Προκειμένου να ξηλωθούν οι παλιές στάσεις για τα ΜΜΜ χρειάστηκε να αναλάβουν δράση οι μπουλντόζες, γεγονός που ξένισε ελαφρώς τους Αθηναίους το βράδυ του Σαββάτου στην κάτω πλευρά της πλατείας Συντάγματος. Κι αυτό διότι η διαβεβαίωση εκ μέρους του Δήμου Αθηναίων ότι «το έργο είναι πιλοτικό, δεν θα κατεβάσουμε μπουλντόζες» ήταν ταυτισμένη συμβολικά με τον Μεγάλο Περίπατο.
Εξίσου συμβολικά όμως, τα βαριά μηχανήματα με την παρουσία τους υπογραμμίζουν το ότι ο Δήμος είναι αποφασισμένος να προχωρήσει στην υλοποίηση του σχεδίου για τον Μεγάλο Περίπατο -και δη βάσει του αρχικού προγραμματισμού. Επομένως, από σήμερα Κυριακή 28 Ιουνίου, η πλατεία Συντάγματος αρχίζει να αποκτά τη νέα της μορφή -και, βέβαια, όλοι καλούνται να προσαρμοστούν σε αυτήν.
Κυρίως οι οδηγοί οχημάτων κάθε είδους θα πρέπει να φροντίσουν ώστε να προφυλάξουν τον εαυτό τους και την πόλη από μια καινούργια κρίση συμφόρησης. Το πάθημα της Πανεπιστημίου θα πρέπει να γίνει μάθημα, καθώς η παρέμβαση στο Σύνταγμα μπορεί να επιφέρει μεγάλη ανωμαλία στην κυκλοφορία του κέντρου και να μεταδώσει κατά ομόκεντρα κύματα το μποτιλιάρισμα σε όλο και μεγαλύτερη ακτίνα, ακριβώς όπως συνέβη τις πρώτες ημέρες με το στένεμα της Πανεπιστημίου.
Τα έργα στην πλατεία Συντάγματος ξεκίνησαν λίγα λεπτά μετά από τις 22:00 το βράδυ του Σαββάτου και, κατ’ αρχάς τουλάχιστον, δεν υπήρξαν προβλήματα με καθυστερήσεις στη διέλευση των οχημάτων. Η Τροχαία ήταν σε πλήρη ετοιμότητα και ρύθμιζε αποτελεσματικά την κυκλοφορία, έχοντας, προφανώς, αξιοποιήσει την εμπειρία της Πανεπιστημίου. Βεβαίως, ο όγκος των διερχόμενων οχημάτων θα πολλαπλασιαστεί από τη Δευτέρα το πρωί, οπότε και θα αποδειχθεί στην πράξη η σοβαρότητα των αλλαγών, η ικανότητα προσαρμογής των οδηγών. Πάντως, όλοι οι εμπλεκόμενοι εκ μέρους του Δήμου, οι συγκοινωνιολόγοι κ.λπ. αγωνιούν για την έναρξη του κανονικού «ματς», ελπίζοντας ότι δεν θα επαληθευτούν οι Κασσάνδρες που προφητεύουν ένα νέο κομφούζιο.
Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
Προσπαθώντας να απαλλάξει τους Αθηναίους και λοιπούς διερχόμενους οδηγούς από την ταλαιπωρία και τον εκνευρισμό, ο Δήμος προειδοποιεί και συνιστά εναλλακτικές λύσεις αντί της διάσχισης του κέντρου.
Κατ’ αρχάς βεβαίως ο Δήμος Αθηναίων διαβεβαιώνει ότι «με αυτές τις ρυθμίσεις στο Σύνταγμα η κυκλοφοριακή λειτουργία δεν μεταβάλλεται, ενώ διασφαλίζεται η ροή των οχημάτων που εισέρχονται από τις οδούς Σταδίου και Βασ. Γεωργίου Α’, προς την οδό Φιλελλήνων, με δυνατότητα δεξιάς στροφής προς την οδό Μητροπόλεως και αριστερής στροφής προς την οδό Όθωνος, όπως ακριβώς και σήμερα.
Οι νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, στην κάτω πλευρά της Πλατείας Συντάγματος, εκτός από την απόδοση σημαντικού χώρου στους πεζούς, θα διευκολύνουν επίσης την διέλευση από την οδό Ερμού προς το κέντρο της πλατείας, αφού η διάβαση των πεζών θα έχει μικρότερο μήκος. Για την αποφυγή των καθυστερήσεων που ενδέχεται να προκληθούν τις πρώτες ημέρες των αλλαγών, οι συγκοινωνιολόγοι προτείνουν εναλλακτικές διαδρομές που θα διευκολύνουν την μετακίνηση των οδηγών:
Από βορειοδυτικές περιοχές και Ομόνοια, Πατήσια, Κυψέλη
– Μέσω Ακαδημίας
– Μέσω Πειραιώς – Χαμοστέρνας – Καλλιρόης
– Μέσω λεωφόρου Αλεξάνδρας
Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις του Μεγάλου Περιπάτου της Αθήνας στοχεύουν στη μείωση της διερχόμενης κυκλοφορίας από το κέντρο της Αθήνας (οχήματα που τόσο η προέλευση όσο και ο προορισμός τους δεν έχουν σχέση με το κέντρο) και για το λόγο αυτό προτείνεται η κίνηση σε περιφερειακούς του κέντρου άξονες.
