Σύγχυση ήταν το συμπέρασμα από τη δεύτερη ημέρα συζήτησης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για τις αλλαγές στις Πανελλαδικές εξετάσεις και το Λύκειο κι αυτό γιατί ενώ ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γεράσιμος Κουζέλης τάχθηκε υπέρ της εισαγωγής στα ΑΕΙ με πανελλαδικές εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα, ο πρόεδρος της Επιτροπής Διαλόγου για την Παιδεία κ. Λιάκος «κατεβάζοντας» άλλη πρόταση εισηγήθηκε Τράπεζα Θεμάτων.

Την ίδια ώρα ακόμα μεγαλύτερη σύγχυση για το τι μέλλει γενέσθαι προκαλεί το αίτημα πρυτάνεων για δραστική μείωση που φτάνει έως και το 50% του αριθμού των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Συγκεκριμένα ο κ. Κουζέλης είπε: «Η εξασφάλιση του αδιάβλητου περνάει μέσα από πανελλαδικά οργανωμένες εξετάσεις, έτσι όπως αυτή τη στιγμή τις ξέρουμε, για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια. Δηλαδή, παίρνει κανείς το απολυτήριο του έχοντας προσθέσει την βαθμολογία του, την επονομαζόμενη προφορική, ό,τι δηλαδή απαιτείται απ’ αυτόν εντός της σχολικής διαδικασίας στα δύο τετράμηνα και από την τελική γραπτή πανελλαδικά οργανωμένη εξέταση του, κατά αντίστοιχο με τον τωρινό τρόπο.Ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, επεσήμανε ότι «Το κυρίαρχο είναι οι ακυρωμένες τελευταίες δύο τάξεις του Λυκείου και σε σχέση με αυτό είναι η αναβάθμισή τους προφανώς, άρα η απόκτηση ενός απολυτηρίου που θα έχει μία υπόσταση πολύ σοβαρότερη από τη σημερινή. Το θέμα της εισαγωγής στα πανεπιστήμια, δηλαδή της κατάργησης του απάνθρωπου και εκπαιδευτικά ακυρωτικού τρόπου εισαγωγής και βεβαίως μία πολύ μεγαλύτερης ευελιξίας στον πρώτο χρόνο των πανεπιστημίων. Αυτό αν θέλετε είναι το τετράπτυχο, το οποίο στον πυρήνα του έχει την αναβάθμιση του Λυκείου και τα υπόλοιπα σχεδόν προκύπτουν από αυτό το πρόβλημα. Σχολιάζοντας τον κ. Λιάκο είπε: «Χαίρομαι ιδιαιτέρως που σήμερα μου έδωσε ο κ. Λιάκος μια έκδοση που έχει την Έκθεση του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία.» Ο πρόεδρος του ΙΕΠ, αναφέρθηκε στις αλλαγές στη Β΄και Γ΄λυκείου και στην πρόταση για χρόνια υποχρεωτικό σχολείο Συγκεκριμένα ο κ. Κουζέλης τόνισε ότι:

Για την Β’ και Γ’ Λυκείου: Ευκαιρία για συστηματική δουλειά στα μαθήματα. Αναφέρω χαρακτηριστικά ότι τα μαθήματα επιλογής, στα οποία εκφράζεται το ενδιαφέρον των μαθητών στην Β΄ Λυκείου είναι τετράωρα, ενώ στην Γ΄ Λυκείου προτείνουμε να είναι εξάωρα. Παρεμπιπτόντως, αυτό θα είναι μια κρίσιμη συμβολή του δημοσίου σχολείου στην έλλειψη ανάγκης να παρακολουθεί κανείς φροντιστήρια, καθώς και ο αριθμός των μαθητών θα μειώνεται, αλλά και οι ώρες θα είναι περισσότερες, ως εκ τούτου, εφόσον πρόκειται για επιλογές μαθημάτων.

