Προκαλεί μεγάλα ερωτήματα το ύφος και η απολυτότητα με την οποία επιχειρείται η ωμή παρέμβαση στο εσωτερικό της χώρας, δηλώνει στη συνέντευξή του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης ερωτηθείς για την επιστολή της Κομισιόν στον υπουργό Οικονομικών για τον πρώην επικεφαλής της ΕΛΣΑΤ κ. Γεωργίου.
Ο πρόεδρος της Βουλής χαρακτηρίζει “αμφιλεγόμενο πρόσωπο” τον κ. Γεωργίου, λέγοντας ότι ταυτόχρονα με τη θέση του ως επικεφαλής της ΕΛΣΤΑΤ ήταν και υπάλληλος του ΔΝΤ για να συμπληρώσει τα συντάξιμά του χρόνια. Αναφορικά με την επιστολή της Κομισιόν, τη χαρακτηρίζει ανοικτή και εκτός ορίων υποστήριξη στον Αν. Γεωργίου.
Για τον επικείμενο διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες ο πρόεδρος της Βουλής δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι θα δοθούν 4 άδειες και επικρίνει όσους μέμφονται την κυβέρνηση, καθώς όπως λέει δεν αναλογίζονται ότι επί 20 χρόνια υπήρξε ένα παράνομο πεδίο.
Ερωτηθείς για τυχόν πρόωρες εκλογές αποκλείει ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Τέλος, μιλώντας για τις γερμανικές αποζημιώσεις υπογραμμίζει ότι «η γερμανική πλευρά πρέπει να τακτοποιήσει, κάποτε, τους λογαριασμούς της με το παρελθόν».
Διαβάστε ολόκληρη την συνέντευξη
-Κύριε πρόεδρε, πώς σχολιάζετε την επιστολή που έστειλε η Κομισιόν στον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, αναφορικά με το θέμα παραπομπής του πρώην επικεφαλής της ΕΛΣΑΤ, κ. Γεωργίου για κακούργημα;
-«Νομίζω πως η ψύχραιμη απάντηση που δόθηκε από πλευράς του υπουργού Οικονομικών θέτει τα πράγματα σε σωστή βάση. Εάν η Κομισιόν θεωρεί πράγματι, ότι έχει να προσφέρει στην αντικειμενική αποτίμηση εκείνης της περιόδου και σε ό,τι αφορά συγκεκριμένα στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, μπορεί να ζητήσει να παραστεί στην Ελληνική Δικαιοσύνη και να μαρτυρήσει για το δίκιο του κ. Γεωργίου. Αυτή είναι η ουσία. Ταυτόχρονα προκαλεί μεγάλα ερωτήματα το ύφος και η απολυτότητα με την οποία επιχειρείται αυτή η ωμή παρέμβαση στο εσωτερικό της χώρας, διότι υπερβαίνει σαφώς τη διατύπωση μιας άποψης που, κατά τα άλλα, προφανώς ο κάθε ένας το δικαίωμα να την εκφράσει».
– Πιστεύετε ότι αυτή η παρέμβαση δημιουργεί άλλα δεδομένα;
-“Δεν έχω τέτοια εντύπωση. Νομίζω πως η περίοδος εκείνη και το συγκεκριμένο συμβάν αποτελούν, έτσι ή αλλιώς, ένα σημείο οριακό όταν συζητεί κανείς για το πώς μπήκε η χώρα στα μνημόνια και μάλιστα αφορά σε ένα αμφιλεγόμενο πρόσωπο- παράγοντα, ο οποίος, από ό,τι θυμάμαι και στη σχετική συζήτηση που έγινε τότε στη Βουλή, ήταν επί χρόνια και μάλιστα ταυτόχρονα (με την επίκληση της ανάγκης συμπλήρωσης των συνταξίμων χρόνων) στέλεχος του ΔΝΤ. Υπήρχε, δηλαδή, ένα προφανές ασυμβίβαστο και μου κάνει εντύπωση πως αυτό δεν ευαισθητοποίησε ούτε τότε ούτε τώρα κάποιους παράγοντες οι οποίοι συντάσσονται πίσω από το αφήγημα του κ. Γεωργίου για την υπόθεση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ. Όταν μάλιστα, για την συμπλήρωση, σήμερα, των Διοικητικών συμβουλίων των τραπεζών έχουν μπει απίθανες ρήτρες περί ασυμβιβάστων για τα βιογραφικά των στελεχών, που αποκλείουν πάρα πολλούς και πολύ ικανούς και έμπειρους ανθρώπους, οι οποίοι θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην παρούσα περίοδο”.
