Οι Αθηναίοι και λοιποί εποχούμενοι εξοργίζονται στο μποτιλιάρισμα του κέντρου, οι συγκοινωνιολόγοι δικαιώνονται για τις προβλέψεις τους, ο Δήμος Αθηναίων προσπαθεί να αμυνθεί και να υπερασπιστεί το πιο φιλόδοξο μεταρρυθμιστικό του σχέδιο για την πόλη καθώς δέχεται καταιγισμό πυρών.

Ύστερα από μόλις μία ημέρα εφαρμογής των δραστικών παρεμβάσεων, κυρίως στην Πανεπιστημίου, ο Μεγάλος Περίπατος ξεσηκώνει ακραίες αντιδράσεις. Διχάζει αυτόχθονες και μη, εισάγοντας έναν σκωπτικό νεολογισμό στο καθημερινό λεξιλόγιο των Αθηναίων: «Ο Μεγάλος Ταλαι-περίπατος».

Ασφαλώς, ουδείς αμφισβητεί την πραγματικότητα: Με την Όλγας κλειστή και την Πανεπιστημίου στενεμένη κατά το ήμισυ, το κέντρο της πρωτεύουσας «έπηξε» κυριολεκτικά. Ιδιαίτερα κατά τις ώρες αιχμής, η συμφόρηση δημιούργησε μια αλυσιδωτή αντίδραση, προξενώντας ατελείωτες ουρές μόλις και μετά βίας κινούμενων οχημάτων σε έναν νοητό κύκλο από τη Νέα Σμύρνη και την Καλλιθέα έως τους Αμπελόκηπους.

Τα social media βράζουν από θυμό, εκτοξεύοντας κάθε είδους επικρίσεις και κατηγορίες προς το δήμο και προσωπικά τον Κώστα Μπακογιάννη. Όπως ήταν, εν τινί μέτρω, αναμενόμενο, μετά από το… μάστερ στην επιδημιολογία, μεγάλη μερίδα των παραπονούμενων για τον Μεγάλο Περίπατο, τώρα επιδεικνύει την επιστημοσύνη της και στην συγκοινωνιολογία. Και, ως άμεση συνεπαγωγή, έρχεται η συλλήβδην καταδίκη του όλου εγχειρήματος.

Εάν θέλει όμως κάποιος να είναι στοιχειωδώς ψύχραιμος, μπορεί να εστιάσει σε μια σειρά από ενδιαφέροντα στοιχεία, αρνητικά αλλά και θετικά. Όπως πχ ότι στην τρέχουσα φάση και για τις επόμενες ημέρες, στη συντριπτική τους πλειονότητα οι οδηγοί δεν απέφυγαν τη διάσχιση του κέντρου. Είτε επειδή αψήφισαν τις σχετικές προειδοποιήσεις για αυξημένη επιβάρυνση λόγω των έργων, είτε επειδή απλώς δεν ενημερώθηκαν.

Ασχέτως του πόσο καλά μελετημένος είναι ο Μεγάλος Περίπατος, πόσο ωφέλιμος θα αποδειχθεί κ.λπ. ο Δήμος Αθηναίων δεν εξάντλησε τις δυνατότητες ενημέρωσης του κοινού για το ποιες θα είναι οι πραγματικές συνέπειες των παρεμβάσεων -και ιδιαίτερα στην πρώτη φάση τους, όταν κατά κανόνα η νέα κατάσταση υποτιμάται, αντιμετωπίζεται ενστικτωδώς αρνητικά κ.ο.κ.

Εάν ο Μεγάλος Περίπατος είναι η μεγαλύτερη και πιο φιλόδοξη αστική παρέμβαση στην Αθήνα εδώ και δεκαετίες, η καμπάνια ενημέρωσης θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον αναλόγου μεγέθους. Κάτι σαν τις αυστηρές εντολές που έδιναν οι αρχές για την κυκλοφορία στις λεγόμενες «Ολυμπιακές λωρίδες» εν όψει Ολυμπιακών Αγώνων, το 2004.

