της Μαριάννας Τζάννε

Χωρίς τον Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης θα υιοθετηθεί όπως όλα δείχνουν το ηλεκτρονικό εισιτήριο, προκειμένου ο ΟΑΣΑ να ξεπεράσει τον σκόπελο της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων. Μετά την αρνητική γνωμοδότηση που έβαλε «πάγο» στο Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Κομίστρου, εκτιμώντας ότι γίνεται υπέρμετρη καταγραφή προσωπικών δεδομένων, ο Οργανισμός προχωρεί στην αφαίρεση του ΑΜΚΑ από τα προαπαιτούμενα για την έκδοση της έξυπνης ηλεκτρονικής κάρτας AΤΗ.ΕNA-CARD.

Από την 1η Φεβρουαρίου, ο ΟΑΣΑ έχει ξεκινήσει πιλοτικά να διοχετεύει στην αγορά το νέο εισιτήριο, όμως η υποδοχή ηλεκτρονικών αιτήσεων για την έκδοση καρτών πάγωσε λόγω της Αρχής. Ο Πρόεδρος του Οργανισμού κ. Τάσος Ταστάνης, εξηγεί στο newmoney.gr ότι τα στοιχεία αυτά πέρα από την ανώνυμη στατιστική επεξεργασία των μετακινήσεων, προκειμένου να εφαρμοστεί στο προσεχές μέλλον μια νέα δικαιότερη και αναλογικότερη τιμολογιακή πολιτική, ήταν χρήσιμα και για άλλους σκοπούς.

«Μπορούσαμε σε περίπτωση απώλειας ή κλοπής της κάρτας να την αντικαθιστούμε χωρίς να χάνει ο επιβάτης το αντίτιμο που είχε προπληρώσει για όσο χρόνο ισχύει η κάρτα του». Αυτό είναι ένα πλεονέκτημα που φαίνεται να χάνεται αφού χωρίς την ταυτοποίηση που έδινε το ΑΜΚΑ αν κάποιος χρήστης χάσει την κάρτα του π.χ στα μέσα του μήνα, ο ΟΑΣΑ είναι αδύνατο να διασταυρώσει τα στοιχεία του, με αποτέλεσμα ο επιβάτης να αναγκάζεται να βγάλει καινούρια κάρτα.

Η εγκατάσταση του τεχνολογικού εξοπλισμού για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, βαίνει προς το τέλος της, είναι σαφές όμως ότι από το χρόνο προσαρμογής του επιβατικού κοινού θα εξαρτηθεί πότε θα αντικαταστήσει πλήρως το συμβατικό κόμιστρο.

Στον Οργανισμό δεν φαίνεται να βιάζονται. «Ο χρόνος αυτός εξαρτάται από την ταχύτητα διείσδυσής του και προσαρμογής του επιβατικού κοινού στις νέες συνθήκες», επισημαίνει ο Πρόεδρος του ΟΑΣΑ και φέρνει ως παράδειγμα την εμπειρία από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως για παράδειγμα την Αγγλία και την Πορτογαλία. «Το διάστημα που χρειάστηκε να λειτουργούν εκεί παράλληλα το συμβατικό και το ηλεκτρονικό εισιτήριο κράτησε περίπου δύο χρόνια. Εμείς θέλουμε και θα επιδιώξουμε, χωρίς βέβαια να κάνουμε βεβιασμένες ενέργειες, το διάστημα αυτό να είναι πολύ μικρότερο. Με μια καλή επικοινωνιακή πολιτική που θα ξεκινήσουμε να ασκούμε το επόμενο διάστημα πιστεύουμε πως θα πετύχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα».

Εισιτηριοδιαφυγή

Για το πρόβλημα της εισιτηριοαποφυγής στα αστικά μέσα συγκοινωνίας της Αθήνας, υπάρχουν μόνον εκτιμήσεις, σημειώνει ο κ Ταστάνης. «Η τελευταία μελέτη που έγινε για το θέμα αυτό ήταν το 2006 ή 2007 και φυσικά δεν ανταποκρίνεται πια στα σημερινά δεδομένα. Πρέπει ωστόσο να διευκρινιστεί ότι τα πολύ μεγάλα ποσοστά της εισιτηριοαποφυγής που αναφέρονται κατά καιρούς σε διάφορα δημοσιεύματα είναι εξαιρετικά υπερβολικά και δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Προφανώς κάποιοι δεν λαμβάνουν υπόψη πως σήμερα με αποφάσεις της κυβέρνησης, σημαντικά τμήματα του πληθυσμού δικαιούνται να μετακινούνται δωρεάν με τα αστικά μέσα μεταφοράς, όπως οι άνεργοι, τα ΑμΕΑ, τα μέλη των Σωμάτων Ασφαλείας κ.ά» .Το πρόβλημα της εισιτηριοαποφυγής ο ΟΑΣΑ προσπαθεί να το λύσει με την πρόσληψη 165 ατόμων με τα οποία επιδιώκει να ενισχυθεί το Σώμα Ελεγκτών Κομίστρου αλλά και με την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.

Αναδιάρθρωση ΟΑΣΑ

Με πολύ αργούς ρυθμούς κινείται αντίστοιχα ο ΟΑΣΑ στο σχέδιο αναδιάρθρωσης που η κυβέρνηση έχει ψηφίσει από το 2015 καθ’ υπόδειξη των δανειστών και του τρίτου μνημονίου. «Το σχέδιο αναδιάρθρωσης του Οργανισμού δεν καθυστερεί καθόλου, παρότι όταν όταν τοποθετηθήκαμε στη διοίκηση του ΟΑΣΑ βρήκαμε μόνο ένα σχέδιο σε τίτλους» υποστηρίζει ο κ. Ταστάνης.

Ομως η ομιλική λειτουργία μεταξύ των αστικών συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ), που θα επιτυγχάνει οικονομίες κλίμακας και θα βοηθήσει στη βιωσιμότητα και ανάπτυξη των
δημόσιων αστικών συγκοινωνιών στην πρωτεύουσα, αντιμετωπίζεται με προβληματισμό και καψυποψία ειδικά από τους εργαζόμενους. Ο λόγος είναι οι επιπτώσεις που θα φέρει στο προσωπικό της κάθε εταιρείας αλλά και η αβεβαιότητα για το μέλλον που γεννά η ένταξή τους στο νέο Υπερταμείο. «Διαβεβαιώνουμε ότι αυτό θα γίνει σε συνεργασία και με τη συμμετοχή των εργαζομένων.

Δεν πρόκειται να γίνουν αποσπάσεις χωρίς τη συναίνεση των εργαζομένων και δεν πρόκειται να γίνουν απολύσεις προσωπικού. Το αντίθετο, μάλιστα.Θα γίνουν προσλήψεις προκειμένου να καλυφθούν τα κενά που υπάρχουν» ισχυρίζεται ο κ. Ταστάνης και προσθέτει μερικές ακόμα σημαντικές παραμέτρους που υπηρετούν το σχέδιο αναδιάρθωσης. Την εφαρμογή της τηλεματικής και του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, τον επανασχεδιασμό του συγκοινωνιακού χάρτη της πρωτεύουσας, τη διεκδίκηση χρηματοδοτικών εργαλείων, προκειμένου να ανανεωθεί ο γηρασμένος στόλος οχημάτων αλλά και την πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού σε κρίσιμες ειδικότητες, όπως οδηγών και τεχνικών τόσο στην ΟΣΥ όσο και στη ΣΤΑΣΥ.