Προτείνονται εναλλακτικά μέσα και συνδυασμοί μετακινήσεων:
– Για την είσοδο στο κέντρο από τα προάστια προτείνεται και η μετεπιβίβαση, τηρώντας όλους τους προβλεπόμενους κανόνες υγιεινής, στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, στις παρυφές των κεντρικών περιοχών, όπως στο μετρό (π.χ. στον μεγάλο υπόγειο χώρο στάθμευσης στο μετρό Συγγρού-Φιξ) και στα λεωφορεία και τρόλεϊ.
– Για τις κοντινές μετακινήσεις στο κέντρο προτείνεται, όπου είναι δυνατόν, το περπάτημα και το ποδήλατο.
– Όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι οι ώρες κυκλοφοριακής αιχμής στο κέντρο είναι 8:30-10:00 το πρωί και 2:00-4:00 το απόγευμα.
Στην παρούσα φάση σταδιακής εφαρμογής των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων του Μεγάλου Περιπάτου δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμα η αποκλειστική χρήση των ΜΜΜ στις νέες λωρίδες κυκλοφορίας τους, που διαμορφώνονται στο κέντρο της πόλης έπειτα από πολλά χρόνια (Πανεπιστημίου, Ακαδημίας, Βασιλίσσης Σοφίας, Φιλελλήνων και στο κάτω μέρος της πλατείας Συντάγματος). Οι λεωφορειολωρίδες θα ενεργοποιηθούν σύντομα, όταν η κυκλοφορία προσαρμοστεί στις νέες ρυθμίσεις, ταυτόχρονα με τη λειτουργία αρκετών νέων οργανωμένων χώρων και θέσεων αναμονής ταξί».
Στο Σύνταγμα η πιο κρίσιμη φάση
Η ομαλή εξέλιξη των παρεμβάσεων στην κυκλοφοριακή καρδιά της πρωτεύουσας είναι κρίσιμης σημασίας για την πορεία ολόκληρου του σχεδίου «Μεγάλος Περίπατος». Διότι, εάν προχωρήσει χωρίς παρατράγουδα και αντιδράσεις, σε μεγάλο βαθμό ανοίγει ο δρόμος για τα επόμενα βήματα, δηλαδή τις επεμβάσεις στο ιστορικό τρίγωνο, την οδό Αθηνάς κ.λπ.
Σε ό,τι αφορά στις παρεμβάσεις του Δήμου Αθηναίων στην κάτω πλευρά της πλατείας Συντάγματος, γίνονται στο οδικό τμήμα που συνδέει την οδό Σταδίου (διασταύρωση με Καραγιώργη Σερβίας) με την οδό Φιλελλήνων (διασταύρωση με Μητροπόλεως), προεκτείνεται το πεζοδρόμιο. Κατ’ αυτό τον τρόπο, αποδίδονται στους πεζούς δύο επιπλέον λωρίδες. Πρόβλεψη για τη συνέχιση της ειδικής λωρίδας για ποδηλάτες δεν υπάρχει στο συγκεκριμένο οδικό τμήμα.
Εξαιτίας της παρέμβασης, στην κάτω πλευρά της πλατείας Συντάγματος στο εξής θα απομείνουν τρεις λωρίδες ελεύθερης κυκλοφορίας για όλα τα οχήματα και μία λωρίδα αποκλειστικά για τα λεωφορεία. Ειδικά, δε, γι’ αυτά, στο τμήμα μεταξύ των οδών Ερμού και Μητροπόλεως, θα δημιουργηθεί εσοχή για τη στάση τους.
Η συνηθισμένη, εδώ και πολλά χρόνια, άτυπη -και παράνομη- πιάτσα ταξί σχεδόν σε όλο το τόξο, από την Καραγιώργη Σερβίας έως τη Μητροπόλεως, καταργείται. Προς το παρόν, από το συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου θα μπορούν να διέρχονται και να κάνουν στάση για επιβίβαση/αποβίβαση τα ΜΜΜ όσο και τα ταξί. Η Τροχαία και η Δημοτική Αστυνομία θα βρίσκονται διαρκώς εκεί, με αυξημένη παρουσία, για τον συστηματικό έλεγχο της στάσης και της στάθμευσης, στο σύνολο των οδών της περιοχής.
Για τα ταξί προβλέπεται η παλιά πιάτσα της οδού Όθωνος, καθώς και μία νέα, στην «ανάποδη» Καραγιώργη Σερβίας, στο κομμάτι από την οδό Βουλής έως την πάνω γωνία του Public. Η αντιδρόμηση της Καραγιώργη Σερβίας, μαζί με το «ντόμινο» των αλλαγών που προκύπτουν αναπόφευκτα στο τετράγωνο μέχρι την Παλαιά Βουλή, είναι και το πιο ευαίσθητο σημείο του Μεγάλου Περιπάτου σε αυτή τη φάση.
Πηγή: protothema.gr