Αν υπάρχει ένα αξεσουάρ που είναι κοινό σε όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα, αυτό είναι οι ποτηροθήκες. «Και τώρα, τι θα γίνουν οι ποτηροθήκες που θα μείνουν άδειες από καφέ;» αναρωτιούνται οι Ελληνες οδηγοί με αφορμή τον ντόρο για τη διάταξη του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος προβλέπει πρόστιμο ύψους 100 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος για 30 μέρες για όσους οδηγούν και πίνουν καφέ ταυτόχρονα. Η αλήθεια, ωστόσο, είναι ότι αυτό είναι το… λιγότερο για το οποίο θα πρέπει να ανησυχούν οι «άτακτοι» οδηγοί.
Ο νέος ΚΟΚ, ο οποίος θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση εντός του τρέχοντος μήνα, φέρνει πολλές αλλαγές, με στόχο να μειωθούν δραματικά, αν όχι να μηδενίσουν, τα τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα. Μειώνει στα 30 χ.α.ώ. τα όρια ταχύτητας στον αστικό ιστό, κάτι που ανοίγει τον δρόμο και στα οχήματα μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια, ποδήλατα κ.ά.), θεσπίζει αυστηρότατες ποινές για τη μη τήρηση των ορίων ταχύτητας, τη μη χρήση κράνους (κάτι που αφορά και τα οχήματα μικροκινητικότητας), την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και την αντικανονική προσπέραση, αλλά και ρυθμίζει την κίνηση στους δρόμους με τρόπο διαφορετικό από αυτόν που ξέραμε. Επιτρέπει, για πρώτη φορά, τη διήθηση -δηλαδή τους ελιγμούς- των δίτροχων ανάμεσα στα αυτοκίνητα στην κίνηση, αλλά και τους δίνει την προτεραιότητα να βγαίνουν μπροστά στο φανάρι.
Προτεραιότητα στα δίκυκλα
Ο νέος ΚΟΚ δίνει μεγάλο βάρος στα δίκυκλα, τα οποία έχουν χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και αποφορτίζουν τον κυκλοφοριακό φόρτο, αλλά και επειδή πρωταγωνιστούν στα τροχαία. Ετσι, θεσπίζεται νέα προτεραιότητα στα φανάρια, καθώς επιτρέπεται στα δίκυκλα να περνούν μπροστά από τα αυτοκίνητα για να περιμένουν το πράσινο (για λόγους ασφαλείας, αλλά και διευκόλυνσης της κίνησης), ενώ επιτρέπεται υπό όρους η διήθηση.Τα δίκυκλα θα μπορούν πλέον νόμιμα να κάνουν ελιγμούς ανάμεσα στα αυτοκίνητα όταν αυτά είναι σταματημένα, υπό τον όρο όμως ότι δεν θα παραβιάζουν το όριο ταχύτητας. Ο λόγος είναι ότι εάν κάποια μοτοσικλέτα κινείται με 25 χ.α.ώ. ανάμεσα στα σταματημένα στην κίνηση αυτοκίνητα, μπορεί να αποφύγει ένα τροχαίο, κάτι που μπορεί να εξελιχθεί σε περιστατικό με βαρύ τραυματισμό εάν η ταχύτητά του είναι 50, 60, ή 80 χ.α.ώ. Με τον νέο ΚΟΚ αλλάζει και ο τρόπος στάθμευσης των μοτοσικλετών, καθώς πλέον θα επιτρέπεται να σταθμεύουν μόνο κάθετα στο οδόστρωμα (σε αντίθεση με σήμερα, που επιτρέπεται να παρκάρουν παράλληλα με το πεζοδρόμιο), ώστε να εξοικονομούνται θέσεις στάθμευσης για αυτοκίνητα.
Αυτό που αλλάζει είναι και οι ποινές για τη μη χρήση κράνους, οι οποίες αυστηροποιούνται καθώς σε περίπτωση υποτροπής θα υπάρχει ο κίνδυνος αφαίρεσης της άδειας οδήγησης έως και 5 χρόνια, ενώ υπό εξέταση είναι να θεσπιστεί η επιβολή προστίμου γι’ αυτό το παράπτωμα.
Τα παραπάνω θα ισχύουν για όλα τα δίκυκλα. Με δεδομένο ότι η αναπροσαρμογή των ορίων ταχύτητας στον αστικό ιστό ουσιαστικά βάζει ηλεκτρικά πατίνια και ποδήλατα στο οδόστρωμα, αλλά και ότι οι ποινές προσωποποιούνται (δηλαδή θα τιμωρείται ο οδηγός και όχι το όχημα), είναι σαφές ότι γίνεται ένα πρώτο βήμα ώστε και οι κάτοχοι οχημάτων μικροκινητικότητας να φορούν κράνος, να μην παραβιάζουν τους φωτεινούς σηματοδότες και, φυσικά, να μην υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας.
Νέα όρια ταχύτητας
Εάν το κατέβασμα των ορίων ταχύτητας στον αστικό ιστό από τα 50 στα 30 χ.α.ώ. (και 20 χ.α.ώ. έξω από σχολεία) είναι ένα μέτρο που θα φανεί στην πορεία εάν μπορεί να εφαρμοστεί ή θα προκαλέσει κυκλοφοριακή συμφόρηση, υπάρχει μια σειρά από αλλαγές που έρχονται και θα εφαρμοστούν από την πρώτη μέρα. Πλέον, οι παραβάσεις θα χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες, ανάλογα με την επικινδυνότητά τους και οι ποινές θα είναι αυστηρότατες σε περίπτωση υποτροπής, οδηγώντας σε αφαίρεση της άδειας οδήγησης για πέντε χρόνια σε περίπτωση που θα επαναλαμβάνονται οι ίδιες επικίνδυνες παραβάσεις, ή θα συμπληρώνονται 25 πόντοι στο point system, ποινές φυλάκισης έως 5 χρόνια και πρόστιμα έως και 10.000 ευρώ.
Διαβάστε περισσότερα στο protothema.gr