Ο Δήμος, είτε επειδή δεν το θέλησε, είτε επειδή δεν διαθέτει τα απαιτούμενα μέσα, εν τέλει άφησε τους οδηγούς να ζήσουν από πρώτο χέρι τη δοκιμασία της στενωπού: Με τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ να σταματούν στη δεξιά από τις, μόνο τρεις πλέον, λωρίδες της Πανεπιστημίου για την αποβίβαση και επιβίβαση, οι οδηγοί συνειδητοποίησαν ότι στην πραγματικότητα έχουν μόνο δύο λωρίδες στη διάθεσή τους. Κι αυτό δεν ήταν έκπληξη, ούτε έτυχε να συμβεί. Ήταν εξ αρχής δεδομένο -εξού και ο Δήμος, τη Δευτέρα το απόγευμα, προώθησε ξανά στα ΜΜΕ τη συγκοινωνιολογική μελέτη για τις συνέπειες που θα έχουν στην κυκλοφορία της πόλης οι παρεμβάσεις για τον Μεγάλο Περίπατο. Θυμίζοντας ότι τη συγκεκριμένη μελέτη του ΕΜΠ ψήφισαν κατά ευρεία πλειοψηφία τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου.

Δείτε ΕΔΩ τη μελέτη

Μια άλλη σημαντική παράμετρος της εν τω γίγνεσθαι νέας πραγματικότητας, αποτελεί το γεγονός ότι, όπως είχαν προβλέψει οι συγκοινωνιολόγοι, η επιβάρυνση της κυκλοφορίας προβλέπεται να είναι μεγάλη εάν οι οδηγοί δεν αλλάξουν συνήθειες. Ταυτόχρονα είναι δεδομένο ότι υπερβαίνει το 70% το ποσοστό των οχημάτων «διαμπερούς κίνησης», δηλαδή όσων απλώς διασχίζουν το κέντρο χωρίς είναι απαραιτήτως αναγκασμένοι να το κάνουν.

Όσοι θυμούνται τα επεισόδια για την πεζοδρόμηση της Βουκουρεστίου, τις έξαλλες αντιδράσεις για την Διονυσίου Αρεοπαγίτου ή ακόμη και τις διαδηλώσεις στην Ερμού από τους ίδιους τους καταστηματάρχες, μπορούν και να διακρίνουν τις ομοιότητες.

Εάν κάποιος αποφάσιζε να διασχίσει την Ερμού ή τη Βουκουρεστίου με το αυτοκίνητό του, επειδή «έτσι συνήθιζε κάποτε», πέραν του κινδύνου λιντσαρίσματος που θα αντιμετωπίσει, τα πρόστιμα, τη σύλληψη κ.λπ., θα υποβάλει τον εαυτό του και σε μια τεράστια ταλαιπωρία. Κάπως έτσι -αν και σε εμβρυακό στάδιο επί του παρόντος- φαντάζουν οι αντιδράσεις για τη… μισερή Πανεπιστημίου.

Κατά τη συγκοινωνιολογική μελέτη του ΕΜΠ, όρος για την εξομάλυνση και την ισορρόπηση της κυκλοφορίας στις νέες συνθήκες που επιβάλει ο Μεγάλος Περίπατος, είναι ότι ένα ποσοστό -πολύ χαμηλό, κάτω του 10%- των οδηγών, θα σταματήσει να διασχίζει το κέντρο, μόνο και μόνο επειδή έτσι το συνήθιζε επί χρόνια ή και δεκαετίες. Τα νέα δεδομένα, απαιτούν, υποχρεωτικά και νέες δυνατότητες προσαρμογής. Και η προσαρμογή απαιτεί χρόνο.

Ευρύτατη συζήτηση για τα κυκλοφοριακά προβλήματα που προκλήθηκαν σήμερα στην Αθήνα, από την πιλοτική εφαρμογή του «Μεγάλου Περίπατου», απασχόλησε τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της.

«Δεν ήταν ευχάριστο το πρόβλημα που προκλήθηκε», δήλωσε ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης. «Ακούμε την κριτική και αυτά που μας λένε οι πολίτες» και η Ομάδα των Επιστημόνων «παρακολουθεί την πιλοτική εφαρμογή του έργου, όχι μέρα με τη μέρα, αλλά ώρα με την ώρα», είπε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος. Πρόκειται, πρόσθεσε, για ένα μεγάλο έργο που συζητείτο επί 35 χρόνια και τώρα γίνεται και επιφέρει μεγάλες αλλαγές προς όφελος των ίδιων των κατοίκων της πόλης.