-Αυτή η επιστολή της Κομισιόν τι, κατά τη γνώμη σας, κρύβει από πίσω;
«Θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι ένας ενδόμυχος φόβος μήπως υπάρξει μία επιμέρους έστω ανατροπή στο κεντρικό αφήγημα με το οποίο η χώρα χρεώθηκε όσα χρεώθηκε και κυρίως τις λανθασμένες, όπως όλοι ομολογούν, «θεραπείες» για τα μνημόνια. Κυριότερο, όμως, νομίζω πως αποτελεί μία ανοικτή και εκτός ορίων, θα τη χαρακτήριζα, υποστήριξη ενός στελέχους που μπορεί να χρεωθεί στην πλευρά όσων εργάστηκαν αυτά τα χρόνια, χωρίς ίχνος ευαισθησίας, για το τι συνέπειες θα είχαν οι πολιτικές που ακολουθήθηκαν. Δηλαδή, είναι μία υποστήριξη άμεση και υπερβολική καθ΄ όλα αυτής της επιλογής του τρόπου συμπεριφοράς ως προς τη χώρα. Γι αυτό και την κατακρίνω ενώ επαναλαμβάνω ότι η απλή έκφραση γνώμης, που θα μπορούσε να γίνει, είναι απολύτως μέσα στο πλαίσιο των κανόνων που ο δημόσιος διάλογος γι αυτή όλη την αμφιλεγόμενη περίοδο θα την επέτρεπε» .
-Καθώς σε δύο μέρες από σήμερα θα διεξαχθεί ο διαγωνισμός για τα κανάλια, θα ήθελα να μου πείτε, τελικώς οι άδειες που θα δοθούν θα είναι 4, όπως διαβεβαίωσε ο αρμόδιος υπουργός, ή μπορεί και 5 όπως είπε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο κ. Σκουρλέτης;
«Η Βουλή έχει νομοθετήσει πάνω σε αυτό το ζήτημα και άρα οποιαδήποτε αλλαγή συμβεί, εάν πρόκειται να γίνει κάτι τέτοιο στο προσεχές ή στο απώτερο μέλλον, θα πρέπει να γίνει μετά από συζήτηση στη Βουλή. Με αυτή έννοια δεν χρειάζεται να εικοτολογούμε, αυτή τη στιγμή. Ο διαγωνισμός θα γίνει για τις 4 άδειες και είναι πολύ σημαντική στιγμή για την αποκατάσταση της θεσμικής και δημοκρατικής τάξης σε ένα πολύ κρίσιμο τομέα της δημόσιας ζωής. Λυπάμαι, για το ότι η αντιπολιτευτική γραμμή, ως προς τον διαγωνισμό, ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχει θέμα αριθμού αδειών λόγω των πραγματικών δυνατοτήτων που δίνει το νέο ψηφιακό φάσμα και με αυτή την έννοια εντάσσεται, η γραμμή αυτή, χωρίς ίσως να γίνεται αντιληπτό, στην πίεση να υπάρξει πληθώρα αδειών και εν τέλει το σπρώξιμο των καναλιών σε μία νέα διαπλοκή. Διότι είναι προφανές πως αν υπάρχουν 7-8 ή 12 τέτοιου τύπου κανάλια, πέραν των επιμέρους θεματικών και περιφερειακών καναλιών, δεν θα μπορούν να ζήσουν από την διαφημιστική πίτα που υπάρχει στη χώρα. Άρα θα είναι υποχρεωτική με τον έναν ή τον άλλο τρόπο η «αιμοδοσία» τους είτε από μαύρο χρήμα είτε από πολιτική διαπλοκή. Φοβάμαι ότι αυτό δεν γίνεται αντιληπτό από όσους με πάθος ,κυριολεκτικά, μέμφονται τη σημερινή κυβέρνηση και δεν αναλογίζονται τις δικές τους ευθύνες για ότι επί μία 20ετία τουλάχιστον υπήρξε ένα παράνομο πεδίο που επιβίωνε με τους τρόπους που γνωρίζουμε”.
-Κύριε πρόεδρε, ο πρωθυπουργός απέκλεισε το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών. Μήπως, όμως, αφενός η αξιολόγηση του Σεπτεμβρίου, αφετέρου η τυχόν πιθανότητα να μην επιτευχθούν οι στόχοι, οδηγήσουν τον πρωθυπουργό σε πρόωρες εκλογές;
“Η απόφαση είναι δεδομένη και η εντολή του λαού είναι επίσης δεδομένη ακριβώς γιατί δόθηκε μετά τη συνομολόγηση της περσινής συμφωνίας του Αυγούστου. Δηλαδή, η παρούσα κυβέρνηση να τύχει προσπάθειας ευρύτερων πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων της χώρας, που παλεύουμε, όλοι μαζί, για να βγούμε κάποια στιγμή, μέχρι και το 2018, από τη μέγγενη των μνημονιακών δεσμεύσεων. Άρα τακτικές κινήσεις και επιλογές στη βάση ενδεχομένων εκλογών, θα ήταν απουσία ευθύνης. Και μάλιστα σήμερα που υπάρχει ένα πολύ πιο αισιόδοξο κλίμα για το ρόλο της χώρας ως πυλώνα σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή, με την έννοια της γεωπολιτικής σημασίας και βεβαίως με το πρωταγωνιστικό ρόλο που έχει η χώρα μας στην στροφή που πρέπει να κάνει η Ε.Ε για να απομακρυνθεί από τις πολιτικές της λιτότητας.