Για την Α’ Λύκείου: χαρακτηριστικό, μια φροντίδα ολοκλήρωσης των αναγκαίων γνώσεων και των αναγκαίων ικανοτήτων, έτσι όπως τις σχεδιάζει η Πολιτεία, με την Α’ Λυκείου. Να το «αναποδογυρίσω» αυτό, για να το πω ως επιχείρημα. Αντιλαμβανόμαστε την Α’ Λυκείου κοινή αφετηριακή τάξη για οτιδήποτε κάνουν οι μαθήτριες και μαθητές στη συνέχεια.:Σε αυτή τη λογική θεωρούμε, ότι μπορούμε να περάσουμε ήδη, και το προτείνουμε στο Υπουργείο, στην εξασφάλιση της υποχρεωτικότητας της Α’ Λυκείου, με μια προοπτική βέβαια στην οποία εντάσσεται η σταδιακή- δεν έχω καλό ουσιαστικό για αυτό-υποχρεωτικοποίηση και των υπολοίπων τάξεων του Λυκείου και της Α’ τάξης του Νηπιαγωγείου, δηλαδή σε ένα 14χρονο υποχρεωτικό σχολείο, στο οποίο βέβαια παραμένει μια δυνατότητα επιλογών, άρα πολυκλαδικότητας, στις τελευταίες τάξεις στο Λύκειο.

Και επεσήμανε: «Δεν φανταζόμαστε κανένα φραγμό στην μετάβαση από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, ούτε από μία τάξη του Λυκείου στην άλλη. Θεωρούμε ότι στην Α’ Λυκείου πρέπει να έχει ολοκληρωθεί και να έχει πιστοποιηθεί και εκείνο το τμήμα των γνώσεων και ικανοτήτων που είναι απαραίτητο, όπως είναι οι ξένες γλώσσες, άρα εγγράφουμε μια πιστοποίηση ξένων γλωσσών στην Α’ Λυκείου και από την Α’ Λυκείου, αλλά κυρίως στην Β’ Λυκείου και στην Γ’ Λυκείου, δίνουμε τη δυνατότητα στην πρόταση, στους μαθητές και στις μαθήτριες, να παρακολουθήσουν την ανάπτυξη των δικών τους ενδιαφερόντων, κλήσεων και προσεγγίσεων.»

Αναφερόμενος στη Β Λυκείου τόνισε: «προτείνουμε να κρατήσουμε ένα κορμό τεσσάρων ενοτήτων- όταν λέω ενοτήτων, εννοώ τεσσάρων βασικών αντικειμένων- άλλα με την έννοια:
1 οι φυσικές επιστήμες,
2 οι κοινωνικές επιστήμες,
3 η Γλώσσα,

Αρα μια ευρύτερη αντιμετώπιση των αντικειμένων, με την δυνατότητα μετά των μαθητών να κάνουν επιλογή, έτσι ώστε να αρχίζουν να δοκιμάζουν τις κλήσεις τους, για να μεταβούμε σε μια Γ’ Λυκείου».

Σε ότι αφορά στο απολυτήριο λυκείου ο κ. Κουζέλης τόνισε: Αντιλαμβανόμαστε ότι το απολυτήριο θα πρέπει να ενισχυθεί, να δοθεί αξία σε αυτό και αυτό σημαίνει δύο διαφορετικά και φαινομενικά αντιφατικά πράγματα. Θα πρέπει να δοθεί αξία, με το να δοθεί αξία και στη σχολική διαδικασία, άρα πρέπει να φροντίσουμε ώστε να ενισχυθεί η ενδοσχολική πλευρά της λήψης του απολυτηρίου, να δώσουμε δύναμη σε αυτό και δεύτερον, να δοθεί αν είναι δυνατόν, και μια «έμμεση πιστοποίηση» της αξίας αυτής της διαδικασίας με ενδεχομένως, πανελλαδικά οργανωμένη εξέταση, στα τέσσερα μαθήματα στα οποία πλέον περιορίζεται η Γ’ Λυκείου.

Μείωση των εισακτέων ζητούν οι πρυτάνεις

Την ίδια ώρα οι πρυτάνεις κεντρικών πανεπιστημίων ζητούν μείωση έως και κατά 50% του αριθμού των εισακτέων για φέτος σε σχέση με τον αριθμό που ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας.

Ήδη πρυτάνεις έχουν στείλει στο υπουργείο αιτιολογημένες εισηγήσεις για τον αριθμό των εισακτέων επικαλούμενοι, σύμφωνα με το Έθνος, την υποχρηματοδότηση των τελευταίων ετών, τον μεγάλο αριθμό συνταξιοδοτήσεων σε διδακτικό προσωπικό που δεν αναπληρώθηκαν, την έλλειψη υποδομών αλλά και τον πρόσθετο αριθμό φοιτητών λόγω μετεγγραφών.

Συγκεκριμένα το Πανεπιστήμιο Πατρών αλλά και το Οικονομικό ζητούν μείωση κατά 50%, το ΤΕΙ Αθήνας κατά 42%, το Πανεπιστήμιο Πειραιά κατά 35,8%, το ΑΠΘ κατά 34,1% και το ΕΜΠ κατά 30%.