Ο γενικός γραμματέας του δήμου Αλέξανδρος Τσιατσιάμης, διαβεβαίωσε ότι άμεσα θα διευθετηθούν πολλά από τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν και παράλληλα ενημερώνονται σχετικά οι οδηγοί για τις μετακινήσεις τους στο κέντρο.  Ο επικεφαλής της « Ανοιχτής Πόλης» Νάσος Ηλιόπουλος ανάφερε ότι ενδέχεται να μην ήταν κατάλληλο το timing που ξεκίνησε η εφαρμογή του.

Ο επικεφαλής της παράταξης «Αθήνα είσαιεσύ» Παύλος Γερουλάνος τόνισε πώς «ούτε στιγμή δεν πρέπει να κάνουμε πίσω» αλλά απαιτείται Συγκοινωνιακή Μελέτη». Ο επικεφαλής της « Λαϊκής Συσπείρωσης» έκανε λόγο για βεβιασμένες κινήσεις χωρίς να υπήρχε η κατάλληλη προετοιμασία, ζητώντας παράλληλα να εξαιρεθεί η οδός Αθηνάς. «Αναμενόμενα» χαρακτήρισε τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν, ο επικεφαλής της παράταξης «Αθήνα και πάλι Αθήνα» Γιώργος Βουλγαράκης, ενώ ο Γιώργος Καραμπελιάς, επικεφαλής της παράταξης « Αθήνα για την Ελλάδα» έκανε λόγο για «εσφαλμένη κίνηση», προβλέποντας ότι τα κυκλοφοριακά προβλήματα θα επιδεινωθούν.

Το ΚΚΕ

Το ΚΚΕ, πάντως, ως σταθερά αντιπολιτευόμενη δύναμη σε όλα τα πεδία της πολιτικής ζωής, εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με το κομφούζιο. Η οποία αναφέρει τα εξής: «Ο “Μεγάλος Περίπατος” της Αθήνας εξελίσσεται σε “Μεγάλη Ταλαιπωρία” για τους εργαζόμενους, τους επαγγελματίες και τους κατοίκους της Αθήνας, καθώς οι συγκοινωνιακές παρεμβάσεις που ξεκίνησαν από την προηγούμενη βδομάδα και εντάθηκαν από χθες με τις παρεμβάσεις στην Πανεπιστημίου και την πλατεία Συντάγματος οδήγησαν σε πρωτοφανή κίνηση στο Κέντρο. Αυτή η κίνηση επηρεάζει κατοίκους και διερχόμενους, ενώ εξαπλώνεται και στις κεντρικές οδικές αρτηρίες στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, την Πειραιώς, τη Συγγρού, την Πατησίων, την Αχαρνών και αλλού, ακόμη και σε στενά.

» Επιβεβαιώνεται η τοποθέτηση του ΚΚΕ και της Λαϊκής Συσπείρωσης Αθήνας, ότι δεν έχει υπάρξει ολοκληρωμένο χωροταξικό σχέδιο, ούτε ολοκληρωμένη μελέτη, για τις παρεμβάσεις που πραγματικά χρειάζεται να γίνουν. Αυτά είναι τα αποτελέσματα της βιασύνης της δημοτικής αρχής, που μαζί με τη στήριξη των συνδυασμών του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΙΝΑΛ στο Δημοτικό Συμβούλιο, προχώρησαν εν μέσω πανδημίας κι ενώ έχει αρθεί ο δακτύλιος στην Αθήνα στο να διαμορφώσουν το περιβόητο “τουριστικό περιβάλλον”, αγνοώντας τις ανάγκες κατοίκων, επαγγελματιών και εργαζομένων. Είναι πρόκληση τη στιγμή που εμφανίζεται η δημοτική αρχή, ως προστάτης της υγείας των δημοτών, να προκαλεί κυκλοφοριακό κομφούζιο και ταυτόχρονα να μη λαμβάνει ούτε ένα στοιχειώδες μέτρο για το στοίβαγμα του κόσμου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, παίζοντας το γνωστό παιχνίδι αρμοδιοτήτων με την κυβέρνηση και το υπουργείο.

» Αν ήταν το κίνητρο η βελτίωση της ποιότητας ζωής των λαϊκών στρωμάτων της Αθήνας θα έμπαινε σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναβάθμισης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της πρωτεύουσας, με πύκνωση του δικτύου των δρομολογίων, με αύξηση του προσωπικού και των οχημάτων, ώστε να μπορούσε ευκολότερα να υποκατασταθεί η χρήση των ΙΧ από τη χρήση των ΜΜΜ».