Αυτά τα δύο είναι τα κεντρικά ζητήματα της νέας περιόδου και μέσα σε αυτά επιτρέπεται η πραγματικά μεγαλύτερη δυνατή αισιοδοξία για το ότι και το πρόγραμμα θα πάει καλά και περιθώρια για παράλληλο κοινωνικό πρόγραμμα θα υπάρξει και αρκετά σύντομα θα μπορεί η χώρα να μπει σε τροχιά δίκαιης κοινωνικά ανάπτυξης».
-Κύριε πρόεδρε, είστε αισιόδοξος για το θέμα των γερμανικών αποζημιώσεων; Ποιες πρωτοβουλίες θα αναλάβει η κυβέρνηση; Θα ζητήσετε και τη συνδρομή της αντιπολίτευσης;
“Εφόσον υπάρξει, προς το τέλος Σεπτεμβρίου, μία έγκριση της Βουλής σε σχέση με το πόρισμα για τις γερμανικές αποζημιώσεις είναι φανερό ότι το μεγαλύτερο μέρος των δημοκρατικών πολιτικών δυνάμεων της χώρας θα συνομολογήσουν και θα συμπαραταχθούν σε μία πορεία διπλωματικής, και αν χρειαστεί και δικαστικής, διεκδίκησης για ένα θέμα το οποίο αποτελεί ηχηρό ηθικό και ιστορικό κατάλοιπο και άρα υποχρέωση της ελληνικής πλευράς να το θέσει με τον πιο έντονο και επιτακτικό τρόπο. Ένα θέμα που αφορά ταυτόχρονα και τη γερμανική πλευρά, που πρέπει κάποτε να τακτοποιήσει τους λογαριασμούς της με το παρελθόν. Διότι διαφορετικά αυτή η υποκριτική εκκρεμότητα συντηρεί μία δηλητηριώδη ατμόσφαιρα ανάμεσα σε δύο εταίρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και επηρεάζει και τις σχέσεις των δυο κρατών”.
-Έχετε, σε προσωπικό επίπεδο, δεχθεί κριτική από τη ΝΔ για τον τρόπο που νομοθετεί η Βουλή, που όπως υποστηρίζει η Αξιωματική Αντιπολίτευση πολλές φορές παραβιάζει ακόμα και το συνταγματικό επίπεδο. Τι απαντάτε σε αυτές τις κατηγορίες;
“Υπήρξε ένα πλούσιο νομοθετικό έργο σε αυτή τη σύνοδο της περιόδου που ξεκίνησε στη Βουλή μετά τις εκλογές της 20ης Σεπτέμβρη. Εγκρίθηκαν 80 νομοθετικές παρεμβάσεις, ανάμεσα στις οποίες βεβαίως υπάρχουν και αρκετές εγκρίσεις οδηγιών της Ε.Ε. Υπάρχει όμως και ένα πλούσιο νομοθετικό έργο από όλα τα υπουργεία. Για το 1/10 υπήρξε η κατεπείγουσα διαδικασία. Νομοθετήματα που αφορούσαν, ως επί τω πλείστων, τη συμφωνία-μνημόνιο του περσινού καλοκαιριού και που είχαν συγκεκριμένες προθεσμίες. Εγώ δέχομαι πως θα μπορούσαν ή και πρέπει τα πράγματα να είναι όλο και καλύτερα σε σχέση με την τακτικότητα και την κανονικότητα που η ελληνική Βουλή θα νομοθετεί. Έχω πει όμως και δημοσία ότι δεν είναι δυνατόν αφενός να σηκώνονται οι τόνοι από πλευράς μιας πολιτικής δύναμης που ήταν για χρόνια στην εξουσία, και μέσα στην κρίση, και που είχε τις ίδιες και μεγαλύτερες ευθύνες για πλευρές του τρόπου της νομοθέτησης της Βουλής κυρίως, όμως, δεν είναι σωστό να στοιχειοθετούνται, δήθεν, αιτιάσεις σε λανθασμένα στοιχεία. Εκεί που υπάρχει πραγματικό πρόβλημα και το έχουμε εντοπίσει είναι στο να έρχονται με τη μορφή νομοθετικών παρεμβάσεων μία σειρά από τροπολογίες από υπουργεία που κάτω από την πίεση των δεσμεύσεων που έχουμε αναλάβει δημιουργούν συνθήκες fast track. Επ・αυτού, έχουμε συνείδηση ότι θα πρέπει να υπάρξει μία βελτίωση στη διαδικασία”.