχύτερος διαμοιρασμός τους στους πελάτες. Η εφαρμογή της μεθόδου αυτής στη Γαλλία, επέφερε 40% μείωση κόστους, 50% μείωση αποθέματος και 20% μείωση στις εκπομπές ρύπων CO2.
Στο κομμάτι της Συνεργατικής Διανομής και τις πειραματικής της εφαρμογής στην Ελλάδα, αναφέρθηκαν οι Ελένη Ζάμπου, PhD του ELTRUN του ΟΠΑ, Γιάννης Ζούκης, Logistics Support Coordinator στην ΑΒ Βασιλόπουλος και Βασίλης Πυρομάλης, Materials Handling Manager στη Nestle Hellas. Για την κ. Ζάμπου, το νέο μοντέλο συνεργασίας στη διανομή, δημιουργεί δυο ευκαιρίες: την οριζόντια συνεργατική διανομή (όπως εκφράζεται από τη συνεργασία Nestle – Barilla) και τη χρήση ενός διακομιστικού κέντρου (όπως εκφράζεται από τη συνεργασία ΑΒ Βασιλόπουλος και METRO). Ο κ. Πυρομάλης μίλησε για τη συνεργασία Nestle – Barilla, τονίζοντας πως για να λειτουργήσουν τα shared logistics στην Ελλάδα, χρειάζεται σωστή κουλτούρα, που μπορεί να αποφέρει σημαντικά αποτελέσματα σε δρομολόγια, αριθμό φορτηγών, ρύπους CO2 και κόστος μεταφοράς, ωστόσο επισήμανε πως εχθρός της εφαρμογής τους στη χώρα αποτελεί η πολυπλοκότητα και ο χρόνος που χρειάζεται για την αλλαγή της κουλτούρας. Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η αναφορά του κ. Ζούκη στην πιλοτική συνεργασία ΑΒ Βασιλόπουλου και METRO, επισημαίνοντας και τα αρνητικά σημεία της (αύξηση λειτουργικού κόστους σε πρώτη φάση, επιπλέον ρίσκο καταστροφών) και προτείνοντας λύσεις (εφαρμογή σε μεγάλη κλίμακα, αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο, ανάπτυξη τεχνολογίας και χρήση φιλικών προς το περιβάλλον μεθόδων).
Startups και αγροτικός τομέας σε καιρούς κρίσης
Στη συνέχεια, ο Απόστολος Αποστολάκης, Επενδυτής Partner της VentureFriends και ex member of the board του Taxibeat, χαρακτήρισε «αντίδοτο στην κρίση» τα ελληνικά startups, καθώς η τεχνολογία έχει τη δυναμική να αλλάξει όλους τους τομείς της οικονομίας. Μάλιστα, τόνισε πως η κρίση έχει αφήσει λίγο πίσω την Ελλάδα από τεχνολογικής πλευράς κι αυτό αφήνει περιθώρια στους νέους να αναπτύξουν τις ιδέες τους. Ο Χρήστος Σταμάτης, CEO της Stevia Hellas Coop, από την πλευρά του, μίλησε για τη δημιουργία του συνεταιρισμού που παράγει ελληνική στέβια (Stevia Hellas) και την εξάγει στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο και ξεχώρισε τους τρεις βασικούς πυλώνες ανάπτυξης του αγροτικού τομέα: συνέργεια σε επίπεδο διαφορετικών ομάδων, επαφή με την τεχνολογία και αξιόλογο τελικό προϊόν.
Τελευταία παρουσίαση του συνεδρίου, ήταν αυτή του Δρ Αθανάσιου Τσαυτάρη, Κοσμήτωρ του Perrotis College της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής Θεσσαλονίκης (τον προλόγισε ο Παντελής Παντελιάδης, Πρόεδρος της METRO ΑΕΒΕ), ο οποίος μίλησε για τις εξελίξεις στη Γονιδιωματική και τις επιπτώσεις τους στη γεωργία, τη διατροφή και την προστασία της υγείας.
Τις εργασίες του 12ου συνεδρίου του ECR Hellas έκλεισε ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, Διευθύνων Σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ και Πρόεδρος του ΔΣ ECR Hellas Λιανεμπόριο, ο οποίος στάθηκε στα βασικά συμπεράσματα και ανανέωσε το ραντεβού με τους σύνεδρους για το επόμενο συνέδριο του Συνδέσμου.