Εναλλακτικές διαδρομές

Από την πλευρά του, ο Δήμος Αθηναίων υποδεικνύει εναλλακτικές διαδρομές προς αποφυγήν της ταλαιπωρίας και ζητά -τι άλλο;- κατανόηση: «Μεγάλος Περίπατος: Χρήσιμες οδηγίες για όσους μετακινούνται με ΙΧ. Η πιλοτική εφαρμογή του Μεγάλου Περιπάτου, επιτρέπει στην επιστημονική ομάδα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, που κατήρτισε την συνολική μελέτη, να καταγράφει και να αξιολογεί καθημερινά όλες τις διαστάσεις του έργου και τις δυνατότητες που δίνει στην πόλη να αποκτήσει την ισορροπία μετακίνησης μεταξύ πεζών, ποδηλατών, οδηγών και επιβατών.

Ήδη, οι πιλοτικές παρεμβάσεις του Μεγάλου Περιπάτου στην Βασιλίσσης Όλγας, αντιμετωπίστηκαν θετικά από εκατοντάδες πολίτες που βρέθηκαν στην περιοχή κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.

Για την πρώτη ημέρα της πιλοτικής εφαρμογής των ρυθμίσεων στην οδό Πανεπιστημίου, που αποτελεί μια πολύ πιο κεντρική αρτηρία στο κέντρο της πόλης, οι συγκοινωνιολόγοι του ΕΜΠ, αξιολογούν τα δεδομένα και θα συνεχίσουν να το κάνουν το επόμενο χρονικό διάστημα.

Ο Μεγάλος Περίπατος ξεκίνησε για να απελευθερώσει και να αποδώσει στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας ελεύθερο χώρο. Χώρο που θα αλλάξει την καθημερινότητα, θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής και θα διασφαλίζει το δικαίωμα μετακίνησης για όλους, όπως γίνεται στις σύγχρονες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Για πρώτη φορά στην Αθήνα, μία τόσο μεγάλης κλίμακας αστική παρέμβαση, υλοποιείται σταδιακά, με την πιλοτική εφαρμογή της, για να τη βιώσουμε όλοι και να παρακολουθήσουμε όλοι την εξέλιξή της βήμα προς βήμα. Ζητούμε την υπομονή και την κατανόηση των διερχομένων οδηγών, σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια.

Για τη διευκόλυνση των οδηγών προτείνονται οι εξής εναλλακτικές διαδρομές:

1. Από Νότια Προάστια:

προς Ομόνοια

Χαμοστέρνας– Πειραιώςπρος Παγκράτι– Αμπελόκηπους

α) Συγγρού – Καλλιρρόης – Βασ. Κωνσταντίνουβ) Συγγρού – Πετμεζά – Καλλιρόης – Βασ. Κωνσταντίνουπρος ΠλάκαΑμαλίας (άνοδος) – Βασ. Γεωργίου – Φιλελλήνων – Αμαλίας (κάθοδος) (Όπως μέχρι σήμερα)

2. Από Νότια Προάστια μέσω Βουλιαγμένης:α) Διάκου – Αμαλίας (όπως μέχρι σήμερα)β) Αρδηττού – Βασ. Κωνσταντίνου – Πλατεία Σκουζέ – Ρηγίλλης – Βασ.Σοφίας (όπως μέχρι σήμερα)

3. Από Βόρεια προς Κέντροα) μέσω Λ.Αλεξάνδρας – Πατησίωνβ) μέσω Βασ.Σοφίας – Σόλωνοςγ) μέσω Λ. Αλεξάνδρας – Ιπποκράτους

4. Από Βόρεια προς Νότια

Βασ.Κωνσταντίνου – Αρδηττού – Καλλιρόης – Συγγρού (όπως μέχρι σήμερα)

5. Από Σύνταγμα προς Παγκράτια) Φιλελλήνων Σουρή – Αμαλίας – Σύνταγμα – Βασ.Σοφίας- Ριζάρηβ) Αμαλίας –Διάκου – Βουλιαγμένης- Φιλολάου (ή Α Νεκροταφείο)Επισυνάπτεται η μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, όπως παρουσιάστηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας και ψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία.

Πηγή: protothema.gr